jwv Geplaatst 6 September, 2019 Geplaatst 6 September, 2019 @Hippe lip de hele ophanging (luikje en sparing waar de afneembare trekhaak in klikt) en bekabeling wordt af fabriek voorbereid. Bij een zonder trekhaakoptie ontbreekt dat allemaal. Quote
Murcielaygo Geplaatst 6 September, 2019 Geplaatst 6 September, 2019 Ik weet niet 100% zeker wat ze aanpassen, maar ik kan me voorstellen dat er ook anders afgezekerd moet worden, dat doen ze bij een "Performance" ook.Of misschien andere koeling/verwarming?Ik heb er (nog) geen research naar gedaan, maar weet wel dat in de configurator aangegeven werd dat achteraf voorzien van trekhaak/Tow package niet kan. Quote
Derrek Geplaatst 7 September, 2019 Geplaatst 7 September, 2019 Denk dat er een belangrijk deel vergeten wordt: de remmen! Bij introductie van de Kia Niro Hybrid was een "trowpack" voor de auto als optie bij te bestellen. Dat bestond voornamelijk uit zwaardere (schijf)remmen. Een hybride of accu-auto remt regeneratief (op de dynamo) en als het nodig is komen de conventionele (schijf)remmen helpen. De conventionele "hulp remmetjes" zijn daarom maar vrij licht uitgevoerd. Maar zodra je er een trekgewicht achter hangt (zeker ongeremd) drukt dat bij remmen extra op de auto waardoor het regeneratieve remsysteem meer moeite heeft en meer door de conventionele remmen moeten worden ondersteund. Voor het goedkeuren van trekgewicht voor de auto moeten deze conventionele (schijf)remmen zwaarder worden uitgevoerd. Zo ook dus bij de Niro Hybrid. Al heel snel daarna heeft KMNL besloten om alle auto's die naar NL komen standaard met dit throwpack uit te voeren (en daarmee verviel de extra introductiekorting). Er moeten enkele Kia Niro' Hybrids van het eerste uur in NL rondrijden zonder dit throwpack en van die auto's zal op het kenteken een trekgewicht van 0 kg. staan. Deze mogen dan ook geen aanhanger trekken (wel een fietsdrager). Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 September, 2019 Geplaatst 7 September, 2019 Denk dat er een belangrijk deel vergeten wordt: de remmen!Volgens mij was dat in bericht #174 het eerste dat ik schreef...Enne, "throw" is werp, "tow" is trek of sleep, dus ik denk dat het (net als bij Tesla) om een Tow-pack gaat. Quote
Hippe lip Geplaatst 8 September, 2019 Geplaatst 8 September, 2019 (aangepast) Heeft iemand enig idee wat het kost om een gewone, echte trekhaak voor de e-Niro door de keuring te krijgen? Wat moet je daar allemaal voor doen? En als je die keuring dan hebt, geldt die dan voor álle e-Niro’s met dat merk en type trekhaak? 8 September, 2019 aangepast door Hippe lip Quote
jwv Geplaatst 8 September, 2019 Geplaatst 8 September, 2019 1 uur geleden, Hippe lip zei: Heeft iemand enig idee wat het kost om een gewone, echte trekhaak voor de e-Niro door de keuring te krijgen? Wat moet je daar allemaal voor doen? En als je die keuring dan hebt, geldt die dan voor álle e-Niro’s met dat merk en type trekhaak? Vooralsnog kost het een hoop moeite en geld zonder resultaat. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58684044#58684044 Reactie van RDW nadat iemand precies dit probeerde met de VW e-Up met goedgekeurde trekhaak: Quote Het RDW beleid is dat zonder fabrikant/importeursverklaring op VIN nummer M1/N1 voertuigen die vanuit de fabrikant 0 kg trekgewicht hebben meegekregen geen trekhaakgewichten op kenteken mogen krijgen. Dit beleid is vastgelegd in de wetgeving en heeft alles met juridische- en productaansprakelijkheid te maken. Zonder medewerking van Kia gaat het hem dus niet worden. Helaas. Quote
Hippe lip Geplaatst 8 September, 2019 Geplaatst 8 September, 2019 42 minuten geleden, jwv zei: Zonder medewerking van Kia gaat het hem dus niet worden. Helaas. En hoe zit het dan met de route via Duitsland of België? Als een specifieke e-Niro daar wel na keuring een kentekenbewijs met trekhaak heeft gekregen en die wordt naar NL geïmporteerd? Vervalt die goedkeuring dan? Dat zou toch niet kunnen, omdat het Europese keuringen zijn? Quote
jwv Geplaatst 8 September, 2019 Geplaatst 8 September, 2019 (aangepast) 1 uur terug, Hippe lip zei: En hoe zit het dan met de route via Duitsland of België? Als een specifieke e-Niro daar wel na keuring een kentekenbewijs met trekhaak heeft gekregen en die wordt naar NL geïmporteerd? Vervalt die goedkeuring dan? Dat zou toch niet kunnen, omdat het Europese keuringen zijn? Dan moet je dus eerst je auto exporteren en dan de lokale RDW zover krijgen iets te doen dat onze RDW niet zegt te mogen (zullen wel EU regels zijn). En dan weer terug importeren. Ik denk dat je voor dat geld heel wat dagen een auto met trekhaak kan huren. Zoals het nu lijkt zijn die losse keuringen per voertuig en is / wordt het geen typegoedkeuring. Daar is de fabrikant / importeur voor nodig. 8 September, 2019 aangepast door jwv Quote
Derrek Geplaatst 8 September, 2019 Geplaatst 8 September, 2019 14 uur geleden, Murcielaygo zei: Volgens mij was dat in bericht #174 het eerste dat ik schreef... Enne, "throw" is werp, "tow" is trek of sleep, dus ik denk dat het (net als bij Tesla) om een Tow-pack gaat. Dank voor de correctie. Ik had inderdaad niet alle berichten in dit forum goed gelezen.... En ik vergis me ook steeds in throw en tow.... Sorry. Maar een heel andere vraag, tussendoor, waar en hoe kan ik een berichtnummer (bijv. #174) terugvinden in dit forum? Quote
Hippe lip Geplaatst 8 September, 2019 Geplaatst 8 September, 2019 (aangepast) 1 uur terug, jwv zei: Dan moet je dus eerst je auto exporteren en dan de lokale RDW zover krijgen iets te doen dat onze RDW niet zegt te mogen (zullen wel EU regels zijn). En dan weer terug importeren. Dat kan natuurlijk ook met een een het betreffende land nieuw gekochte e-Niro. Het gaat me nu om de hypothetische mogelijkheden en gevolgen. 1 uur terug, jwv zei: Zoals het nu lijkt zijn die losse keuringen per voertuig en is / wordt het geen typegoedkeuring. Daar is de fabrikant / importeur voor nodig. Zijn er überhaupt (ergens op de wereld dus) landen waar er e-Niro’s rondrijden met trekhaak, waar de fabrikant aan meegewerkt heeft? Oftewel: wil Kia in principe helemaal nooit meewerken aan een trekhaak, of zijn er landen waar ze dat wel doen? 8 September, 2019 aangepast door Hippe lip Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 September, 2019 Geplaatst 8 September, 2019 Maar een heel andere vraag, tussendoor, waar en hoe kan ik een berichtnummer (bijv. #174) terugvinden in dit forum?Op het forum op PC weet ik zo niet, maar in Tapatalk staat het berichtnummer rechtsboven ieder bericht. Quote
Marcello75 Geplaatst 18 September, 2019 Geplaatst 18 September, 2019 Ik heb inmiddels de brink trekhaak, ben er ook achter gekomen dat met de RCM pin ik mijn Thule VeloCompact 924 schuin moet houden om hem erop en eraf te halen. Maar dan, erop...ik krijg met geen mogelijkheid de hendel naar beneden en ben bang dat ik eea kapot trek. Iemand ervaring met een Thule VeloCompact 924? Quote
Marcello75 Geplaatst 18 September, 2019 Geplaatst 18 September, 2019 51 minuten geleden, Marcello75 zei: Ik heb inmiddels de brink trekhaak, ben er ook achter gekomen dat met de RCM pin ik mijn Thule VeloCompact 924 schuin moet houden om hem erop en eraf te halen. Maar dan, erop...ik krijg met geen mogelijkheid de hendel naar beneden en ben bang dat ik eea kapot trek. Iemand ervaring met een Thule VeloCompact 924? Excuus het is een Velocompact 926 en zien net bij Brink dat deze niet past op de RMC pin. Quote
Marcello75 Geplaatst 18 September, 2019 Geplaatst 18 September, 2019 (aangepast) 3 minuten geleden, Marcello75 zei: Excuus het is een Velocompact 926 en zien net bij Brink dat deze niet past op de RMC pin. Hier de lijst welke fietsendragers passen op de brink RMC pin RMC-fietsendragers-2019-02-13.pdf 18 September, 2019 aangepast door Marcello75 typ Quote
Marcello75 Geplaatst 18 September, 2019 Geplaatst 18 September, 2019 Op 18-5-2019 om 19:28, RuudHo zei: Grappig HenryV, ik heb vanmiddag precies dezelfde foto's gemaakt van mijn, gisteren gemonteerde, trekhaak. Het ziet er allemaal keurig uit. Een vreemd ding is wel dat de werkplaats een "zoemertje" heeft aangesloten op de CAN-bus unit, die achterin is gemonteerd. Dat stomme ding ligt te piepen zodra de lampen van de richtingaanwijzer aan gaan.... Ik heb hem nu even losgemaakt en in een dikke lap gewikkeld, want dat geluid is niet om aan te horen. Maandag eens even terug naar de dealer. Ik heb overigens met een slijptol de pennen al wel weggehaald, aangezien mijn fietsendrager een klem heeft die de kogel helemaal omsluit. Die truc had ik ook bij de kogel van mijn Prius uitgehaald. Daar zat een blokje bovenop de kogel gelast. IMG_1145.HEIC IMG_1146.HEIC IMG_1150.HEIC Ruud, Welke fietsendrager heb je? ik de Thule Velocompact 926 en die pas helaas niet dus overweeg op ook pinnen af te slijpen Quote
Sodiac Geplaatst 22 Oktober, 2019 Geplaatst 22 Oktober, 2019 De standaard fietsendrager van Kia, moeten daar twee achteruitrijlampjes branden of brandt alleen de rechter? Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 Oktober, 2019 Geplaatst 22 Oktober, 2019 Waarschijnlijk enkel rechts. De gespiegelde positie is dan mistachterlicht. Quote
Derrek Geplaatst 23 Oktober, 2019 Geplaatst 23 Oktober, 2019 17 uur geleden, Sodiac zei: De standaard fietsendrager van Kia, moeten daar twee achteruitrijlampjes branden of brandt alleen de rechter? In feite hoeft er wettelijk gezien geen achteruitrijlamp in Nederland op een fietsdrager te zitten, laat staan twee. Maar in Duitsland en België wel. Toch hoeft een Nederlandse auto in Duitsland en België geen achteruitrijlamp op de fietsdrager te hebben omdat in het verdrag van Wenen staat dat wanneer je in Nederland voldoet aan de uitrustingseisen je ook in het buitenland aan het verkeer mag deelnemen. Het is dus wettelijk niet nodig. Toch denk ik dat je, zeker als je voor de keuze staat, beter een fietsdrager kunt aanschaffen die wel zowel een mistachterlicht als achteruitrijlamp heeft. En dan wel werkend wat betekent dat je ook altijd beter een 13-polige stekker op je auto kan laten zetten. De ouderwetse 7-polige stekkers hebben namelijk geen aansluiting voor een achteruitrijlamp omdat simpelweg alle aansluitpinnen al bezet zijn. En eigenlijk ook niet voor een (wel verplichte) mistlamp maar daar wordt de aansluitpin voor de constante stroomdraad voor gebruikt. De aansluitpinnen zijn dan echt op en een fietsdrager met 7-polige stekker heeft dus nooit een wekende achteruitrijlamp. In België worden alleen fietsdragers met 13-polige stekker verkocht en als je als Belg in Nederland een goedkopere versie van een fietsdrager koop met 7-polige stekker dan mag je die in feite op een Belgische auto niet gebruiken. Quote
Janneke van Seters Geplaatst 23 Oktober, 2019 Geplaatst 23 Oktober, 2019 Wij hebben sinds vorige week een eNiro met een 'trek'haak van Brink er direct op gemonteerd. Vandaag mijn fietsendrager gepast en dat lijkt te lukken. We hebben een Thule Hangon 972 met 7-polige stekker. Dus koppelstukje aangeschaft voor de aansluiting op de 15-polige Brink aansluiting. De Thule Hangon 9708 voor 4 fietsen lijkt dezelfde montagewijze te hebben, dus ik vermoed dat die ook past. Quote
Hekbogser Geplaatst 24 Oktober, 2019 Geplaatst 24 Oktober, 2019 Ik heb een “situatie” met de draaghaak. Na montage v d haak en kabelboom heb ik meteen de fietsdrager gemonteerd. Na enkele ritten de fietsdrager gedemonteerd en zonder fietsdrager bleek de zoemer tijdens richting aangeven te zoemen. De zoemer is om je te melden als een lamp in de fietsdrager stuk is, mooi toch? Nu had ik dat ook al eens hier gelezen (de fout in de kabelboom) en de dealer daarvan op de hoogte gesteld, vooraf dus! Na mijn melding van een onterecht zoemende zoemer, heeft de dealer ergens in de kabelboom geknipt, dus zoemer is nu stom. Of dood als een pier, doet niet (meer) wat hij eigenlijk hoort te doen. Iedereen blij dus, maar dat is in ieder geval niet zoals het ontwikkeld is en mijn inziens hoort. Laatst was ik ergens in het land en ben bij een andere dealer eens gaan informeren, en die verteld me dat er een modificatie in de kabelboom hoort te worden uitgevoerd, iets van een opnieuw geprogrameerde box??? Wie heeft er nu gelijk, iemand een idee? Quote
Bram E-Niro Geplaatst 9 November, 2019 Geplaatst 9 November, 2019 (aangepast) Op 8-9-2019 om 10:53, Hippe lip zei: Dat kan natuurlijk ook met een een het betreffende land nieuw gekochte e-Niro. Het gaat me nu om de hypothetische mogelijkheden en gevolgen. Zijn er überhaupt (ergens op de wereld dus) landen waar er e-Niro’s rondrijden met trekhaak, waar de fabrikant aan meegewerkt heeft? Oftewel: wil Kia in principe helemaal nooit meewerken aan een trekhaak, of zijn er landen waar ze dat wel doen? deze man trekt er vlot een aanhanger met een auto er op mee . 9 November, 2019 aangepast door Bram E-Niro Quote
Hippe lip Geplaatst 9 November, 2019 Geplaatst 9 November, 2019 Is dit in de VS? Mooi om te zien zo. Dank voor de link. Ca 30% meer verbruik, zegt deze rijder, met deze aanhanger. En dat komt ws hoofdzakelijk door de extra luchtweerstand en niet door het extra gewicht, wat wel logisch lijkt. En heb je gezien dat hij zijn vering flink heeft aangepakt? Klinkt wel zinvol eigenlijk... En dit lijkt niet door Kia gemonteerd. Blijft mijn vraag of Kia ergens op de wereld een e-Niro met trekhaak levert. Ik ben benieuwd. Quote
GerrieT Geplaatst 1 December, 2019 Geplaatst 1 December, 2019 Hallo, ik heb de d oor de dealer (dus van/via KMNL), geleverde en gemonteerde trekhaak. Mijn bestaande fietsdragers passen erop, iets waar ik op voorhand nogal bang voor was (had de ijzervijl al klaar liggen). Zowel de Thule inklapbare Xpress2 als een wat oudere Thule Euro voor 4 fietsen, beiden passen er goed op. Met de wat oudere 4 drager Thule op vakantie naar Zweden, onderweg opladen op campings en uiteraard bij de snelle Ionity chargers. Verbruik uiteraard iets hoger, met kampeer bagage voor 4 en fietsen achterop: oplaadkosten op heenreis ca 16 euro en op terugreis ca 24 euro. Zoemer: uiteraard had ook mijn trekhaak last van de zoemer, ook had ik vooraf tegen dealer gemeld dat ik niet blij zou zijn als er een zoemer gedoe zou zijn. Bij het wegrijden bij dealer direct irritante zoemer bij gebruik van richting aanwijzer. Naderhand heeft dealer dit opgelost, wellicht door de draden naar zoemer door te knippen. Samengevat: prima trekhaak voor fietsdrager, passen bij mij ook bestaande fietsdragers op, gedoe met zoemer is er wel, wordt ook weer snel opgelost groet Quote
Fralamjo Geplaatst 20 December, 2019 Geplaatst 20 December, 2019 (aangepast) Misschien nog goed nieuws uit deze video van NextMove (verhuurder van EV's in Duitsland). In Oostenrijk is er een trekhaak optie met trekgewicht (1300kg geremd, 600kg ongeremd)) en met goedkeuring van Huyndai voor de Kona! Alleen voor het grote accupakket, maar dat hebben we hier allemaal onder de Kia. Concreet zou je dus wel degelijk met de auto mogelijk een lichte aanhanger kunnen/mogen trekken. Begin van het jaar maar eens een mail naar Kia Nederland hoe dit zit want het zou mooi zijn als je b.v. een boedelbak of een lichte vouwwagen/caravan achter de Niro zou kunnen hangen. En zoveel verschillen de Kona en Niro niet qua gewicht en mogelijk remvermogen. Als het één land van de EU mag, dan opent dat zeker deuren. In ieder geval iets om in de gaten te houden. Edit: is mogelijk wel een andere trekhaak dan de huidige die aangeboden wordt omdat die dus echt geschikt moet zijn voor trekken en een normale kop moet hebben. 20 December, 2019 aangepast door Fralamjo Quote
Derrek Geplaatst 21 December, 2019 Geplaatst 21 December, 2019 In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft het trekgewicht niet zoveel te maken met het motorvermogen. Natuurlijk moet er een motor in zitten die het gewicht kan trekken, maar dat is aan de fabrikant; daar keurt de RDW niet op. Als een Pico (uit 2016) met 900 cc motor 700 kg. mag trekken dan is bijvoorbeeld een E-Kona ook zeker sterk genoeg. Het maximaal toelaatbaar trekgewicht wordt echter bepaald door het remvermogen van de auto. Een Elektrische auto (evenals een hybride) remt in beginsel met de dynamo; niet met de remschijven. Die remschijven, die er wel ook in zitten, komen er pas (ongemerkt) in als je bijna stilstaat of bij een noodstop. Daarom zijn de mechanische schijfremmen bij elektrische auto’s licht uitgevoerd (besparing op fabricagekosten) en dat beperkt het toelaatbaar trekvermogen. Daarom mogen de meeste E-auto's niets trekken. Bij de introductie van de Kia Niro waren de standaard schijfremmen ook licht uitgevoerd en mocht de Niro niets trekken. Maar het was mogelijk om als optie zwaardere remmen te bestellen (trowpack) en dan mocht je wel 1400 kg. trekken. En ja, er werd ook meteen een grotere koelventilator op de motor gezet, maar dat was iets van de fabrikant; daar wordt niet op gekeurd door RDW. Vanaf de 2e generatie Niro is het trowpack standaard zodat het niet meer nodig was om deze als optie bij te bestellen. Dat is een beslissing van de importeur. Het is mogelijk dat de importeur in Oostenrijk voor de Kona zwaardere remmen levert, maar dan is het nog maar de vraag of KMNL daar ook (commercieel) voordeel in ziet (zoals dus bij de Niro). Het maakt de auto immers wel iets duurder. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.