casper Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 4 uur geleden, dropje zei: Remmen met je rempedaal of remmen "op de motor" (bij uitrollen) gaat allebei via de electro-motor...... (ervanuitgaande dat je niet dusdanig hard remt dat je echt je remschijven gebruikt) Alleen bij uitrollen is de benzinemotor een paar honderd meter uit, terwijl die bij op het laatst remmen die paar honderd meter nog benzine verbruikt. Ik weet ook nog niet of er veel verschil is tussen remmen op de motor of met de remmen. Wat wel erg belangrijk is om beide te doen en het liefst zo vroeg mogelijk om een lange remweg te hebben. Gas erop tot je bij het stoplicht aankomt en dan vol in de ankers gaat dus niets opleveren. Behalve meer benzine en eerder versleten remmen. En het valt me op dat dit laatste een standard rij eigenschap is van veel mensen. Let er maar eens op hoeveel mensen dit doen. Zeker bij een hybride zal je dit in het verbruik merken. Quote
arjens Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 Als je remt met de flippers, gaan je remlichten dan branden? Quote
chippie777 Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 1 uur geleden, casper zei: Ik weet ook nog niet of er veel verschil is tussen remmen op de motor of met de remmen. Wat wel erg belangrijk is om beide te doen en het liefst zo vroeg mogelijk om een lange remweg te hebben. Gas erop tot je bij het stoplicht aankomt en dan vol in de ankers gaat dus niets opleveren. Behalve meer benzine en eerder versleten remmen. En het valt me op dat dit laatste een standard rij eigenschap is van veel mensen. Let er maar eens op hoeveel mensen dit doen. Zeker bij een hybride zal je dit in het verbruik merken. Ik denk ook dat een combinatie van uitrollen en remmen het beste is. Dat wordt ook beschrijven door het nieuwerijden.nl http://hetnieuwerijden.nl/autotechniek/aandrijftechnieken/hybride/ 1 Quote
quorumz Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 3 uur geleden, arjens zei: Als je remt met de flippers, gaan je remlichten dan branden? Alleen op stand 3 gaan je remmen branden, op 1 en 2 niet (in het donker kan je het zien in je achterruitkijkespiegel). (ik gebruik het zelf niet tijdens file rijden waar je ook steeds stil staat, voelt niet relaxt aan, zelfs op stand 1) misschien moet ik dat autonome tijdens een file eens testen en kijken of dat soepeler gaat (nadeel is dat bij 25 meter afstand autos tussen schieten) Quote
Murcielaygo Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 Ik denk dat je laadtechnisch uitrollen eerder moet zien als "koppeling in", of in zijn vrij. En als je regeneratief remt dat DAN echt stroom "gevraagd" wordt, wat rolenergie kost. Uit mijn RC-model hobby weet ik nog dat elektrische modellen remmen door de electromotor in meer of mindere mate kort te sluiten, want vermogen kost en omgezet werd in warmte in de speedcontroller.En van mijn klassieke auto herinner ik me dat bij gebruik van een verkeerd relais op de koelventilator je koeling verslechterde; dat relais maakte dan kortsluiting naar massa op de fanmotor, waardoor deze minder vrij draaide dan bij een open relais, dat gaf luchtweerstand en dus slechtere koeling. Dus ik geloof wel dat regenereren meer vermogen geeft dan "gas los". Quote
casper Geplaatst 2 Maart, 2020 Geplaatst 2 Maart, 2020 43 minuten geleden, Murcielaygo zei: Ik denk dat je laadtechnisch uitrollen eerder moet zien als "koppeling in", of in zijn vrij. En als je regeneratief remt dat DAN echt stroom "gevraagd" wordt, wat rolenergie kost. Uit mijn RC-model hobby weet ik nog dat elektrische modellen remmen door de electromotor in meer of mindere mate kort te sluiten, want vermogen kost en omgezet werd in warmte in de speedcontroller. En van mijn klassieke auto herinner ik me dat bij gebruik van een verkeerd relais op de koelventilator je koeling verslechterde; dat relais maakte dan kortsluiting naar massa op de fanmotor, waardoor deze minder vrij draaide dan bij een open relais, dat gaf luchtweerstand en dus slechtere koeling. Dus ik geloof wel dat regenereren meer vermogen geeft dan "gas los". Ik denk niet dat uitrollen hetzelfde is als in zijn vrij. Ik kan met uitrollen en een blokje stroom bijrollen. (Klint wel grappig eigenlijk) let maar eens op met uitrollen kan je echt de accu’s bijvullen. 1 Quote
meeder Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 De meeste hybrides simuleren afremmen op de motor door te regenereren bij gas los en uitrollen.Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk Quote
dropje Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 (aangepast) 12 uur geleden, Murcielaygo zei: Ik denk dat je laadtechnisch uitrollen eerder moet zien als "koppeling in", of in zijn vrij. En als je regeneratief remt dat DAN echt stroom "gevraagd" wordt, wat rolenergie kost. Uit mijn RC-model hobby weet ik nog dat elektrische modellen remmen door de electromotor in meer of mindere mate kort te sluiten, want vermogen kost en omgezet werd in warmte in de speedcontroller. En van mijn klassieke auto herinner ik me dat bij gebruik van een verkeerd relais op de koelventilator je koeling verslechterde; dat relais maakte dan kortsluiting naar massa op de fanmotor, waardoor deze minder vrij draaide dan bij een open relais, dat gaf luchtweerstand en dus slechtere koeling. Dus ik geloof wel dat regenereren meer vermogen geeft dan "gas los". Klopt niet, als je je gas los laat gaat hij automatisch regeneren. Zoals iemand op merkt soms zie je bij lang eind gas los de hoeveelheid blok(-jes) oplopen. Op vakantie lange helling af, bovenaan gas los.Onderaan accu vol... Volgens mij werkt de electromotor gewoon als een dynamo 3 Maart, 2020 aangepast door dropje Quote
Case Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 17 uur geleden, arjens zei: Als je remt met de flippers, gaan je remlichten dan branden? Dat is afhankelijk van de vertraging, die je daarmee krijgt. De auto houdt dat zelf in de gaten. In de hoogste regeneratiestand gaan de remlichten bijna altijd aan. Alleen als je dan al heel langzaam rijdt, en er geen obstakels zijn, blijven ze uit. Quote
dropje Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 1 uur terug, dropje zei: Klopt niet, als je je gas los laat gaat hij automatisch regeneren. Zoals iemand op merkt soms zie je bij lang eind gas los de hoeveelheid blok(-jes) oplopen. Op vakantie lange helling af, bovenaan gas los.Onderaan accu vol... Volgens mij werkt de electromotor gewoon als een dynamo Dit kun je natuurlijk ook gewoon zien als je in je scherm het beeld selecteerd waarin je de "stromen" kan zien. Quote
gjcvro Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 je kunt het toch ook meteen op je dashboard zien? bij gas los zie je de balk al snel iets in het blauwe duiken. Quote
gjcvro Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 (aangepast) 0verigens, 600 km duitse snelweg gereden, 130-140 gereden waar toegestaan, anders de geldende snelheid flinke wind, verbruik 1:17,5 kan beter, maar ook slechter. 3 Maart, 2020 aangepast door gjcvro Quote
Vince Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 Op 2-3-2020 om 15:48, chippie777 zei: Ik denk ook dat een combinatie van uitrollen en remmen het beste is. Dat wordt ook beschrijven door het nieuwerijden.nl http://hetnieuwerijden.nl/autotechniek/aandrijftechnieken/hybride/ Als je onder het uitrollen de 'charge' indicator vanuit je ooghoek in de gaten houdt zie je idd dat hij laadt. Als je vervolgens bijremt zie je de indicator nog verder uitslaan. Mijn idee is dat hij dus meer laadt met bijremmen dan met alleen het uit laten rollen. Nog een leuke test: schakel maar eens naar een lage versnelling om af te remmen. Hij laadt nu minder dan tijdens het remmen want je remt echt op de motor. Handmatig terugschakelen helpt dus niet bij het opladen. In de bergen is terugschakelen echter wel noodzaak wil je niet met kokende remmen komen te staan. Hij laadt dan op tot het maximum omdat je geen gas geeft en in de bochten een beetje bijremt. Althans dat was mijn goed werkende tactiek. Onder aan de helling was de accu altijd maximaal geladen. Quote
gjcvro Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 zolang je accu niet vol is kun je wel 'remmen' want dan gebruik je de elektromotor om te remmen.niet de schijfremmen. Quote
Vince Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 33 minuten geleden, gjcvro zei: zolang je accu niet vol is kun je wel 'remmen' want dan gebruik je de elektromotor om te remmen.niet de schijfremmen. Werkt dit ook zo als je een keer echt in de ankers moet? Quote
gjcvro Geplaatst 3 Maart, 2020 Geplaatst 3 Maart, 2020 kijk op je dashboard.. zolang je niet aan de max regen zit ga ik er vanuit dat hij de remmen niet of nauwelijks gebruikt. rem je echt hard of sta je bijna stil dan gebruik je de schijven.. als je zo veel mogelijk energie wil besparen, stop je dat niet in wrijving van de remmen, maar in je accu. 1 Quote
dropje Geplaatst 4 Maart, 2020 Geplaatst 4 Maart, 2020 13 uur geleden, gjcvro zei: kijk op je dashboard.. zolang je niet aan de max regen zit ga ik er vanuit dat hij de remmen niet of nauwelijks gebruikt. rem je echt hard of sta je bijna stil dan gebruik je de schijven.. als je zo veel mogelijk energie wil besparen, stop je dat niet in wrijving van de remmen, maar in je accu. Helemaal mee eens !! Quote
Michel_1970 Geplaatst 30 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 30 Maart, 2020 (aangepast) Op 30-6-2019 om 08:36, bert111bel zei: is nog allemaal nieuw , wordt nog naar alles gekeken en zachtjes gas geven , zal nog wat veranderen hoor Dat veranderen zal denk ik nog wel meevallen gezien de laatste tankbeurt van ong 40 ltr a €1,50/ltr waarbij de Niro aangaf daarmee 806km kon gaan toeren. Gaande weg staan de tellers ( zowel het resterende brandstof km's als de nog te behalen km's teller) bij elkaar opgeteld 935km. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg maar hij lijkt wel steeds zuiniger te worden 30 Maart, 2020 aangepast door Michel_1970 Quote
Gerd_NL Geplaatst 30 Maart, 2020 Geplaatst 30 Maart, 2020 Hoe warmer buiten, hoe zuiniger rijd de Niro ... Quote
Michel_1970 Geplaatst 30 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 30 Maart, 2020 (aangepast) 11 minuten geleden, Gerd Bartels zei: Hoe warmer buiten, hoe zuiniger rijd de Niro ... Vanmorgen vertrokken met -2 gr opde display. Hoezo warmer buiten.......... 30 Maart, 2020 aangepast door Michel_1970 Quote
Gerd_NL Geplaatst 30 Maart, 2020 Geplaatst 30 Maart, 2020 ... niet vandaag (of morgen) ... in het algemeen! Quote
bert111bel Geplaatst 2 April, 2020 Geplaatst 2 April, 2020 (aangepast) Op 30-3-2020 om 16:51, Michel_1970 zei: Dat veranderen zal denk ik nog wel meevallen gezien de laatste tankbeurt van ong 40 ltr a €1,50/ltr waarbij de Niro aangaf daarmee 806km kon gaan toeren. Gaande weg staan de tellers ( zowel het resterende brandstof km's als de nog te behalen km's teller) bij elkaar opgeteld 935km. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg maar hij lijkt wel steeds zuiniger te worden Ja dat doet hij regelmatig , heb dat alleen als ik " binnendoor " rij , als ik mijn kms op de snelweg rij gaat de "resterende " brandstofkms soms heel snel naar beneden en kom ik niet aan de vooropgestelde kms , heb begrepen dat de " resterende " kms rekening houden met de manier van rijden over de laatste kms voor het tanken .... 2 April, 2020 aangepast door bert111bel Quote
h.smit1946 Geplaatst 2 April, 2020 Geplaatst 2 April, 2020 van daag dag je kleef vol getand in kleef super 1,26 per liter gebruik 4,5 de -100-km van uit Vleuten op de snel weg gangetje 95 km per uur op cros control lekker zuinig Quote
Murcielaygo Geplaatst 3 April, 2020 Geplaatst 3 April, 2020 van daag dag je kleef vol getand in kleef super 1,26 per liter gebruik 4,5 de -100-km van uit Vleuten op de snel weg gangetje 95 km per uur op cros control lekker zuinig Mag je Duitsland nog in of uit dan nu?Ik mag niet eens tanken in het Nederlands/Belgisch buurdorp.Maar dat hoef ik ook niet; ik hou me aan de regels en ben niet eens een risicogroep. Itt sommige mensen hier... Quote
HenkM Geplaatst 3 April, 2020 Geplaatst 3 April, 2020 België zit wat tanken betreft idd dicht. Vorige week heb ik ook gewoon kunnen tanken in Duitsland (vanuit Limburg). Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.