Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
On 2/28/2019 at 8:49 AM, Nick_2019 said:

Dat bestaat al zes jaar. De doos in de meterkast en het stopcontact ergens in je buitenmuur.

phevlaadpunt.JPG

Ik krijg al last van m'n rug als ik ernaar kijk :-) Waarom zo laag bij de grond? Moet een buitenstopcontact niet meer dan 30cm boven de grond zitten? (dacht dat ergens gelezen te hebben)

Geplaatst
44 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Ik krijg al last van m'n rug als ik ernaar kijk :-) Waarom zo laag bij de grond? Moet een buitenstopcontact niet meer dan 30cm boven de grond zitten? (dacht dat ergens gelezen te hebben)

Ik wil niet dat er iemand over struikelt. En zoveel werk is het niet om de stekker er in te steken of uit te trekken dus m'n rug kan dat (tot nu toe) wel hebben. Of er een wettelijke eis is mbt de hoogte zou ik eigenlijk niet weten. Het stopcontact zit in ieder geval droog onder een afdak. Het voornaamste voor mij was dat ik niet zo'n grote doos net naast de voordeur kreeg.

Geplaatst
38 minutes ago, Nick_2019 said:

Ik wil niet dat er iemand over struikelt. En zoveel werk is het niet om de stekker er in te steken of uit te trekken dus m'n rug kan dat (tot nu toe) wel hebben. Of er een wettelijke eis is mbt de hoogte zou ik eigenlijk niet weten. Het stopcontact zit in ieder geval droog onder een afdak. Het voornaamste voor mij was dat ik niet zo'n grote doos net naast de voordeur kreeg.

Ziet er in elk geval netjes uit! Bij mij komen de vaste kabels direct uit de muur, maar ook laag om struikelen te voorkomen. Ziet er een stuk minder strak uit maar is wat makkelijker. Ik vind binnen hangen ook een mooiere oplossing.

Geplaatst
Op 24-2-2019 om 13:04, Hippe lip zei:

Wat zou kunnen zijn, is dat de storing van de eerste monteur werd veroorzaakt doordat de spoel verkeerdom was aangesloten. De stroommeetspoelen van Zappi bijvoorbeeld hebben een expliciete richting hoe om de stroom er doorheen moet gaan. Als je ‘m verkeerdom in het stroomcircuit opneemt, dan meet-ie geen toe- maar afname van de belasting als er een extra stoomverbruiker in huis inschakelt. Dat is dus niet de bedoeling....

wie weet lag het daaraan? Tis maar een gokje; ff meedenkend....

Afgelopen week is de derde monteur langsgeweest voor de Load Balancing. Er zat een defect in de printplaat van de gloednieuwe NewMotion paal, die is vervangen. Hij heeft de Load Balancing module (met spoel) weer verbonden met de paal, dus niet meer via de P1 van de meter. Over 2 weken kan ik testen of het werkt op de volle 32A, op 22 maart heb ik de afspraak bij de Kia dealer staan om mijn e-Niro in ontvangst te nemen.

Geplaatst
8 minuten geleden, Terp1234 zei:

Afgelopen week is de derde monteur langsgeweest voor de Load Balancing. Er zat een defect in de printplaat van de gloednieuwe NewMotion paal, die is vervangen. Hij heeft de Load Balancing module (met spoel) weer verbonden met de paal, dus niet meer via de P1 van de meter. Over 2 weken kan ik testen of het werkt op de volle 32A, op 22 maart heb ik de afspraak bij de Kia dealer staan om mijn e-Niro in ontvangst te nemen.

Kijk, dat klinkt goed: load balancing met de meetspoel. 

Nu da auto nog....:smileys-car-driving-695389:

Geplaatst
Op 22-2-2019 om 19:29, Terp1234 zei:

Mijn e-Niro staat voor maart gepland, maar deze week kreeg ik door de LeasePlan al de laadpaal thuis geïnstalleerd; een NewMotion Home Advanced met Dynamic Load Balancing. Ik heb een 1x40A aansluiting. Ik ben benieuwd of ik daarmee de 32A laden zal halen. Ik rij zo'n 1000 km/week, dus elke dag thuis goed laden is dan wel een pré. Mijn werkgever zet vol in op elektrisch rijden, dus onze vestigingen zijn ook ruim van laadpalen voorzien om overdag weer genoeg te laden voor de terugreis. Ik heb al veel zin in de vele km'tjes in de e-Niro. 
Aan de paal zit een vaste kabel van 8 m zodat ik de voorkant van de auto er makkelijk mee kan halen op de oprit. Als ik de kabel afgerold weer over de paal (of beter lader aan de muur) terug snel opwikkel, gaat die behoorlijk 'kinkelen'. Is er een truuk om weer snel, netjes en strak op te rollen zonder de stekker meerdere keren rond te hoeven draaien?

Benieuwd of je max 32A gaat halen, je kan dan op 7,4kW laden, dus je staat nog wel even te laden afhankelijk hoe vol de auto is. Je hebt dan nog 8A over waar je max 1840W kan halen. Je loadbalancer gaat je wel helpen maar zodra er een vaatwasser, wasmachine etc aangaat, gaat je laadcapaciteit al naar beneden.

Hoor graag het resultaat.

Geplaatst (aangepast)

Een vaatwasser trekt alleen veel stroom als hij moet verwarmen, dat zijn twee korter periodes tijdens de cyclus. Aan de start en richting het eind, dat zal het laden niet veel beïnvloeden.

aangepast door Ton van Hout
Geplaatst

Ik denk ook dat je vrijwel altijd genoeg hebt aan de resterende kleine 2 kW van je aansluiting. 

Kan je die loadbalancer zelf instellen tot welke maximum stroom deze gaat voor het hele huis?

Geplaatst

Er valt op de load balancer niets in te stellen. Ook onder mijn NewMotion account kan ik niets instellen over de laadstroom op de paal. Ik heb er verder ook geen enkele beschrijving bij gekregen. Ik denk dat die dus altijd vol gaat voor wat er nog beschikbaar is van mijn 1x40A. 
Ik rij wel veel km's; 4x/week tussen de 320 of 440 km per dag. Een volle accu gaat er op die dagen zeker wel doorheen. Ter plekke zijn er gelukkig ook meestal voldoende laadpalen beschikbaar om bij te laden voor de terugreis, dus hopelijk kan ik het altijd zonder tussenstops doen.

20190308_141953.jpg

Geplaatst

Goh, nou zou ik toch wel graag willen weten wat die loadbalancer van newmotion doet. Want die aansluiting aan de voorkant die eerst naar de P1-aansluiting van de slimme meter ging, waar gaat die nu naartoe?

En als de maximumstroom niet instelbaar is, op welke stroom begrenst het ding dan? 25 A? 40 A? Ik hoop niet datxie bij jou begrenst op 25 A, war voor veel woningen wel een goede waarde zou zijn....

En zo’n maximum of zit-ie daar net 1 of 2 A onder? Ik las eens ergens van iemand met een Zappi dat de hoofdzekering er een enkele keer toch wel uitklapte als hij de boel op precies max had ingesteld. Bij 1 of 2 A lager gebeurt dat niet meer. 

Geplaatst
5 uur geleden, Hippe lip zei:

Goh, nou zou ik toch wel graag willen weten wat die loadbalancer van newmotion doet. Want die aansluiting aan de voorkant die eerst naar de P1-aansluiting van de slimme meter ging, waar gaat die nu naartoe?

En als de maximumstroom niet instelbaar is, op welke stroom begrenst het ding dan? 25 A? 40 A? Ik hoop niet datxie bij jou begrenst op 25 A, war voor veel woningen wel een goede waarde zou zijn....

En zo’n maximum of zit-ie daar net 1 of 2 A onder? Ik las eens ergens van iemand met een Zappi dat de hoofdzekering er een enkele keer toch wel uitklapte als hij de boel op precies max had ingesteld. Bij 1 of 2 A lager gebeurt dat niet meer. 

Ik ben ook benieuwd waar nu de maximale stroomsterkte is ingesteld bij mijn aansluitwaarde. Bij het aanleggen van de stroomkabel naar de paal is er ook gelijk een UTP-kabel meegelegd. Deze zat eerst in de P1, nu dus in die module zoals je op de foto ziet. Ik vermoed dat zowel de P1 als die module alleen maar het actuele verbruik in de woning doorgeven aan de paal en dat deze dan verder de stroomsterkte naar de auto regelt. Logica in de paal dus.

Over 2 weken ga ik het gewoon zelf beleven als de auto er voor het eerst aan gaat hangen.

Geplaatst (aangepast)
17 uur geleden, Terp1234 zei:

Er valt op de load balancer niets in te stellen. Ook onder mijn NewMotion account kan ik niets instellen over de laadstroom op de paal. Ik heb er verder ook geen enkele beschrijving bij gekregen. Ik denk dat die dus altijd vol gaat voor wat er nog beschikbaar is van mijn 1x40A. 

Bij NewMotion wordt alles op afstand geregeld via hun BackOffice. En lang niet alles kun je zien of zelf aanpassen.

De maximale laadstroom is daar een van, die is ook vastgezet op een waarde die de monteur aan hen doorgaf bij installatie.

Je moet ze dus even bellen als je het wilt weten of het aan wilt passen.

30-32A lijkt mij de logische keuze hier.

aangepast door jwv
Geplaatst

IMG_2994.thumb.jpg.9a784fef9eb12714fbe629e20204ce76.jpg

Afgelopen week eerste voorbereidingen voor de laadpaal laten verrichten, gelijk met installatie PV systeem uitbreiding van de groepenkast met eigen groep voor laadpaal en PV en separate meters. Met dank aan de tips hier op het forum! Nu nog 10 maanden wachten op de auto :-(  Na de zomer maar de infra verder uitbreiden met een Zappi .

Geplaatst
57 minuten geleden, The Dude zei:

Afgelopen week eerste voorbereidingen voor de laadpaal laten verrichten, gelijk met installatie PV systeem uitbreiding van de groepenkast met eigen groep voor laadpaal en PV en separate meters. Met dank aan de tips hier op het forum! Nu nog 10 maanden wachten op de auto :-(  Na de zomer maar de infra verder uitbreiden met een Zappi .

Netjes werk!

Heb jij die tussenmeters nog ergens op aangesloten? Domotica of zo?

Geplaatst

nee, ik kan de cijfertjes nog zelf aflezen en hoop dat dit robuust genoeg is voor de accountant en fiscus om kosten opladen te documenteren. Ben ik onafhankelijk van support van Zappi app in de loop van komende decennia.

Geplaatst

Het aardige van een domoticasysteempje is dat die de meterstanden bijhouden. Je kunt dan achteraf zien welke meterstand je op welk moment had. Ik vind het fijn om zoiets gedocumenteerd te hebben. 

Maar dan moet je wel wat met techniek hebben. Dan zijn er diverse systemen die je daarvoor kunt gebuiken. Het goedkoopste is een Raspberry Pi met Domoticz erop of met Home Assistant erop. Beide softwaresystemen zijn gratis. Home Assistant is heel modulair en timmert hard aan de weg met steeds meer modules. 

Geplaatst
Op 9-3-2019 om 07:55, jwv zei:

Bij NewMotion wordt alles op afstand geregeld via hun BackOffice. En lang niet alles kun je zien of zelf aanpassen.

De maximale laadstroom is daar een van, die is ook vastgezet op een waarde die de monteur aan hen doorgaf bij installatie.

Je moet ze dus even bellen als je het wilt weten of het aan wilt passen.

30-32A lijkt mij de logische keuze hier.

Correct! Ik heb 3x25A aansluiting. De installateur wilde de laadpaal geheel achter 1 aardlek zonder andere groepen. Dit ging helaas niet dus hij zit gecombineerd met overige groepen. Ik kan wel max 25A halen als er dus niets anders aan staat. De loadbalancer is geconfigureerd hierop door NewMotion. Wil je dus hoger dan zal je dit via hun moeten laten aanpassen. 

Geplaatst
2 uur geleden, Marcello75 zei:

Correct! Ik heb 3x25A aansluiting. De installateur wilde de laadpaal geheel achter 1 aardlek zonder andere groepen. Dit ging helaas niet dus hij zit gecombineerd met overige groepen. 

Hoezo ging dat niet? Er moet toch gewoon een eigen aardlek met één groep op een fase te maken zijn? Dat ga ik straks ook doen. 

Geplaatst
53 minuten geleden, Hippe lip zei:

Hoezo ging dat niet? Er moet toch gewoon een eigen aardlek met één groep op een fase te maken zijn? Dat ga ik straks ook doen. 

Ik heb per fase één aardlek, dus 3 stuks. Per aardlek geldt 4 groepen. Ik heb er al 14. Auto lader is vervangen. Idee was om dus de groepen te verdelen over 2 aardleks...maar dat gaat helaas niet, dan vliegen de stoppen mij om de oren. Kon het wel dat had ik altijd max 25A voor de auto, nu dus via de loadbalancer.

Voorlopig red ik het prima met de loadbalancer, mocht ik toch ergens te kort hebben dan overweeg ik om de aansluiting te verzwaren.

Geplaatst

Dat verzwaren zou ik maar even mee wachten. Vergeet niet dat je zoiets ca. 700 euro per jaar aan EXTRA vastrecht gaat kosten!

En dat je de stoppen om de oren vliegen lijkt me vreemd. Dan lijkt het er eerder op dat er iets niet goed is aangesloten. Dat kan er echt nix mee te maken hebben of je de auto achter een bestaande aardlek aansluit of achter een nieuwe, extra aangebrachte aardlek. 

Twee vraagjes daarover:

1. Heb je een oude stopenkast met schroefzekeringen en zogeheten smeltpatronen of heb je een moderne kast met automaten die je weer kan inschakelen als-ie uitgeschakeld is?

2. Waarom denk je dat je ‘de stoppen om de oren vliegen’ als je de autolader achter een aparte aardlekschakelaar aansluit?

Geplaatst (aangepast)

Let op dat voor EV laders een type B aardlekschakelaar gebruikt moet worden. Deze detecteert ook op gelijkspanningsfouten. Enkele laadpalen/wallboxen hebben deze ingebouwd.

aangepast door Case
Geplaatst

Uit nieuwsgierigheid; ik zie met regelmaat bij laadpalen en dergelijke de laadsnelheid in km/h, hoe zit dat hier eigenlijk?
Uitgaande van de e-Niro, hoeveel km bereik kun je dan per kW stroomverbruik bijladen?

Geplaatst

Die is altijd hetzelfde per kW, maar naarmate er meer kW van de lader per tijdseenheid de auto ingaat, kWh, stijgt het aantal km per uur dat je laad. Mijn Zappi laadt nu met 6.4kWh waardoor ik ongeveer 35km per uur bijlaadt. Het laden gaat alleen niet volledig lineair want tegen het einde gaat hij meer druppelen.

• Like 1
Geplaatst
3 uur geleden, Case zei:

Let op dat voor EV laders een type B aardlekschakelaar gebruikt moet worden. Deze detecteert ook op gelijkspanningsfouten. Enkele laadpalen/wallboxen hebben deze ingebouwd.

Oh, kweet er maar eentje: de Zappi. Welke nog meer?

Geplaatst
11 hours ago, Case said:

Dat klopt voor 3-fase laders. Voor 1-fase laders is het volgens mij niet nodig, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. 

https://www.laadpaal24.nl/aardlekschakelaar-type-b

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...