Hippe lip Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 20 uur geleden, meeder zei: Moet het BMS niet gereset worden zodat het 'weet' dat er een nieuwe 12V batterij is geplaatst? BMS gaat over de rij-batterij en doet nix met de 12V-batterij. Quote
RonaldVisschers Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 23 hours ago, Hippe lip said: Mijn accu is kaduuk gegaan (en onder garantie vervangen) nét vóór die 2 jaren verstreken waren, maar ik heb niets gehoord over kalibreren van de stuurbekrachtiging. Je zou bijna denken dat ze daarmee die hoge kosten (ca. 170 euro klinkt wel erg veel voor zo'n klein accuutje) proberen te verdedigen? En het klinkt ook niet geloofwaardig omdat telkens als jouw accu kats dood is geweest je eigenlijk een 'nieuwe' (lees: andere) accu hebt aangesloten. De auto kan nooit weten of het dezelfde accu was die je met je jumpstarter tot leven hebt gewekt of dat het een andere, nieuwe accu was. En waarom zou je de accu niet zelf vervangen? In het boekje zoek je het type op en zoeken op internet levert je mss wel een accu van nog geen honderd piek op? Heb een nieuwe accu op internet besteld, nog geen 70 Euro .... ga hem vanavond aansluiten. Dat verhaal met geen coulance bij gemiste beurten zit me echt niet lekker ... Quote
Hippe lip Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 (aangepast) 16 minuten geleden, RonaldVisschers zei: Heb een nieuwe accu op internet besteld, nog geen 70 Euro .... ga hem vanavond aansluiten. Dat verhaal met geen coulance bij gemiste beurten zit me echt niet lekker ... Kijk, dát bedoel ik nou. Niet te angstig. In het ergste geval is het waar dat die stuurbekrachtiging gekalibreerd moet worden en laat je dat alsnog doen. Samen met de kosten van je accu kan dat dan nooit meer kosten dan het oorspronkelijke bedrag van accu + kalibratie dat de garage begrootte. Maar ik geloof er echt nix van dat dit nodig is. @RonaldVisschers Houd je ons op de hoogte? k ben vooral benieuwd of je iets merkt aan je stuurbekrachtiging in de paar dagen erna. En succes met je inbouw! 28 Mei, 2021 aangepast door Hippe lip Quote
HenkM Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 1 uur geleden, Hippe lip zei: + kalibratie dat de garage begrootte. Maar ik geloof er echt nix van dat dit nodig is. Als het zo zou zijn moet deze dan ook niet worden gekalibreerd als de accu volledig plat (of losgekoppeld) is geweest??? Quote
leopard2 Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 8 minuten geleden, HenkM zei: Als het zo zou zijn moet deze dan ook niet worden gekalibreerd als de accu volledig plat (of losgekoppeld) is geweest??? Ik heb met aanschaf van de nieuwe E-Niro gelijk de 12 volt accu gewisseld met een nieuwe Varta AGM start/stop accu en past met een kleine aanpassing aan de accu precies in de accubak , de originele niro accu heeft 420 CCA capaciteit en de Varta 680 CCA geen problemen met storingen of iets dergelijks. vindt het toch wel een vreemd verhaal van de stuurbekrachtiging callibratie want dat zou elke keer als de accu leegstaat (dood is) deze moeten callibreren? heb met mijn vorige auto (opel ampera) ook diverse akkefietjes met de dealer gehad , ( ze verzinnen allerlei dingen om maar een beetje extra te verdienen want een elektrische auto heeft echt weing onderhoud nodig. Quote
leopard2 Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 2 uur geleden, RonaldVisschers zei: Heb een nieuwe accu op internet besteld, nog geen 70 Euro .... ga hem vanavond aansluiten. Dat verhaal met geen coulance bij gemiste beurten zit me echt niet lekker ... De verkoper vertelde mij dat je de servicebeurten voor de gestelde termijnen moet doen 15000, 30000, etc. anders is de kans groot dat de coulance vervalt. dit is vanuit Korea zo vastgesteld. Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 de originele niro accu heeft 420 CCA capaciteit en de Varta 680 CCAAlleen doen die CCA (Cold Cranking Amps) er dus niet toe bij een e-Niro, omdat dat een waarde is mbt het startvermogen (dus de startmotor van een ICE) in de kou. Maar een e-Niro heeft geen startmotor en zal dus ook nooit het aantal Ampères trekken wat een auto met ICE doet.Het aantal Ampère Uur (Ah), DAT is een waarde die je zo hoog mogelijk wilt binnen de beschikbare ruimte, omdat die waarde iets zegt over hoe lang je je accu met een bepaalde belasting kunt gebruiken tot deze leeg is... 1 Quote
meeder Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 BMS gaat over de rij-batterij en doet nix met de 12V-batterij.De meeste moderne auto's hebben ook een BMS voor de 12V batterij. Dit zit vaak geïntegreerd in een module die aan de - pool zit. Bij het vervangen moet vaak het BMS gereset worden zodat de auto weer dat er een nieuwe batterij geplaatst is. Quote
The Dude Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 De verkoper vertelde mij dat je de servicebeurten voor de gestelde termijnen moet doen 15000, 30000, etc. anders is de kans groot dat de coulance vervalt. dit is vanuit Korea zo vastgesteld.Lijkt mij dat je gewoon de adviezen op Mijn Kia voor onderhoud kunt aanhouden? Quote
leopard2 Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 3 uur geleden, Murcielaygo zei: Alleen doen die CCA (Cold Cranking Amps) er dus niet toe bij een e-Niro, omdat dat een waarde is mbt het startvermogen (dus de startmotor van een ICE) in de kou. Maar een e-Niro heeft geen startmotor en zal dus ook nooit het aantal Ampères trekken wat een auto met ICE doet. Het aantal Ampère Uur (Ah), DAT is een waarde die je zo hoog mogelijk wilt binnen de beschikbare ruimte, omdat die waarde iets zegt over hoe lang je je accu met een bepaalde belasting kunt gebruiken tot deze leeg is... deze accu heeft 60A de niro heeft 45A ook gaat een AGM gemiddeld 3x langer mee dan een loodaccu en is bestand tegen diepontlading. Quote
leopard2 Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 3 uur geleden, The Dude zei: Lijkt mij dat je gewoon de adviezen op Mijn Kia voor onderhoud kunt aanhouden? weet niet wat Mijn Kia voor onderhoudsinterval aanhoudt bij de papieren die ik meekreeg met de MY21 heeft een onderhoudsinterval van 15000km. Quote
Steeck03 Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 3 uur geleden, leopard2 zei: deze accu heeft 60A de niro heeft 45A ook gaat een AGM gemiddeld 3x langer mee dan een loodaccu en is bestand tegen diepontlading. Ik weet niet wie je vertelt heeft dat AGM tegen diep ontladen kan. Maar dat is absoluut onzin. Quote
meeder Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 AGM is beter bestand tegen diep ontladen.Maar het hangt er dan nog wel vanaf wat voor AGM batterij het is.Een Optima met gewikkelde cellen kan er beter tegen dan een normale AGM.Maar geen enkele lood-zuur batterij kan echt goed tegen diep ontladen (sowieso geen enkele batterij chemie). 1 Quote
leopard2 Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 38 minuten geleden, Steeck03 zei: Ik weet niet wie je vertelt heeft dat AGM tegen diep ontladen kan. Maar dat is absoluut onzin. Varta D52 is speciaal voor start/stop en bestand tegen diep ontladen volgens de fabrikant , Quote
meeder Geplaatst 28 Mei, 2021 Geplaatst 28 Mei, 2021 Er is geen duidelijke definitie van diep ontladen. Is het 50%? Of is het 75% ontladen of is het 90% ontladen? Zeg het maar . 1 Quote
RonaldVisschers Geplaatst 7 Juni, 2021 Geplaatst 7 Juni, 2021 Hi allemaal, Heb de accu zelf vervangen. Om eventuele problemen te voorkomen heb ik eerst de junpstarter op de kabels aangesloten voordat ik de kabels los maakte. Zo blijft de auto sowieso op spanning tijdens het wisselen Ik ga nog even uitzoeken hoe dat met de BMS zit, misschien dat de dealer de systemen door elkaar haalde.... Nog even een paar puntjes uit de reacties: Het is volgens mij uberhaupt gek dat er nog een loodaccu in een elektrische auto zit. Zonder startmotor heb je helemaal geen accu nodig die honderden amperes trekt ... Maar goed, misschien zijn dat technische voorschriften of zo. Diep ontladen is waarschijnlijk de reden dat mijn accu het begeven heeft. Het is jammer dat er geen waarschuwingslampje of geluidje is als de binnenverlichting of zo aan blijft staan. Het onderhoud is inderdaad om de 15.000 km. Bij mij is dat elk half jaar .... 2 beurten per jaar lijkt me echt ruim voldoende. De dealer verschuilt zich voor de coulance achter 'De Koreanen die dit zo bepalen'. Ik heb aangegeven dat ik als klant verwacht dat de dealer zijn best voor me doet maar daar kwam weer een halfslachtig antwoord op. Ze wilden de accu wel vervangen voor de genoemde 166 Euro en dan kijken of er eventueel coulance gegeven werd, maar de kans was klein zeiden ze.... Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Juni, 2021 Geplaatst 7 Juni, 2021 Ik denk dat gekozen is voor een loodaccu vanwege de geleidelijkere ontladingscurve en betere bestendigheid tegen wat diepere ontlading.Als je kijkt naar de hybride Niro met Lithium-accu, dan geeft die vaak gedoe met (externe) apparatuur en een dode accu...Maar goed, ik ben geen accu-expert... Quote
Hippe lip Geplaatst 7 Juni, 2021 Geplaatst 7 Juni, 2021 Het lijkt me dat er een loodaccu in zit vanwege de kosten. Is dat niet de goedkoopste accu, gegeven een bepaalde capaciteit (Ah)? Je kunt er wel een Li-ion-accu inzetten, maar behalve dat die een stuk duurder zal zijn, kan die nog veel slechter tegen diepontladen. Daarom hebben nogal wat apparaten die met een Li-ion-accu werken een beschermcircuit tegen te diepe ontlading. Zie bijvoorbeeld onze rij-accu; die heeft dat. Quote
Gerd_NL Geplaatst 7 Juni, 2021 Geplaatst 7 Juni, 2021 Ik denk, dat het voor de zekerheid is. De HV-accu word naar afzetten van de auto via een relais afgekoppelt. Anders werkt dan bv. de inbraak alarm niet meer ... Quote
Hippe lip Geplaatst 7 Juni, 2021 Geplaatst 7 Juni, 2021 2 uur geleden, Gerd Bartels zei: Ik denk, dat het voor de zekerheid is. De HV-accu word naar afzetten van de auto via een relais afgekoppelt. Anders werkt dan bv. de inbraak alarm niet meer ... Het ging niet om de vraag OF een 12V-accu nodig is, maar welk type. Een 12V-accu is sowieso nodig voor allerlei boordapparatuur. 1 Quote
Gerd_NL Geplaatst 7 Juni, 2021 Geplaatst 7 Juni, 2021 ... het type maakt in dit geval niet uit ... Quote
Steeck03 Geplaatst 8 Juni, 2021 Geplaatst 8 Juni, 2021 10 uur geleden, Hippe lip zei: Het ging niet om de vraag OF een 12V-accu nodig is, maar welk type. Een 12V-accu is sowieso nodig voor allerlei boordapparatuur. Niet perse. Er zijn andere oplossingen mogelijk. Via DC/DC uit de hoofdbatterij bijvoorbeeld. Maar ook die is een keer leeg als je hem lang genoeg wegzet met verbruikers aan. En dat duurt langer om het op te lossen. Quote
Gerd_NL Geplaatst 8 Juni, 2021 Geplaatst 8 Juni, 2021 De HV accu wordt pas aangesloten na het starten, denk dat dit voor de veiligheid is... Quote
Rokil Geplaatst 23 Augustus, 2021 Geplaatst 23 Augustus, 2021 Vanmorgen moest de auto geladen worden en bij thuiskomst keek ik even op de UVO app om te zien hoe laat de auto ongeveer klaar is met laden, zodat ik hem op tijd weer weg kan halen. Tot mijn verbazing stond er bij 12V accu een rode tekst 'Let op!'. De auto is 2 maanden oud en ik kijk eigenlijk nooit op de app. Hiervoor heb ik 18 jaar Toyota hybride gereden, waarvan ook bekend is dat de 12V accu erg zwak is. Daarom let ik er altijd goed op dat deuren e.d. goed dicht zitten en verlichting uit is. In al die 18 jaar heb ik nooit een lege 12V accu gehad. Ik heb verder geen extra apparaten in de auto aangesloten, behalve een usb-stick voor muziek. Bij het dichtgooien van de kofferbak let ik er altijd op dat de richtingaanwijzers nog een keer knipperen, zodat ik zeker weet dat de kofferbak ook echt goed dicht zit. Bijna dagelijks wordt er 50 kilometer met de auto gereden, dus ook gisteren nog. De 12V bijlaadfunctie staat ingeschakeld. Nu heb ik ook al een keer de melding gehad van de UVO app dat de HV accu leeg was (ofzoiets), terwijl er nog iets van 80% in zat. Ik heb toen gelezen dat deze melding wel vaker voorkomt en dat dit een fout is van de app. Moet ik me nu zorgen maken dat de 12V accu straks leeg is, of zou dit ook een fout van de app kunnen zijn? Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 23 Augustus, 2021 Geplaatst 23 Augustus, 2021 Ik zie ook geregeld diezelfde melding over de status van de 12V batterij in de app. Ik negeer het maar want als ik de spanning meet is die 12.6 of hoger. Foutje van de app schat ik zo in. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.