Michael 1712 Geplaatst 13 Augustus, 2020 Geplaatst 13 Augustus, 2020 Alle auto's rijden schadelijker met airco aan. Dat is een vast gegeven. 2 weken geleden met de caravan achter de Niro een ritje Breda - Assen gehad. 1100kg achterop en een verbruik van 1:12. Vind het niet verkeerd. Mijn vorige auto reed dit niet eens zonder caravan. Quote
SMITHEN69 Geplaatst 13 Augustus, 2020 Geplaatst 13 Augustus, 2020 9 minuten geleden, Michael 1712 zei: Alle auto's rijden schadelijker met airco aan. Dat is een vast gegeven. 2 weken geleden met de caravan achter de Niro een ritje Breda - Assen gehad. 1100kg achterop en een verbruik van 1:12. Vind het niet verkeerd. Mijn vorige auto reed dit niet eens zonder caravan. ik heb drie weken de hobby 460 van mijn schoon zoon geleend. 1300 kg aan de haak naar de moezel gebruik van1;8. vind ik redelijk. Quote
Derrek Geplaatst 13 Augustus, 2020 Geplaatst 13 Augustus, 2020 4 uur geleden, Michael 1712 zei: Alle auto's rijden schadelijker met airco aan. Dat is een vast gegeven. 2 weken geleden met de caravan achter de Niro een ritje Breda - Assen gehad. 1100kg achterop en een verbruik van 1:12. Vind het niet verkeerd. Mijn vorige auto reed dit niet eens zonder caravan. Ja, maar met een caravan erachter lopen autos nog veeeeeeeel schadelijker. Dat is ook een vast gegeven. Quote
Derrek Geplaatst 13 Augustus, 2020 Geplaatst 13 Augustus, 2020 Overigens mag de airco wel iets energie verbruiken (wat je nu ook niet weer moet overdrijven), maar is wel veel veiliger. Geen beslagen ramen dus beter zicht en een beter klimaat zorgt voor betere alertheid. Dat kun je doortrekken naar minder ongelukken en minder gewonden. Quote
HenkM Geplaatst 14 Augustus, 2020 Geplaatst 14 Augustus, 2020 (aangepast) Helemaal mee eens. Een aangenaam klimaat in de auto is niet alleen comfort maar draagt zeker bij aan de veiligheid. Zowel zomer als winter wil ik me prettig in de auto voelen. Als het dan al wat meer kost: "so what"? Een bak geld in een auto stoppen en dan marginaal besparen op operationele kosten is aan mij i.i.g. niet besteed. 14 Augustus, 2020 aangepast door HenkM Quote
dropje Geplaatst 18 Augustus, 2020 Geplaatst 18 Augustus, 2020 Op 13-8-2020 om 09:56, SMITHEN69 zei: ik heb drie weken de hobby 460 van mijn schoon zoon geleend. 1300 kg aan de haak naar de moezel gebruik van1;8. vind ik redelijk. Vind het nogal fors eigenlijk... Maar goed, als je er vrijwillig voor kiest met zo'n ding rond te gaan rijden, dan heeft dat nu eenmaal consequenties in verbruik. Quote
SMITHEN69 Geplaatst 19 Augustus, 2020 Geplaatst 19 Augustus, 2020 deze caravan is gekeurd door de tuf commissie. dus op de Duitse auto baan rijd ik zo'n 100 km. waar door de combinatie meer gebruik.. dan dat je 80 km rijd. Quote
quorumz Geplaatst 20 Augustus, 2020 Geplaatst 20 Augustus, 2020 hm ik haal alleen maar 17.3 km / liter als ik lang 100-110 rij op de snelweg, , rond de 15 /liter als ik 80km/h op de binnenwegen rij. Superzuinig rijdt de mijne helaas niet (wellicht mijn ritten te kort en ook te vaak in de binnenstad) 1 Quote
wimkia Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Op 20-8-2020 om 10:40, quorumz zei: hm ik haal alleen maar 17.3 km / liter als ik lang 100-110 rij op de snelweg, , rond de 15 /liter als ik 80km/h op de binnenwegen rij. Superzuinig rijdt de mijne helaas niet (wellicht mijn ritten te kort en ook te vaak in de binnenstad) Ik heb dezelfde ervaringen. Maar dan eens reset gedaan en de rit zelf bekeken. Als ik 100 km/u rij op de snelweg met ACC aan kom ik rond de 1 op 22 uit. Volgt daarna wat 50 of 70 km zone bij dean daal je naar 1 op 20. Maar na 19:00 u mag ik 130 km/u rijden. Dan stijgt het verbruik enorm. Na reset een rit van Den Bosch naar Hagestein gemaakt en terug. Gemiddeld 1 op 13,2. Dat is toch echt zwaar in verbruik lijkt mij. Als je tijdens het rijden kijkt zie je de weergave van verbruik zelfs net onder de 1 op 10 staan. Ik rij nu een Niro Dynamic plus met 18 inch banden. Tot eind januari reed ik de Niro Bussinesline met 16 inch banden. Het gemiddelde verbruik lag daar 2 km per liter zuiniger. Dus nu rij ik gemiddeld 1 op 17 wat voorheen 1 op 19 was. Dat valt mij tegen, en gemeld bij dealer. Die melde dat een andere klant dit ook zo ervaren heeft. Maar reden? Kan niet alleen aan de banden liggen. Druk van de banden staat op 3,2 Bar Quote
Derrek Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Het is bekend dat dikkere banden aanzienlijk meer verbruik opleveren. Rij met extra brede banden 235/45/18 (standaard ExecutiveLine is 225/45/18) en heb over 62.279 km nu 3.308,2 literbenzine verstookt. Oftewel 1 op 18,83. Met airco altijd aan. Vind dat prima. Quote
chippie777 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Ik vind 3,2 bar behoorlijk hoog. Weet niet of het veel invloed heeft maar zou toch eens goed informeren wat de juiste bandenspanning moet zijn. Quote
SMITHEN69 Geplaatst 31 Augustus, 2020 Geplaatst 31 Augustus, 2020 1 uur terug, chippie777 zei: Ik vind 3,2 bar behoorlijk hoog. Weet niet of het veel invloed heeft maar zou toch eens goed informeren wat de juiste bandenspanning moet zijn. 2,4 is de normale banden spanning van een Kia niro. Quote
BarneyRubble Geplaatst 7 September, 2020 Geplaatst 7 September, 2020 (aangepast) Zojuist weer 210 km gereden met volle kofferbak, 2 redelijk zware personen en hondje op de achterbank. Climatcontroll aan, flitsmeister aan, externe tomtom aan, Spotify aan . Cruisecontrol aan. Een gemiddelde van 1: 22.6 Kleine en korte stukjes rijd ik standaard niet onder de 1:20. Geniaal deze nu 2 jaar oude Niro Hybride. 7 September, 2020 aangepast door BarneyRubble Quote
SMITHEN69 Geplaatst 10 September, 2020 Geplaatst 10 September, 2020 gisteren ritje Vleuten Utrecht tien km constant elektrisch gereden met de Kia hybride gangetje 50 km het kan Quote
BarneyRubble Geplaatst 10 September, 2020 Geplaatst 10 September, 2020 1 minuut geleden, SMITHEN69 zei: gisteren ritje Vleuten Utrecht tien km constant elektrisch gereden met de Kia hybride gangetje 50 km het kan Ja dat kan zeker, toen ik in 2018 met de Niro naar Oostenrijk ging en we diverse passen gereden hadden was na het afdalen van een pas de accu voor het eerst helemaal opgeladen, op die momenten kon ik beneden in het dal rond de 45 km elektrisch rijden, wel hartje zomer en climatcontroll aan. Wat ik nu doe is, zodra ik op de snelweg rijd dan rijd ik op de sportstand, de accu laad dan een stuk sneller op en zodra ik een afrit neem dan is 20 km elektrisch rijden geen wonder. We blijven het zeggen, De Niro, een best zware auto met 1.6 motor rijd het zuinigst dan alle eerdere nieuwe auto's die we gehad hebben en een lichtere motor hadden. Quote
Michel_1970 Geplaatst 4 Januari, 2021 Topic Starter Geplaatst 4 Januari, 2021 Al met al nog steeds een te gekke auto. Wat ik mij nog steeds afvraag is : in welke verhouding staat de HEV uitvoering tot de E-NIRO. En dan doel ik op het verbruik met de kosten. Een simpel rekensommetje verteld ons dat de HEV, ongeveer dan, met de huidige benzineprijs van heden dag ( € 1,50 / ltr ), uitkomt op € 0,08 / km (afgerond). Uitgangspunten hierbij zijn. Tanken na 800km en dan 40 ltr in de tank druppelen. Dit jaar komt een kleinere versie, 39,2 kW ( € 33.495 ) op de markt en mogelijk dan interessant genoeg voor private lease. Wat kost nu de E versie per km?? inclusief laadvoorziening. ps. ik hoop dat de E-versie rijders deze topic ook lezen en hierop reageren. Quote
dropje Geplaatst 6 Januari, 2021 Geplaatst 6 Januari, 2021 Op 10-9-2020 om 11:47, BarneyRubble zei: Ja dat kan zeker, toen ik in 2018 met de Niro naar Oostenrijk ging en we diverse passen gereden hadden was na het afdalen van een pas de accu voor het eerst helemaal opgeladen, op die momenten kon ik beneden in het dal rond de 45 km elektrisch rijden, wel hartje zomer en climatcontroll aan. Wat ik nu doe is, zodra ik op de snelweg rijd dan rijd ik op de sportstand, de accu laad dan een stuk sneller op en zodra ik een afrit neem dan is 20 km elektrisch rijden geen wonder. We blijven het zeggen, De Niro, een best zware auto met 1.6 motor rijd het zuinigst dan alle eerdere nieuwe auto's die we gehad hebben en een lichtere motor hadden. U heeft een plug-in? Quote
dropje Geplaatst 6 Januari, 2021 Geplaatst 6 Januari, 2021 Op 4-1-2021 om 22:50, Michel_1970 zei: Al met al nog steeds een te gekke auto. Wat ik mij nog steeds afvraag is : in welke verhouding staat de HEV uitvoering tot de E-NIRO. En dan doel ik op het verbruik met de kosten. Een simpel rekensommetje verteld ons dat de HEV, ongeveer dan, met de huidige benzineprijs van heden dag ( € 1,50 / ltr ), uitkomt op € 0,08 / km (afgerond). Uitgangspunten hierbij zijn. Tanken na 800km en dan 40 ltr in de tank druppelen. Dit jaar komt een kleinere versie, 39,2 kW ( € 33.495 ) op de markt en mogelijk dan interessant genoeg voor private lease. Wat kost nu de E versie per km?? inclusief laadvoorziening. ps. ik hoop dat de E-versie rijders deze topic ook lezen en hierop reageren. Voor een goed vergelijk zouden ook de onderhoudskosten en wegenbelasting per km mee gerekend moeten worden. Want daar zou de (duurdere) EV het op moeten winnen, cost of ownership (of zoiets) Quote
Case Geplaatst 6 Januari, 2021 Geplaatst 6 Januari, 2021 (aangepast) "Wat kost nu de E versie per km??inclusief laadvoorziening.ps. ik hoop dat de E-versie rijders deze topic ook lezen en hierop reageren." .......................... "Voor een goed vergelijk zouden ook de onderhoudskosten en wegenbelasting per km mee gerekend moeten worden. Want daar zou de (duurdere) EV het op moeten winnen, cost of ownership (of zoiets)" ........................ Mijn e-Niro kost € 0,035 - € 0,045 per km aan stroom (thuis geladen á € 0,22/kWh). Snelladen is wel (flink) duurder: € 0,065 - € 0,125 per km. Een kleine beurt (10000, 30000, 50000, etc. km) kost ongeveer € 75,- Een grote beurt (20000, 40000, 60000, etc. km) kost ongeveer € 125,- Wegenbelasting kost voorlopig nog niets. Verzekering ongeveer hetzelfde als een benzine-auto. In het begin laadde ik de auto thuis op met de bijgeleverde 'granny'-lader aan een gewoon stopcontact, intussen heb ik een Wallbox Pulsar Plus geïnstalleerd. Laadpalen zijn er in soorten en maten vanaf ~€ 650 tot ver over de € 1000, met of zonder maandelijks abonnement (voor de evt. verrekening van oplaadkosten). 6 Januari, 2021 aangepast door Case Quote
Ton van Hout Geplaatst 6 Januari, 2021 Geplaatst 6 Januari, 2021 Inderdaad, en omdat er velen waaronder ik de auto zakelijk rijden betaal je geen BTW over de auto op de privebijdrage dan, en in 2019 was de Mia-regeling zodanig goed dat de auto de helft van de netto catalogusprijs kost uiteindelijk. Kortom, je betaalt ongeveer € 19.000 voor de auto en daarnaast nog de 4% bijtelling welke € 150 per maand is. Mijn laadpaal kostte € 599 en de meterkastaanpassing was gratis. Bekabeling en aanleggen was € 125 dacht ik. Netto minder dan de helft want meegenomen in de investering voor de MIA-regeling. Daarnaast heb ik 20 extra zonnepanelen gekocht op de zaak en aangezien die met 3 jaar terugverdiend zijn heb ik daarna, en dus ook wanneer de 100% saldering wordt afgebouwd met +- 11% per jaar nog steeds grotendeels gratis brandstof. Vooral omdat de laadpaal het overschot kan laden. Wat zijn de kilometerkosten dan? Reken maar uit, ik rijd ongeveer 250.000 km in die vijf zakelijke jaren en daarna heb ik ook voor de volgende elektrische auto reeds investeringen gedaan die al lang afgeschreven zijn en het dus bijzonder betaalbaar maken. 1 Quote
Case Geplaatst 7 Januari, 2021 Geplaatst 7 Januari, 2021 Op 4-1-2021 om 22:50, Michel_1970 zei: Wat ik mij nog steeds afvraag is : in welke verhouding staat de HEV uitvoering tot de E-NIRO. En dan doel ik op het verbruik met de kosten. Een simpel rekensommetje verteld ons dat de HEV, ongeveer dan, met de huidige benzineprijs van heden dag ( € 1,50 / ltr ), uitkomt op € 0,08 / km (afgerond). Dit jaar komt een kleinere versie, 39,2 kW ( € 33.495 ) op de markt en mogelijk dan interessant genoeg voor private lease. Wat kost nu de E versie per km?? inclusief laadvoorziening. Ik rijd de e-Niro ook zakelijk, net als Ton, maar heb hierboven geprobeerd de kosten te vertalen naar particulier gebruik. Ik neem aan dat dat de achtergrond van de vraag is. Quote
Michel_1970 Geplaatst 11 Januari, 2021 Topic Starter Geplaatst 11 Januari, 2021 Beste @Case, dat is inderdaad de achtergrond van de vraag. Gezien ik nu de Niro private lease rijd, wil ik een vergelijk maken (daarom heb ik het alleen over de benzinekosten per km, de rest zit in het maandbedrag). Ik heb voorlopig nog wel even (tot eind mei 2023), maar is zo voorbij. Mogelijk dat er dan weer het een en ander is veranderd. Al met al, gezien de reacties hierboven, best een lastige opgave. Quote
BarneyRubble Geplaatst 11 Januari, 2021 Geplaatst 11 Januari, 2021 Op 6-1-2021 om 13:31, dropje zei: U heeft een plug-in? Nee hoor een normale hybride Quote
dropje Geplaatst 13 Januari, 2021 Geplaatst 13 Januari, 2021 Op 12-1-2021 om 00:12, BarneyRubble zei: Nee hoor een normale hybride Een afstand van 45 km puur electrisch? Met een niet-plug-in hybride? Had u extra accu's op de achterbank? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.