Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
4 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Hmmm, ik denk dat het op termijn toch beter is de accu te laden van zo'n 20 of 30% naar 70 of 80% dan telkens van 60 naar 80%.

We zijn het erover eens dat helemaal vol en helemaal leeg voorkomen moet worden; je moet je accu wel 'bezig' houden; dat doe je niet door er vaak 10 of 20% bij in te stoppen.

Tja, daarin zit wel een dilemma voor de EV-rijder. Als je er ploteling mee weg moet, langere rit, dan kun je ‘m niet ff ‘volgooien’. Dat is waarom ik regelmatig bijlaadt tot 90%. Niet als die op 70% staat, maar wel als het (goed) onder de 50% komt.

En dan maakt het ook nog uit wat voor ritten je zoal maakt. Rijd je overwegend korte ritten, dan is het inderdaad lastig. Maar wij rijden afwisselend binnen de regio (kortere ritten) en dan weer daar buiten (2x ruim 100 km en meer). Dat leegrijden tot 20% komt dus wel regelmatig, maar niet vaak voor.

En dat naar 100% laden, daar denk ik niet zo vaak aan. Het zal toch niet ernstig zijn als je dat niet maandelijks doet maar als er soms 2 of zelfs 3 maanden tussen zit?

Geplaatst

Ze zouden die auto's net zo slim moeten maken als mijn iPhone; die leert mijn ritme en laadt dan in de nacht op naar 80%, houdt dat aan en laadt door naar 100% op een dusdanige tijd dat ik wanneer ik opsta keurig een volle accu heb.
En weet ik dat ik een keer eerder weg moet, dan kan ik dit overrulen.

In de praktijk houdt dit in dat mijn accu naar 80% gaat en rond 3:00u door naar 100%, zodat ik om 6:30u altijd vol op pad kan en de accu nooit heel lang op 100% hangt.

Geplaatst

Zo doe ik dat met mijn Lenovo laptop ook, die heeft een instelling 'frequent aan de stekker' waardoor je de accu's kan laten laden tot 80% ter voorkoming van voortijdige slijtage.

2020-04-29_18h20_18.png.eda1f99802335c7dfd2d3c6cffb6ff60.png  2020-04-29_18h22_03.thumb.png.4714597e3ec8fd98ff68ea9b529e3c89.png2020-04-29_18h22_26.png.4b3546c9faf1f401dd6960e3bdd51a15.png

Geplaatst

@Ton van Hout Zie ik nou dat je laptop twéé batterijen heeft; een primaire en een secundaire?

2 uur geleden, Murcielaygo zei:

Apple heeft het nu ook op iPads die continu aan de kabel hangen.

Goh, dat ben ik nog niet tegengekomen. Waar zit die instelling?

Geplaatst
17 uur geleden, Hippe lip zei:

@Ton van Hout Zie ik nou dat je laptop twéé batterijen heeft; een primaire en een secundaire?

Yep, ik heb de grootste tweede accu er bijbesteld want ik zit nogal eens in lange meetings op lokaties zonder power. Standaard zit er volgens mij een tweede accu van 35Wh bij.

Geplaatst

Het is een beetje off topic, maar:

mijn Lenovo Legion Laptop had een Battery-Health-Setting, daarmee word de batterij om de 50 - 60% geladen, net zo als de HV-batterij in mijn Niro HEV ...

Geplaatst
1 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Het is een beetje off topic, maar:

mijn Lenovo Legion Laptop had een Battery-Health-Setting, daarmee word de batterij om de 50 - 60% geladen, net zo als de HV-batterij in mijn Niro HEV ...

Stamtafel is bedoeld voor off-topic  :)

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
55 minutes ago, Ton van Hout said:

Stamtafel is bedoeld voor off-topic  :)

Ok, :oops: dat wist ik niet ... heb 'stamtafel' verkeerd interpreteerd ... is ja in duits 'Stammtisch' ...

aangepast door Gerd Bartels
Geplaatst

Mijn (ASUS) laptop heeft ook zo'n instelling. Bij intensief gebruik (pre Corona) laadt hij tot 100% en houdt het dan zeker een volle werkdag vol. Na een tijdje niet (intensief) gebruiken ziet de laptop dat en vraagt netjes of je het geen goed idee vind hem tot 80% op te laden. Hij kent drie instellingen volgens mij.

Ik denk zelf dat regelmatig (een maal per maand) helemaal volladen ook het behoud van de volle capaciteit bevorderd. Een maandelijks alarm in Outlook (recurring) helpt je dat niet te vergeten.

Geplaatst
23 uur geleden, Murcielaygo zei:

Dat is geen instelling, maar gaat vanzelf.
Al sinds iOS 11.3, dus ik neem aan dat dit is overgenomen in iPadOS. Zelf geen ervaring mee; mijn iPad 2 kan niet hoger dan iOS 9.3.5

Dit zit bij Instellingen, Batterij, Batterijconditie, Geoptimaliseerd opladen. Als dit aan staat leert het device wat je laadroutine is en gaat dan niet verder dan 80% als dit niet nodig is.

• Like 1
Geplaatst
Op 1-5-2020 om 16:19, HenryV zei:

Dit zit bij Instellingen, Batterij, Batterijconditie, Geoptimaliseerd opladen. Als dit aan staat leert het device wat je laadroutine is en gaat dan niet verder dan 80% als dit niet nodig is.

Op de iPhone zit dat daar inderdaad, maar de iPad heeft bij ‘Batterij’ niet het item ‘Batterijconditie’ en dus al helemaal niet de optie ‘Geoptimaliseerd laden’. Bij mijn iPad (2017) in elk geval niet en die is in alle opzichten bijgewerkt met de laatste apps en OS.

• Like 1
Geplaatst

Nu de E-tron is afgeprijsd naar 60.000 Euro leek het me misschien wel een optie. Zeker omdat een E-Niro uit 2019 volgens mij niet heel veel in waarde heeft ingeleverd. Dus maar eens bij de Audi boer langs. Daar werden al mijn vooroordelen over Audi bevestigd.  Pff, wat een dikdoenerij. Na een dag kwam de inruilprijs: 36.000 Euro incl. BTW voor een E-Niro met 50.000 km op de teller. Ik vond dat veel te laag en heb vriendelijk bedankt. Het is prima als ze wat verdienen op inruil, maar als je mijn auto voor 42.000 te koop zet is ie binnen een dag weg.  6000 Euro voor een auto poetsen vind ik wel heel veel. Wat vinden jullie een redelijke inruilprijs?

Geplaatst (aangepast)

@Prlwytzkofsky waarom inruilen, je kunt toch financieel gezien altijd je auto beter zelf verkopen? Het is hooguit wat makkelijker natuurlijk om de dealer het te lagen regelen.

aangepast door jwv
Geplaatst
14 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Nu de E-tron is afgeprijsd naar 60.000 Euro leek het me misschien wel een optie. Zeker omdat een E-Niro uit 2019 volgens mij niet heel veel in waarde heeft ingeleverd. Dus maar eens bij de Audi boer langs. Daar werden al mijn vooroordelen over Audi bevestigd.  Pff, wat een dikdoenerij. Na een dag kwam de inruilprijs: 36.000 Euro incl. BTW voor een E-Niro met 50.000 km op de teller. Ik vond dat veel te laag en heb vriendelijk bedankt. Het is prima als ze wat verdienen op inruil, maar als je mijn auto voor 42.000 te koop zet is ie binnen een dag weg.  6000 Euro voor een auto poetsen vind ik wel heel veel. Wat vinden jullie een redelijke inruilprijs?

Lekker blijven rijden. De actieradius van de E-tron is ook bepaald niet beter...

Geplaatst

Op Gaspedaal zie je zelfs een jaar oude e-Niro's met een hogere (vraag)prijs dan een nieuwe was. Als je kijkt bij 'wijkopenalleauto's enzo) krijg je nog minder. het eeuwige dilemma van vraagprijzen en krijgprijzen; de markt is alles bepalend. Ik denk dat 36k laag is; als je hem zelf verkoopt kan er misschien wel 10% meer voor krijgen? Er is (vooral zakelijk) nog steeds relatief veel belangstelling voor omdat het vaak 4% bijtelling auto's zijn (nog een jaar of 4 in de meeste gevallen).

Geplaatst
8 uur geleden, Sigmasailor zei:

Op Gaspedaal zie je zelfs een jaar oude e-Niro's met een hogere (vraag)prijs dan een nieuwe was. Als je kijkt bij 'wijkopenalleauto's enzo) krijg je nog minder. het eeuwige dilemma van vraagprijzen en krijgprijzen; de markt is alles bepalend. Ik denk dat 36k laag is; als je hem zelf verkoopt kan er misschien wel 10% meer voor krijgen? Er is (vooral zakelijk) nog steeds relatief veel belangstelling voor omdat het vaak 4% bijtelling auto's zijn (nog een jaar of 4 in de meeste gevallen).

Om je tweedehands auto zakelijk ook interessant te laten zijn zal het toch een BTW-auto moeten zijn, oftewel je moet ‘m zakelijk gekocht hebben. Ik heb daar bijvoorbeeld als particulier niets aan, dat wil zeggen dat die zakelijk niet interessant is.

En de particuliere markt is nog steeds beperkt.

Aan de andere kant heeft de e-Niro Wel een erg goede prijs/kwaliteitverhouding en prijs/actieradiusverhouding. Dat maakt ‘m voor de weinige particuliere kopers díé er zijn juist wel weer erg interessant.

• 2 weken later...
Geplaatst

Weet iemand misschien of je de achterstoelen kunt verwijderen en er weer (makkelijk) in kan zetten? Of alleen de rugleuningen? Mijn dochter moet iets vervoeren dat er anders niet in past. Ik heb via Google of in de handleiding nog niets kunnen vinden. 

Geplaatst

Dank. Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb nu onder flapjes onderaan de rugleuningen de nodige bouten gevonden... Dat werkt. Mijn dochters nieuwe bankje kan vervoerd worden...

• 3 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Eindelijk weet ik waarvoor dat klepje is tussen de spiegel en het daklampje.

12486745-9606-4E93-89DC-2CB070EAFC0B.jpeg.7c044397140098135d228aae74c28998.jpeg

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
  • Haha 3
Geplaatst

Ik heb de laatste tijd de indruk dat het krapper is achter het stuur. En nu valt me op dat de bestuurdersstoel een stuk minder ver naar achteren kan dan de stoel ernaast.

Hebben jullie dat ook of wordt mijn stoel ergens geblokkeerd?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...