Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Hoe ver kan je er mee rijden?

Ga naar de oplossing Opgelost door Gast MileB,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Hippe lip Heb je toevallig zonnepanelen en meet de meter dit wel goed? Zit de meter toevallig op een stuk in de meterkast waarop zonnestroom nog parallel naar de laadbox kan waardoor je alleen meet wat er aan stroom van de grid richting de laadbox is gegaan? En anders is die meter gewoon niet goed. Gemiddeld verbruik van de auto + 15%... Als ik kijk naar mijn laadbox meter dan klopt dat heel redelijk.

Geplaatst (aangepast)

Tja, dit verbaast mij ook nogal. Ik heb in de groepenkast een nieuwe 3-fasegroep gemaakt voor de komende Zappi V2 met een 3-fase modbusmeter (Eastron SDM630). Daarvan heb ik er meer en ik heb geen reden om aan te nemen dat die dingen niet kloppen.

Omdat de Zappi er niet is, heb ik tijdelijk een gewoon stopcontact buiten aan die kabel gemaakt en daarop sluit ik mijn granny loader aan. Nooit op een ander stopcontact. Dat is ook niet in de buurt.

Er wordt dus weliswaar maar één fase gebruikt, maar dat zal de meetwaarde toch niet kunnen beïnvloeden? Ik heb het nog eens nagekeken, maar de meter staat inmiddels op 357,123 en de auto heeft nu 3411 km gereden en is 88% vol (GoM=404 km, dus 404/0,88=459 km bij 100%!). Dus verbruik is nu 357,123/34,11=10,47 kWh/100km.

Zit ik nou verkeerdom te rekenen of zo???

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

berekening klopt wel. 

Zoals je in het andere draadje hebt kunnen zien op de Kwh meter staat die bij mij op 626 bij ongeveer 3600 km. Ik kom dus uit op 17,4 Kw/100 km. Dit klopt ook redelijk met de opgave van de E-Niro zelf.

Rijd de laatste tijd overigens een stuk zuiniger (15kw/100km). Het nieuwe (snelle stoplicht sprint etc.) is er een beetje af, zuinig rijden wordt een sport :)

Geplaatst
5 minuten geleden, King Niro zei:

berekening klopt wel. 

Zoals je in het andere draadje hebt kunnen zien op de Kwh meter staat die bij mij op 626 bij ongeveer 3600 km. Ik kom dus uit op 17,4 Kw/100 km. Dit klopt ook redelijk met de opgave van de E-Niro zelf.

Rijd de laatste tijd overigens een stuk zuiniger (15kw/100km). Het nieuwe (snelle stoplicht sprint etc.) is er een beetje af, zuinig rijden wordt een sport :)

Tja, nu in de zomertijd is het zuinig rijden. Ik ben erg benieuwd hoe het in de wintertijd met koude gaat. Pas na een jaar kunnen we het jaargemiddelde berekenen.

Geplaatst

Heeft die meter misschien aparte modi voor meten 3 fasen? Even google gebruikt en het kan voorkomen dat een verkeerd ingestelde 3-fasen meter verkeerde meetresultaten geeft. Kan je de instellingen vergelijken met de meter(s) die je al hebt?

Geplaatst (aangepast)
17 minuten geleden, Fralamjo zei:

Heeft die meter misschien aparte modi voor meten 3 fasen? Even google gebruikt en het kan voorkomen dat een verkeerd ingestelde 3-fasen meter verkeerde meetresultaten geeft. Kan je de instellingen vergelijken met de meter(s) die je al hebt?

Da's een goeie. Daar ga ik eens naar kijken. Hij kan idd in een verkeerde modus staan....

Edit:
Staat goed ingesteld: 3 fasen en 4-polig aangesloten, net als de andere (zelfde type) meters die ik in gebruik heb.

IMG_7052.thumb.JPG.80a589482631ec15e0c4b92f3c87f6a6.JPG

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Blijft vreemd; als ik echt heel erg mijn best doe kom je op 11 kWh/100 uit; mijn overall staat nu op 13,9 over ruim 6000 kilometer. Ik had laatste een mooie range op de GOM van 551 maar in de buurt van de 10,5 kom ik never nooit; zeker niet over een langere periode. Ik ga dan ook nog eens uit van wat de Kia aangeeft en hou geen rekening met de 10-15% laadverliezen. Ergens gaat er iets fout. Kan natuurlijk zijn dat je kWh meter een maandagochtendgevalletje is? Het is dan wel een MID ding (0120 hoort overigens bij SGS UK: Brexit gevalletje?); ook daar kunnen wel eens dingen fout gaan. Als hij correct geconfigureerd en aangesloten is moet hij haast wel defect zijn.

Geplaatst (aangepast)

Tja, het is idd erg vreemd. De auto is nu voor 88% geladen, dus laden is even niet aan de orde. De volgende keer dat ik ga laden zal ik het eens goed documenteren: meterstand en accupercentage vóór en na het laden. Dan eens uitrekenen of dit een beetje klopt. Dat is dan op zijn minst een indicatie of het een beetje klopt wat de meter nu aan gebruik aangeeft.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ik neem aan dat de meter het actuele verbruik ook kan aangeven? DAAR zou ik dan naar kijken.
Desnoods even met een dummy-load waarvan je WEET wat het verbruik is (zware kachel ofzo)...

Enne, de beschermfolie mag wel van de display hoor ;-)

• Haha 1
Geplaatst
23 uur geleden, Murcielaygo zei:

Ik neem aan dat de meter het actuele verbruik ook kan aangeven? DAAR zou ik dan naar kijken.
Desnoods even met een dummy-load waarvan je WEET wat het verbruik is (zware kachel ofzo)...

Enne, de beschermfolie mag wel van de display hoor ;-)

Dat folie maak ik me niet zo druk om; die zal de meting niet beïnvloeden... :cowboy:

Bij het actuele gebruik zie ik geen bijzonderheden. Vanaf het begin gaf die ca. 11,5 A aan als de granny loader op 12 stond. Daar zie ik dus nix vreemds.

• Like 1
Geplaatst
On 7/6/2019 at 4:56 PM, Hippe lip said:

Tja, het is idd erg vreemd. De auto is nu voor 88% geladen, dus laden is even niet aan de orde. De volgende keer dat ik ga laden zal ik het eens goed documenteren: meterstand en accupercentage vóór en na het laden. Dan eens uitrekenen of dit een beetje klopt. Dat is dan op zijn minst een indicatie of het een beetje klopt wat de meter nu aan gebruik aangeeft.

Het is inderdaad raar. Neem je ook de "gewone" meterstand op? Misschien is je nieuwe kWh meter gewoon lniet goed.

Geplaatst (aangepast)

Nou, vannacht maar eens een eerste test gedaan. Situatie gisteravond: 66% vol en meterstand 358,22. Km-stand = 3536.

Lader aangesloten. Auto zegt dat hij laadt met 2,6 kW. Meter thuis zegt dat hij laadt met 2,636 kW; 11,49 A.

Laden doe ik gewoonlijk tot 90%.  Meterstand vanmorgen: 373,27. 

Ergo: verbruik van 373,27 - 358,22 = 15,05 kWh.

Auto geladen met (90 - 66)% x 64 = 15,36 kWh. Als je daarbij rekening houdt met 15% laadverliezen, dan zou er ca  18 kWh verbruikt moeten zijn.

Hoe accuraat is die SoH-meter van de auto? Kan ik met deze ene meting al meteen concluderen dat de meter zo’n 15% te weinig aangeeft?

Maar zelfs als dat zo is, dan geeft die meter nog steeds véél te weinig aan: 3536 km met een verbruik van 358,22 + 15% = 411,95 kWh. Dat betekent 11,65 kWh/100km. Dat kan nog steeds niet kloppen...

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ik denk dat er vier mogelijkheden zijn: je meter is niet goed aangesloten, je meter is niet goed geconfigureerd of je meter is defect (lijkt me sterk maar kan je niet 100% uitsluiten). Of: ergens zit toch een denkfout.

Ik bedoel dan je MID kWh meter in je meterkast; 12A en 2,6 kWh klopt prima. Of de SOH meter zo betrouwbaar is dat je op een enkele meting kunt afgaan weet ik niet; je totaalverbruik is te mooi om waar te zijn (en zal het dan ook wel zijn). Een paar dagen geleden kwam je nog op 10,5 uit, nu 'al' op 11,6; waar zit hem dat in?

Geplaatst
7 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik denk dat er vier mogelijkheden zijn:

1. je meter is niet goed aangesloten,
2. je meter is niet goed geconfigureerd of
3. je meter is defect (lijkt me sterk maar kan je niet 100% uitsluiten). Of:
4. ergens zit toch een denkfout.

1. Naar mijn indruk uitgesloten; heb het nog eens nagekeken en geen afwijkingen gevonden.
2. Die is identiek aan drie van die andere (identieke) meters die ik destijds met heel veel aandacht heb geconfigureerd. Niet waarschijnlijk dus.
3. Dit is een mogelijkheid
4. Hier houd ik zeker ook rekening mee, al kan ik me nog niet bedenken WAT dan. En dat is de reden dat ik het hier post, om meedenkers te krijgen die me wijzen op dingen die ik mss fout doe?

7 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik bedoel dan je MID kWh meter in je meterkast; 12A en 2,6 kWh klopt prima. Of de SOH meter zo betrouwbaar is dat je op een enkele meting kunt afgaan weet ik niet; je totaalverbruik is te mooi om waar te zijn (en zal het dan ook wel zijn). Een paar dagen geleden kwam je nog op 10,5 uit, nu 'al' op 11,6; waar zit hem dat in?

Dat het totaalverbruik niet klopt lijkt me zonneklaar. Daarover is geen discussie. Wel is het wat je zegt: het verbruik loopt op. Geen idee of dit gewoon de variatie in de waarnemingen is, of dat het zo doorgaat. Ik blijf dit natuurlijk wel monitoren!

Ik ga eens kijken of ik er een andere kWh-meter tussen kan hangen, zodat ik de metingen kan vergelijken. Vergelijken met de hoofdmeter is geen optie. Ik kan tijdens een laadbeurt niet alle andere verbruikers in huis uitschakelen.

Geplaatst

Aangezien je de Granny Charger (nog) gebruikt is een extra kWh-meter natuurlijk heel eenvoudig aan te sluiten; neem een plug-in meter en je bent er...

Geplaatst (aangepast)
57 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Aangezien je de Granny Charger (nog) gebruikt is een extra kWh-meter natuurlijk heel eenvoudig aan te sluiten; neem een plug-in meter en je bent er...

Moet je die wel hebben..... :lol:

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Hoe berekent de auto eigenlijk de 511 km (rechtsonder in de foto)? Dit getal staat er al drie maanden onveranderd terwijl het daadwerkelijke bereik altijd rond de 550 zit. De waarde van de DC oplader lijkt me wel correct.

bereik opladen.jpg

Geplaatst
3 uur geleden, Nick_2019 zei:

Hoe berekent de auto eigenlijk de 511 km (rechtsonder in de foto)? Dit getal staat er al drie maanden onveranderd terwijl het daadwerkelijke bereik altijd rond de 550 zit. De waarde van de DC oplader lijkt me wel correct.

bereik opladen.jpg

Die waarde van 511 km ligt vast.

Is bij mijn e-Niro ook zo en ik denk bij elke e-Niro 64 kWh.

Geplaatst
2 uur geleden, 8.3 zei:

Die waarde van 511 km ligt vast.

Is bij mijn e-Niro ook zo en ik denk bij elke e-Niro 64 kWh.

Niet echt overal hetzelfde. Zou trouwens ook vreemd zijn als dat een vaste waarde is, want in de winter haal je dat toch echt van geen kanten. Ik denk niet dat iemand in de kou een GoM-bereik van 500 km gaat halen; 450 lijkt me al lastig, zo niet onhaalbaar....

IMG_7196.thumb.JPG.7e9d37fdae2409a956f58a77e4f17f53.JPG

Geplaatst

@Hippe Lip; op jouw foto is die 445km bij een SoC van 90%, de foto met 511km is bij een SoC van 100%. Dus dat is geen goed vergelijk lijkt mij.

Maar het zou me niks verbazen als die 511km bij 100% SoC aangepast zou worden naarmate de SoH omlaag gaat...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...