Hippe lip Geplaatst 25 April, 2019 Geplaatst 25 April, 2019 10 uur geleden, Geronimo81 zei: Enige dat me een beetje irriteert aan een BEV is dat je voor elk ritje (ook als dochter naar de tennis moet of als pa naar de bouwmarkt wil) je die stekker eruit en erin moet steken, maar dat zijn nou echt first world problems Nou, daar maak ik me nou weinig zorgen over. Als je alleen een wat kortere rit gemaakt hebt en je voorziet daarna niet een heel lange rit, dan laat ik na dat ritje die stekker gewoon voor wat-ie is. Dat komt dan wel als-ie verder leeg is. Quote
jwv Geplaatst 25 April, 2019 Geplaatst 25 April, 2019 Inderdaad, ik laad hier soms 3 dagen niet als ik weinig lange ritten voor de boeg heb. Probeer zoveel mogelijk in daltarief te laden dus overdag koppel ik sowieso tussendoor al niet aan. Quote
stevedem Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 22 uur geleden, Geronimo81 zei: Enige dat me een beetje irriteert aan een BEV is dat je voor elk ritje (ook als dochter naar de tennis moet of als pa naar de bouwmarkt wil) je die stekker eruit en erin moet steken, maar dat zijn nou echt first world problems Waarom dat dan ? Als ik weet dat ik nog weg moet, gaat die stekker er niet in, dat doe ik dan wel na mijn laatste ritje. En ik sla ook vaak dagen over, en prik hem pas weer in als ik onder de 200 a 150km kom (afhankelijk van de planning de dag erna) 1 Quote
Sigmasailor Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 Doe ik net zo, laden ongeveer 2 of 3 keer per week als er weer iets van 30 kWh in moet. En natuurlijk na 21.00 als de nachtstroom ingaat. Quote
Hippe lip Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 En standaard zó instellen dat-ie maar tot 80, hooguit 90% vol laadt... Ik zie hier herhaaldelijk berichten dat dit beter zounzijn voor de levensduur van de accu, hoewel dat omstreden is vanwege de verborgen extra capaciteit van de accu. Het scheelt in elk geval rendement op het laden; het laatste stukkie gaat met beroerder rendement. Quote
Sigmasailor Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 Niks van gemerkt hoor dat laden tot 100% met een lager rendement gaat. Maar toch, ik kies ook vaak voor 80%, het kan geen kwaad. De volgende keer weer 100%, ik wil de GOM een keer op 500 zien staan. Quote
Tescione Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 (aangepast) Na enige tijd meelezen en voorbereidingen is vandaag de laadpaal geïnstalleerd. Het betreft een Home Advanced 2.0 van New Motion. De 2e stap is de auto, maar dat duurt nog een paar weken. Nou heb ik een vraagje over de Dynamic Power management module die erbij zou moeten zitten. In mijn meterkast is er alleen een extra groep bijgeplaatst waarop de stroomkabel op aangesloten en vanuit de p1 Poort loopt er direct een UTP kabel naar de lader. Volgens New Motion is er geen apart fysiek apparaat nodig in de meterkast, maar na het doorlezen van dit forum zie ik op de foto's van meterkasten toch altijd een extra apparaatje erbij hangen. M.a.w. kan load balancing ook volledig op de laadpaal plaatsvinden? PS. de aansluiting via de P1 poort is discutabel, maar ik heb wel een 5.0 slimme meter. Ik weet niet of die continue het verbruik doorgeeft? Hoor het graag! 26 April, 2019 aangepast door Tescione Quote
Hekbogser Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 Even uit nieuwsgierigheid, zie ik het goed, 2 kabels onder de kast. de ene is de voeding en de andere de laadkabel, die om de kast is gehangen toch? Wat is de functie dan van het plug-in stopcontact? je kunt toch zeker niet 2 auto’s gelijktijdig laden en anders tegen gehalveerd laadvermogen? Quote
Hippe lip Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 Geen stopcontact maar alleen houder om die stekker van het laadsnoer ‘op te bergen’? Quote
Hippe lip Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 32 minuten geleden, Tescione zei: Nou heb ik een vraagje over de Dynamic Power management module die erbij zou moeten zitten. In mijn meterkast is er alleen een extra groep bijgeplaatst waarop de stroomkabel op aangesloten en vanuit de p1 Poort loopt er direct een UTP kabel naar de lader. Volgens New Motion is er geen apart fysiek apparaat nodig in de meterkast, maar na het doorlezen van dit forum zie ik op de foto's van meterkasten toch altijd een extra apparaatje erbij hangen. M.a.w. kan load balancing ook volledig op de laadpaal plaatsvinden? PS. de aansluiting via de P1 poort is discutabel, maar ik heb wel een 5.0 slimme meter. Ik weet niet of die continue het verbruik doorgeeft? Om met het laatste te beginnen: ja, een DSMR5-meter geeft eens per seconde een meetwaarde door en kan daarmee redelijk goed gebruikt worden voor loadbalancing. En kennelijk heeft deze laadpaal, net als versie 2 van Zappi, alle regeltechniek in de paal zitten. Mooi stukje werk! Scheelt de installateur weer werk in de meterkast. Wat ik niu niet weet is of er in die laadpaal ook een aardlekschakelaar zit. Die moet anders nog in je meterkast zitten. En in beide gevallen moet het een aardlekschakelaar type B zijn, of die nou in de paal of in de meterkast zit. Ga dat nog wel ff na. Quote
Niro79 Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 Eindelijk staat ie er dan na een maand zonder laadpaal thuis.. Het betreft een newmotion home advanced 11-22kw paal Kom er nu alleen achter dat ie maar 3,7kw/h laad... das niet echt snel Heeft te maken met het feit dat ze ze kunnen instellen 16,25,32 ampere en geen 20ampere Ik heb namelijk 3x25 ampere hoofd zekeringen. Quote
Tescione Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 (aangepast) 1 uur geleden, Hekbogser zei: Even uit nieuwsgierigheid, zie ik het goed, 2 kabels onder de kast. de ene is de voeding en de andere de laadkabel, die om de kast is gehangen toch? Wat is de functie dan van het plug-in stopcontact? je kunt toch zeker niet 2 auto’s gelijktijdig laden en anders tegen gehalveerd laadvermogen? Had ik ook niet verwacht op deze manier. Maar als je kiest voor een vast kabel, dan komt deze eruit aan de onderkant van de lader. En inderdaad zoals Hippe lip zegt fungeert deze nu als "ophang"-plug. 1 uur geleden, Hippe lip zei: Om met het laatste te beginnen: ja, een DSMR5-meter geeft eens per seconde een meetwaarde door en kan daarmee redelijk goed gebruikt worden voor loadbalancing. En kennelijk heeft deze laadpaal, net als versie 2 van Zappi, alle regeltechniek in de paal zitten. Mooi stukje werk! Scheelt de installateur weer werk in de meterkast. Wat ik niu niet weet is of er in die laadpaal ook een aardlekschakelaar zit. Die moet anders nog in je meterkast zitten. En in beide gevallen moet het een aardlekschakelaar type B zijn, of die nou in de paal of in de meterkast zit. Ga dat nog wel ff na. Ok, ook weer goed om te weten. Ik denk dat het type A betreft als ik de meterkast goed bekijken. Maar misschien jij @Hippe lip dit makkelijk kan zien op bijgevoegde foto. In de installatiehandleiding van New Motion staat iig, type B, of Type A (Hi, Hpi, Si). Geen idee wat dat laatste betekent overigens... 26 April, 2019 aangepast door Tescione Quote
korsowito Geplaatst 26 April, 2019 Topic Starter Geplaatst 26 April, 2019 16 minutes ago, Niro79 said: Eindelijk staat ie er dan na een maand zonder laadpaal thuis.. Het betreft een newmotion home advanced 11-22kw paal Kom er nu alleen achter dat ie maar 3,7kw/h laad... das niet echt snel Heeft te maken met het feit dat ze ze kunnen instellen 16,25,32 ampere en geen 20ampere Ik heb namelijk 3x25 ampere hoofd zekeringen. 20A is wel degelijk mogelijk.. maar dat moet je installateur doen en ook tegen ze zeggen... Die van mij staat op 20 afgezekerd Quote
Tescione Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 (aangepast) 2 minuten geleden, korsowito zei: 20A is wel degelijk mogelijk.. maar dat moet je installateur doen en ook tegen ze zeggen... Die van mij staat op 20 afgezekerd sterker nog, in de handleiding staat dat de laadpaal software standaard afgesteld staat op 16A. Indien je wilt dat deze op een andere waarde moet kunnen laden, dan kan je dit telefonisch via NewMotion. Dit van tussen de 10A en de 32A. 26 April, 2019 aangepast door Tescione 1 Quote
korsowito Geplaatst 26 April, 2019 Topic Starter Geplaatst 26 April, 2019 ..... Wat ik niu niet weet is of er in die laadpaal ook een aardlekschakelaar zit. Die moet anders nog in je meterkast zitten. En in beide gevallen moet het een aardlekschakelaar type B zijn, of die nou in de paal of in de meterkast zit. Ga dat nog wel ff na. Misschien kun je hier wat meer mee.. hier een foto van de ingewanden van de home advanced 2: Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 prik hem pas weer in als ik onder de 200 a 150km kom (afhankelijk van de planning de dag erna)Haha, net als bij een "gewone" auto Quote
Terp1234 Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 2 uur geleden, Murcielaygo zei: Haha, net als bij een "gewone" auto Bij een gewone auto moet je de tank ook nooit bijna helemaal leeg rijden vanwege residu in de tank. Zal er onderin de accu ook oude stroom kunnen blijven hangen? Of zal de stroomfilter er alles netjes uithalen? 1 1 Quote
jwv Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 2 uur geleden, korsowito zei: 20A is wel degelijk mogelijk.. maar dat moet je installateur doen en ook tegen ze zeggen... Die van mij staat op 20 afgezekerd Zoals al gezegd is het NewMotion die dit op afstand moet regelen. Wel zorgen dat je monteur niet op 16A heeft afgezekerd natuurlijk Bij mij is ie op 25A afgezekerd en op 20A ingesteld. Ik kan eventueel nog iets hoger in laten stellen. 1 1 Quote
ronnydewit Geplaatst 26 April, 2019 Geplaatst 26 April, 2019 Om met het laatste te beginnen: ja, een DSMR5-meter geeft eens per seconde een meetwaarde door en kan daarmee redelijk goed gebruikt worden voor loadbalancing. En kennelijk heeft deze laadpaal, net als versie 2 van Zappi, alle regeltechniek in de paal zitten. Mooi stukje werk! Scheelt de installateur weer werk in de meterkast. Wat ik niu niet weet is of er in die laadpaal ook een aardlekschakelaar zit. Die moet anders nog in je meterkast zitten. En in beide gevallen moet het een aardlekschakelaar type B zijn, of die nou in de paal of in de meterkast zit. Ga dat nog wel ff na.De Zappi V1 heeft deze techniek toch ook al? Deze wordt namelijk volgende week maandag hier geïnstalleerd. En dit was de reden waarom ik voor de Zappi heb gekozen... Heb dit gevonden: https://www.eviuk.co.uk/wp-content/uploads/2019/03/Zappi1-to-Zappi2-Information-v2.pdf Quote
Ton van Hout Geplaatst 27 April, 2019 Geplaatst 27 April, 2019 Zappi heeft de regeltechniek in de kast zitten en ontvangt zijn informatie van de stroomklem om de hoofdader na de hoofdschakelaar in de meterkast. Quote
Niro79 Geplaatst 27 April, 2019 Geplaatst 27 April, 2019 1 uur geleden, Ton van Hout zei: Zappi heeft de regeltechniek in de kast zitten en ontvangt zijn informatie van de stroomklem om de hoofdader na de hoofdschakelaar in de meterkast. Klopt dit gebeurt ook bij newmotion palen Het zijn ampere klemmen die meten bij elke ader continu de hoeveelheid amperage. Ik ga maandag zelf wel ff bellen met newmotion. Quote
ronnydewit Geplaatst 27 April, 2019 Geplaatst 27 April, 2019 Zappi heeft de regeltechniek in de kast zitten en ontvangt zijn informatie van de stroomklem om de hoofdader na de hoofdschakelaar in de meterkast.Ton, op hoeveel is hij bij jou afgezekerd in de meterkast? In theorie zou 32A op 1 fase kunnen toch, door deze techniek? Mijn installateur wil niet verder gaan dan 25A. Quote
gjcvro Geplaatst 27 April, 2019 Geplaatst 27 April, 2019 Op 25-4-2019 om 21:08, Hippe lip zei: Welke is dat? Welke paal bedoel je? V2x of v@g : https://nederlandelektrisch.nl/technologie/opladen/v2g-vehicle-to-grid Oftewel een laadpaal die ook weer gebruikt kan worden om vanuit de auto je huis te voeden. Dus je auto gebruiken als tesla wall. Als de auto toch de hele dag thuis staat is het (als het salderen stopt) een extra argument om elektrisch te gaan rijden Quote
gjcvro Geplaatst 27 April, 2019 Geplaatst 27 April, 2019 11 minuten geleden, ronnydewit zei: Ton, op hoeveel is hij bij jou afgezekerd in de meterkast? In theorie zou 32A op 1 fase kunnen toch, door deze techniek? Mijn installateur wil niet verder gaan dan 25A. Wat is je hoofdzekering? 3 fase is vaak 25A, 1 fase soms 35A Quote
ronnydewit Geplaatst 27 April, 2019 Geplaatst 27 April, 2019 Wat is je hoofdzekering? 3 fase is vaak 25A, 1 fase soms 35A1 fase 35A Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.