Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Dragao wat ook werkt is het een pedaal licht aantikken als je een stoplicht of kruispunt nadert. Dan zie je het laad metertje naar meer laden gaan. Het eerste stukje van je rem pedaal zorgt er niet voor dat je remlichten gaan branden. Hiermee kan je meer halen uit je rem energie 

Geplaatst
14 hours ago, Kirebo said:

@Dragao wat ook werkt is het een pedaal licht aantikken als je een stoplicht of kruispunt nadert. Dan zie je het laad metertje naar meer laden gaan. Het eerste stukje van je rem pedaal zorgt er niet voor dat je remlichten gaan branden. Hiermee kan je meer halen uit je rem energie 

Ja die heb ik eerder gehoord :) thanks !

Ben nu een klein half jaartje verder met een verbruik van rond de 1 op 21.   is toch netjes vind ikzelf.  Mijn eigen ervaring is gewoon gewenning.. Je moet je ook een beetje over geven aan het systeem (en wat rustiger gaan rijden :P )

Geplaatst

Dat lichte tikje op het pedaal lukt bij mij niet. Zie geen verschil in opladen, behalve dan bij echt afremmen. Doe ik iets niet goed?

Geplaatst

Wat super werkt is het volgende.

Ik rijd iedere dag op 60 en 80 km wegen, ik doe het volgende, ik rijd rustig tot aan de 64 km of 84 km p/uur en laat dan het gas los tot de snelheid op 60 of 80 staat, op dat moment activeer ik de cruisecontrol en voel dan direct dat de niro overschakeld en elektrisch gaat rijden, ik rijd dan lekker met het verkeer mee maar rijd dan direct menige kilometers op de Accu dus volledig elektrisch. Ik heb op deze manier altijd een gemiddeld verbruik van min.1op23 tot soms wel 1op34 bij zeer korte stukjes. Op de snelweg zet ik hem altijd op sportstand omdat hij dan vele malen sneller de accu oplaad en dit zie je direct op je display, daarnaast laat ik bij afritten en komende rotondes, kruispunten de niro uitrollen dus met voetje van het gas af, krijg met navigatie aan hier ook meldingen van om op die manier de accu weer direct op te laden. Ik heb me niro nu 15 maanden en kom tot op heden niet onder de 1op22 en geloof me, ik rijd netjes de maximum snelheden. 

Geplaatst

Het eerste gedeelte van je bericht doe ik ook. En dat werkt idd goed. In de sportstand op de snelweg heb ik nog niet geprobeerd. Rij altijd op de cruise control. Maar zal het eens proberen. Ik dacht dat de sportstand altijd meer benzine verbruikt.

Geplaatst
2 minutes ago, R.J. said:

Het eerste gedeelte van je bericht doe ik ook. En dat werkt idd goed. In de sportstand op de snelweg heb ik nog niet geprobeerd. Rij altijd op de cruise control. Maar zal het eens proberen. Ik dacht dat de sportstand altijd meer benzine verbruikt.

Ik deel deze mening.  Ben daarom ook zeer benieuwd naar verbruiks resultaten op de snelweg in de sportstand :) 

Geplaatst
44 minuten geleden, Dragao zei:

Ik deel deze mening.  Ben daarom ook zeer benieuwd naar verbruiks resultaten op de snelweg in de sportstand :) 

En kijk dan meteen hoe je accu aan het opladen is, mocht je verbruik in sportstand net iets meer zijn dan compenseert zich dit zeker met de kilometers die je elektrisch met bijna volle accu kan rijden zodra je de snelweg weer af komt.

Geplaatst
1 uur geleden, BarneyRubble zei:

En kijk dan meteen hoe je accu aan het opladen is, mocht je verbruik in sportstand net iets meer zijn dan compenseert zich dit zeker met de kilometers die je elektrisch met bijna volle accu kan rijden zodra je de snelweg weer af komt.

Theoretisch zou je Niro dan een Perpetuum Mobile moeten zijn, dat geloof ik niet. Er is altijd verlies.

Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, dropje zei:

Er is altijd verlies.

Uiteraard: rendement verlies, lucht weerstand, rolweerstand, wrijvingsverlies in allerlei lagers enz......

aangepast door HenkM
Geplaatst
Op 5-9-2019 om 17:35, Proceed Frankie zei:

We hebben inmiddels de vernieuwde versie. Met instelbare rem-energie generator...

‘stand 3 is al heftig, nog harder lijkt me niet gezellig voor achteropkomers en dan mogelijk rijders... ;-)

maar even checken kan geen kwaad, misschien ook ooit eens te gebruiken als optie

Dit werkt echt top en is even wennen om ermee te spelen om inderdaad niet met je gezicht tegen de voorruit te zitten. Met deze functie gebruik ik bijna het rem pendaal niet meer en gaat het gas geven en afremmen met 1 pedaal. In de file rijden is dit niet handig maar ze gaan wel afstand bewaren ;-)

Geplaatst
5 uur geleden, MDVS69 zei:

Dit werkt echt top en is even wennen om ermee te spelen om inderdaad niet met je gezicht tegen de voorruit te zitten. Met deze functie gebruik ik bijna het rem pendaal niet meer en gaat het gas geven en afremmen met 1 pedaal. In de file rijden is dit niet handig maar ze gaan wel afstand bewaren ;-)

Oom heeft een electrische Niro en die doet idd heel veel one-pedaldriving. Die zet in de file gewoon de acc aan en de auto regelt het allemaal zelf.

Geplaatst
Op 16-4-2019 om 15:47, Dragao zei:

Beste Allen,

De titel is wellicht beetje vaag maar ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. 

Sinds een paar dagen in het trotse bezit van de Kia Niro en ik probeer er achter te komen in welke situatie er op de accu gereden word en wanneer de benzine motor gebruikt word.

Ik kan het prima zien wanneer de ene of de andere aandrijving gebruikt wordt maar het is mij niet duidelijk waarom er op dat moment voor die aandrijving gekozen word.

een voorbeeld:

Ik rij weg na een dag werken. Ik werk in Hilversum dus dat is lekker file rijden naar de snelweg toe.. Bijna het gehele stuk op de accu gereden. Zelfs op de 80KM weg op de accu gereden (65KM/h) Op de snelweg schakelt de benzine motor in (dit omdat ik natuurlijk meer vermogen vraag) 

ander voorbeeld:

Ik rij naar mijn werk. Op de snelweg loopt het beetje vast en ik rijd 90KM/h op de accu... ik verlaat de snelweg en rij op de 80KM weg nog steeds op de accu. Paar verkeerslichten verder merk ik dat de benzine motor inschakeld en de aandrijving aanstuurt. Ik rij op dat moment 30 KM/h 

In beide voorbeelden is de accu meer dan de helft geladen en wordt er rustig gas gegeven.

Ik ben nieuw mbt hybride rijden dus er is vast veel wat ik nog moet leren. Maar ik kan maar niet mijn vinger erop leggen wanneer de hybride stop en de benzine motor start. 

Mijn verwachting was (is) dat als ik wegrijd er altijd op accu gereden wordt tot een bepaalde snelheid (of bij heel veel gas geven). Bij rustig optrekken (maar wel echt optrekken) had ik verwacht dat dit altijd accu is. 

Wie kan dit duidelijk toelichten ? 

je moet er mee leren rijden als ik op een gegeven moment tachtig rijd laat ik het gas los dan gaat die  elektrisch rijden ook als je op een weg met stop lichten rijd laad dan  gas los zo laad de accu bij en door te remmen      

Geplaatst

je moet met een niro hybriden leren rijden. op trekken en uit laten rijden. met het gaspedaal spelen.

zo kan je zuinig rijden.  zo rijd ik op een volle tank benzine rijm 900 km.   

Geplaatst

Met een gewone benzine of diesel wagen is het het zuinigst als je vlot optrekt tot de gewenste snelheid en dan gas loslaten zodat je op die snelheid blijft hangen. 

Is dit met de hybride ook zo? Want als ik 100% elektrisch op moet trekken tot 50 of 80 gaat het wel erg langzaam. Als ik ook maar iets sneller wil optrekken schiet de motor al aan.

Ook met 80 rijden krijg ik hem niet altijd naar de 100% elektrische stand. Ik laat het gas los tot EV in beeld komt en druk dan heel voorzichtig weer op het gaspedaal. Maar op sommige momenten gaat dan altijd de motor aan. En laat ik hem dan maar gewoon enw acht ik tot hij het zelf doet. Maar soms denk ik dat het veel eerder al kan. Mijn accu stand hangt eigenlijk altijd rond de 50%.

Geplaatst
1 uur geleden, Chris_040 zei:

Met een gewone benzine of diesel wagen is het het zuinigst als je vlot optrekt tot de gewenste snelheid en dan gas loslaten zodat je op die snelheid blijft hangen. 

Is dit met de hybride ook zo? Want als ik 100% elektrisch op moet trekken tot 50 of 80 gaat het wel erg langzaam. Als ik ook maar iets sneller wil optrekken schiet de motor al aan.

Ook met 80 rijden krijg ik hem niet altijd naar de 100% elektrische stand. Ik laat het gas los tot EV in beeld komt en druk dan heel voorzichtig weer op het gaspedaal. Maar op sommige momenten gaat dan altijd de motor aan. En laat ik hem dan maar gewoon enw acht ik tot hij het zelf doet. Maar soms denk ik dat het veel eerder al kan. Mijn accu stand hangt eigenlijk altijd rond de 50%.

Ik ervaar in mijn eerste week met de Niro precies het zelfde. Ik krijg de accu maximaal op zo'n 60/70 procent, maar meer wordt het niet. Motor neemt het snel over. Brandstofverbruik is 5,3 / 100. Net geen 1 op 20 dus. Maar wat een fantastische auto is het, een genot om in te rijden. Ik kwam ergens op dit forum het woord 'onthaasten' tegen en dat is precies wat deze Niro hybride doet. In mijn oude C5 was ik altijd bezig met snel, sneller, snelst. Nu vind ik het heerlijk om in alle rust het EV-tekentje regelmatig te zien oplichten. Blijft nog de ACC goed leren te gebruiken en proberen de klimaatinstelling helemaal top te krijgen.

Geplaatst
Op ‎5‎-‎10‎-‎2019 om 16:29, Chris_040 zei:

De electro-motor is een ondersteuning, het is geen EV maar een hybride met een beperkte accu-capaciteit. Daarom juist kun je denk ik de EV-modus niet zelf activeren met bv een knop op het stuur.

Ik denk dat je het maar gewoon over moet geven aan de computer in de Niro, probeer zo veel als mogelijk op de CC te rijden, dan regelt hij het allemaal perfect helemaal zelf. Probeer zelf nog een beetje te be-invloeden misschien met je gas los laten, en that's it.

Tevens denk ik dat hij probeert een minimale accu-stand te houden, hij weet natuurlijk nooit wat er nog komen gaat en houd zo een buffer voor als je bijvoorbeeld ineens een berg op moet met een caravan achter je kont.

Geplaatst
22 minuten geleden, dropje zei:

De electro-motor is een ondersteuning, het is geen EV maar een hybride met een beperkte accu-capaciteit. Daarom juist kun je denk ik de EV-modus niet zelf activeren met bv een knop op het stuur.

Ik denk dat je het maar gewoon over moet geven aan de computer in de Niro, probeer zo veel als mogelijk op de CC te rijden, dan regelt hij het allemaal perfect helemaal zelf. Probeer zelf nog een beetje te be-invloeden misschien met je gas los laten, en that's it.

Tevens denk ik dat hij probeert een minimale accu-stand te houden, hij weet natuurlijk nooit wat er nog komen gaat en houd zo een buffer voor als je bijvoorbeeld ineens een berg op moet met een caravan achter je kont.

Zo heb ik het ook gelezen van 0 tot ongeveer 20% is de reserve die de motor zal aanspreken om te kunnen accelereren van 80 tot 100% is gereserveerd voor het regenereren daar tussen is de accu capaciteit om ev te kunnen rijden. 

• 2 weken later...
Geplaatst

Nu de temperaturen dalen, merk ik dat wel in verbruik. Van de zomer 1 op 23 en zelfs een keer 1 op 24, maar nu moet ik alle zeilen bijzetten om 1 op 19,5 te halen. Verbruik zal nog wel oplopen als het onder de 10 graden wordt, vrees ik.

Geplaatst

Afgelopen 10 dagen continue 5,3/100. Vanmorgen voor het eerst boven de 5,5. Wachten op volgend voorjaar om de 1 op 20 te halen. Hou wel van lekker opschieten!

Geplaatst
2 uur geleden, R.J. zei:

Nu de temperaturen dalen, merk ik dat wel in verbruik. Van de zomer 1 op 23 en zelfs een keer 1 op 24, maar nu moet ik alle zeilen bijzetten om 1 op 19,5 te halen. Verbruik zal nog wel oplopen als het onder de 10 graden wordt, vrees ik.

Wat dacht je van wind tegen zoals vorige week vrijdag dan is het opeens 1 op 13.

Geplaatst
7 uur geleden, MDVS69 zei:

Wat dacht je van wind tegen zoals vorige week vrijdag dan is het opeens 1 op 13.

1 op 13?  Ben je een orkaan tegen gekomen?

Geplaatst
2 uur geleden, casper zei:

1 op 13?  Ben je een orkaan tegen gekomen?

De 1e herfst storm was een beste aanslag op de accu bij 140 tegen wind en een hoog verbruik.

Geplaatst (aangepast)

Rijd nu gemiddeld 1 op 18, bijna de hele zomer 1 op 24/25 gereden.

Probeer ook nu in de koudere tijden de accu zoveel mogelijk onder het rijden op te laden, bij warme motor pakt ie hem dan eerder op de accu en dat merk je direct aan je verbruik. Vooral op de snelweg in sportstand gaan rijden dan laad ie echt sneller op en rijd je bij het verlaten van de snelheid weer terug naar Eco gezet ruime tijd op accu, ook op 80km wegen.

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst

Zit nu nog op 1 op 20. Straks wordt dat wel minder als het nog kouder wordt. 

6 uur geleden, BarneyRubble zei:

Rijd nu gemiddeld 1 op 18, bijna de hele zomer 1 op 24/25 gereden.

Probeer ook nu in de koudere tijden de accu zoveel mogelijk onder het rijden op te laden, bij warme motor pakt ie hem dan eerder op de accu en dat merk je direct aan je verbruik. Vooral op de snelweg in sportstand gaan rijden dan laad ie echt sneller op en rijd je bij het verlaten van de snelheid weer terug naar Eco gezet ruime tijd op accu, ook op 80km wegen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...