Ga naar inhoud

e-Niro - Stamtafel


Sigmasailor
Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Op 26-3-2019 om 17:09, Hippe lip zei:

Als het goed is, is vandaag mijn rode monster uit de boot het land in gereden. Alleen zegt de dealer dat ze hem pas over vier weken krijgen.....

2A92358A-2739-47B0-8496-A10C8F995A8A.thumb.jpeg.6212a1fddb97f56aad5f2bdfa41804bf.jpeg

Wat leuk dat je dez informatie hebt. Hoe kom je er aan? Mijn auto staat ook nog op de boot en wordt in mei geleverd maar volgens de dealer heeft hij geen informatie over de boot. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Ed Glas Allereerst had de dealer me verteld wanneer de auto ongeveer verwacht werd. Die info is er op zijn vroegst wanneer de papieren voor productie in de fabriek zijn gemaakt, oftewel: de productie is begonnen. De productie is volgens mij altijd aan een order gekoppeld. Dus zou je dealer die informatie op moeten kunnen zoeken. Maar uit de diverse reacties hier en op het Tweakersforum lees ik dat niet alle dealers bereid zijn om die info te delen. Of dat onwil is of luitheid om het op te zoeken of gewoon onkunde waar ze Moeten kijken? Geen idee.

En als je die info hebt, dan kun je je boot opzoeken. Kijk voor de info aan het eind van de eerste post op het Tweakersforum:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1904968/0

Heb je daar wat aan?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik destijds bij de groep zat die gebruik maakte van de voorintekening en dus kon bestellen in december 2018, ruim VOOR de eerste leveringen. Ik had al begin 2019 kunnen rijden zoals sommige anderen hier, maar ik koos voor rood, en die had om de een of andere reden een langere levertijd. Ik moest tot half mei 2019 wachten...
Maar nu rijd ik dus al bijna een jaar tot zeer grote tevredenheid!

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, Hippe lip zei:

@Ed Glas Allereerst had de dealer me verteld wanneer de auto ongeveer verwacht werd. Die info is er op zijn vroegst wanneer de papieren voor productie in de fabriek zijn gemaakt, oftewel: de productie is begonnen. De productie is volgens mij altijd aan een order gekoppeld. Dus zou je dealer die informatie op moeten kunnen zoeken. Maar uit de diverse reacties hier en op het Tweakersforum lees ik dat niet alle dealers bereid zijn om die info te delen. Of dat onwil is of luitheid om het op te zoeken of gewoon onkunde waar ze Moeten kijken? Geen idee.

En als je die info hebt, dan kun je je boot opzoeken. Kijk voor de info aan het eind van de eerste post op het Tweakersforum:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1904968/0

Heb je daar wat aan?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik destijds bij de groep zat die gebruik maakte van de voorintekening en dus kon bestellen in december 2018, ruim VOOR de eerste leveringen. Ik had al begin 2019 kunnen rijden zoals sommige anderen hier, maar ik koos voor rood, en die had om de een of andere reden een langere levertijd. Ik moest tot half mei 2019 wachten...
Maar nu rijd ik dus al bijna een jaar tot zeer grote tevredenheid!

De auto wordt eind mei 2020 geleverd en zou dus al ang en breed op de boot moeten staan zou ik zeggen maar de dealer zgt die informatie niet te hebben. Afijn.... we zullen ht nog wel een keer vragen, misschien wil men ons dan meer ter wille zijn. Bedankt voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarschijnlijk een hele domme vraag: gisteren de accu bijna helemaal leeg gereden, nog 10 km resterend. Vervolgens opgeladen tot 100% maar nu zie ik in de Eneco portal een totale laad sessie van ruim 68KwH. De accu was dus niet helemaal leeg, maar wel grotendeels. Totale accu capaciteit is toch 64 KwH, is het laad verlies dan zo groot (bijna 10%) of is dat normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Weet iemand waarom te accu van de taxi-Tesla’s op Schiphol zo kort meegaan? Dit verbaast me omdat er ook een (Duitse?) Teslarijder is die inmiddels zo’n 1.000.000 km heeft gereden en ‘pas’ aan zijn tweede accu bezig is.

Deze vraag naar aanleiding van deze tekst in een artikel:

Het batterijenpakket zal in de loop der jaren, en ook na een groot aantal afgelegde kilometers, steeds minder presteren en op een gegeven moment uitgeput raken. Vervanging is dan de enige oplossing. Als je heel veel kilometers rijdt, kan zo’n batterijenpakket al na een jaar of drie uitgeput zijn. De taxichauffeurs met Tesla’s op Schiphol kunnen daar inmiddels van meepraten.”

https://www.ad.nl/auto/gaat-een-elektrische-auto-net-zo-lang-mee-als-een-dieselauto~af53e36e/

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Hippe lip zei:

Weet iemand waarom te accu van de taxi-Tesla’s op Schiphol zo kort meegaan? Dit verbaast me omdat er ook een (Duitse?) Teslarijder is die inmiddels zo’n 1.000.000 km heeft gereden en ‘pas’ aan zijn tweede accu bezig is.

Deze vraag naar aanleiding van deze tekst in een artikel:

Het batterijenpakket zal in de loop der jaren, en ook na een groot aantal afgelegde kilometers, steeds minder presteren en op een gegeven moment uitgeput raken. Vervanging is dan de enige oplossing. Als je heel veel kilometers rijdt, kan zo’n batterijenpakket al na een jaar of drie uitgeput zijn. De taxichauffeurs met Tesla’s op Schiphol kunnen daar inmiddels van meepraten.”

https://www.ad.nl/auto/gaat-een-elektrische-auto-net-zo-lang-mee-als-een-dieselauto~af53e36e/

Vergeet niet dat de zakelijke rijder de auto veel vaker aan de snellader hangt. Dat is een flinke aanslag op de accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, JohanGM zei:

Vergeet niet dat de zakelijke rijder de auto veel vaker aan de snellader hangt. Dat is een flinke aanslag op de accu.

"De zakelijke rijder" is wel wat kort door de bocht, je kan beter zeggen "taxichauffeurs". Ik ben ook een zakelijke rijder met een kleine 50.000 km per jaar en heb inmiddels plusminus de snellader gezien en dat was om rond de 23kWh te laden, niet meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Ton van Hout zei:

"De zakelijke rijder" is wel wat kort door de bocht, je kan beter zeggen "taxichauffeurs". Ik ben ook een zakelijke rijder met een kleine 50.000 km per jaar en heb inmiddels plusminus de snellader gezien en dat was om rond de 23kWh te laden, niet meer.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik rijd ook zakelijk en zie ook geen reden om vaak aan een snellader te hoeven hangen.

Ik bedoelde inderdaad de mensen die beroepsmatig de auto gebruiken (taxi, postdiensten, transport). 'Zakelijk' was een ongelukkige woordkeuze. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die taxichauffeurs zijn destijds verleid door Tesla met onbeperkt gratis snelladen (super charging). En zitten nu met de gebakken peren omdat Tesla geen garantie meer geeft.
En dat er een is met 1M km? Had die niet ook tussentijds van alles door Tesla laten vervangen? En zelfs dan.. zelfde argument dat roken gezond is omdat iemands kettingrokende opa wel 97 jaar geworden was ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Overigens is mijn postje het woordje "vier" niet getypt...  ik kom bijna nooit bij de snellader waant dankzij de geweldige range van dik 400 km hoeft dat nooit. En inderdaad zijn de taxichauffers met onbeperkt gratis snelladen aan de Tesla geraakt. Een taxi rijdt het liefst de hele dag want dan is hij 24 uur per dag rendabel en dan moet je wel snelladen omdat je dan ook je jaarkilometrage van 90 a 100dkm haalt, oftewel 317 km per dag als je 6 dagen in de week werkt. Ik denk dat ze beter langzaamlader kunnen neerzetten overal waar je SOH van de accu minder snel achteruitgaat igv met een snellader, en dat alle taxi's bij standplaatsen aangekoppeld zitten tot er een rit is, maar dan moet het systeem van 'de voorsta taxi' ook veranderen naar 'de eerstvolgende die aan de beurt is maar op zijn laadplaats staat' middels een parkeerplaats indicator. Klant ziet naar welke laadplek hij moet gaan, of de chauffeur komt naar de klant en bespreekt de wensen en haalt de auto op, dit om te voorkomen dat de hele dag de auto's een paar meter door moeten schuiven wanneer de voorste taxi wegrijdt en dan ook weer de laadsessie moet onderbreken en herstarten, 6 meter verder.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden, JohanGM zei:

Gratis snelladen, lease tegen 0%, gegarandeerde terugkoopwaarde... 

en dan nog alle voordelen van overheidswege. Tesla rijden was spotgoedkoop. 

Spotgoedkoom misschien, maar ze klaagden ook al snel steen en been, vooral bij Schiphol, vanwege slechte laadvoorzieningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu zo verdiend Tesla mooi terug op zijn gratis snelladen  nieuwe batterij erin en je winst van gratis laden is weg.

Wat ik nog niet gelezen heb is wat nu het beste is je batterij telkens je thuiskomt opladen tot bv 80%  of alleen opladen wanneer range niet meer voldoende voor de volgende dag kan me inbeelden dat een auto met 80% voor de deur toch handiger is in onverwachte gevallen.  maar denk dat slijtage ook door het aantal laaddbeurten wordt bepaald.  Dan ziet het er niet zo goed uit voor een PHEV en is regenereren ook niet zogoed,  

O ja heb best al wat gelezen maar dit punt nog niet tegen gekomen  en ben nog altijd in blijde afwachting van mijn e-niro 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


36 minuten geleden, oldie zei:

Nu zo verdiend Tesla mooi terug op zijn gratis snelladen  nieuwe batterij erin en je winst van gratis laden is weg.

Wat ik nog niet gelezen heb is wat nu het beste is je batterij telkens je thuiskomt opladen tot bv 80%  of alleen opladen wanneer range niet meer voldoende voor de volgende dag kan me inbeelden dat een auto met 80% voor de deur toch handiger is in onverwachte gevallen.  maar denk dat slijtage ook door het aantal laaddbeurten wordt bepaald.  Dan ziet het er niet zo goed uit voor een PHEV en is regenereren ook niet zogoed,  

O ja heb best al wat gelezen maar dit punt nog niet tegen gekomen  en ben nog altijd in blijde afwachting van mijn e-niro 

 

 

Ik ben ook geen expert, maar heb aardig wat gelezen inmiddels. De accu's in de moderne elektrische auto kan prima tegen het opladen en leegtrekken, maar om de levensduur te verlengen:

- de accu niet doorlopend tot 100% laden en lang zo vol geladen te houden. Dus voor een lange rit opladen naar 100% is prima.

- probeer de accu niet onnodig ver leeg te trekken, Probeer zeker 10% over te houden. Optimale batterijrange 20-70%. (je ziet ook 10-80, 20-60 etc)

- probeer snelladen te vermijden. 

Regeneren wil ik me geen zorgen over maken. Dat gaat om relatief korte laadsessies op laag vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier kan ik me wel bij aansluiten. Als je je auto bij thuiskomst gewoon aan de lader hangt (tenzij je bijna nix gereden hebt) en ingesteld hebt dat die tot max 80% laadt, dan heb je nix te vrezen. Dan gaat je accu echt lang mee. Ik heb ‘m overigens gezet op max 90% omdat we toch zo nu en dan onverwacht een lange rit moeten maken. Wel fijn om dat gewoon beschikbaar te hebben.

En dan inderdaad zo min mogelijk snelladen. Dat is waar je accu een flinke opdonder van krijgt. Echt niet van een enkele keer snelladen, maar wel als je dat echt vaak doet, zoals taxi’s dat wellicht (te) veel doen.

En Kia zegt dat je eens per maand je accu langduriger aan de AC-lader hangt en tot 100% laadt om de lading van alle individuele cellen gelijk te trekken. Nou, eerlijk gezegd doe ik dat Niet echt elke maand, maar een paar keer per jaar kan geen kwaad. Het zal er ook wel van afhangen hoe veel je rijdt en hoe vaak je aan de lader hangt.

Het laatste punt kan wel van belang zijn: als je tot 100% laadt, zorg dan dat je ‘direkt’ daarna een rit maakt en de auto niet dagen daarmee laat staan. Dat schijnt echt beroerd te zijn. En ‘direkt’ betekent echt niet op de minuut, maar dat je ‘m ‘s nachts naar 100% laadt en er ‘s morgens mee op pad gaat.

Is dit een beetje antwoord op je vraag, @oldie?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo doen wij dat ook, de auto laadt thuis langzaam naar de 80% toe en wanneer er een rit van 2 keer 200 km is gaat hij naar 100% geladen worden en de dag erop rijden we hem leeg. Soms zit er te weinig bereik in (vrouw rijdt te snel) en laden we op het bezoekadres een paar uur met 16A om er makkelijk mee naar huis te komen. Bij ons wordt de auto bij thuiskomst altijd aan de lader gezet want dan heb je nooit de kans dat de accu onvoldoende bereik heeft.

Ik heb haar ook al uitgelegd dat snelladen niet handig is want wanneer je sneller rijdt verbruik je meer per km en moet je onderweg snelladen en doe je er alsnog lang over waardoor je beter rustig aan kunt doen. Inmiddels snapt ze het spelletje van voldoende bereik vantevoren instellen, rustig rijden en zonder onderweg te stoppen op je doel aankomen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, wat hebben die vrouwen toch. Mijn vrouw reed ook het liefste goed door (120-130) toen dat nog mog, terwijl ik het heerlijk vindt om ‘m op 105-110 te zetten. Niet allen om verder te komen maar ook vanwege de rust die dat geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier net nog de boete van de vrouw betaald:no:.

Ok goed om horen dat je rustig je auto geladen kan houden 80-90%  gewoon om de geruststelling te hebben dat je indien je onverwachts weg moet je niet moet stressen.

Had al zo'n vermoeden dat het zo was , wat me deed twijfelen was dat de batterij levensduur soms in laadcycli wordt uitgedrukt maar dat zal dan van 0-100% zijn

Blijkbaar staat de terminal in zeebrugge bijna vol met auto's alle merken die daar lossen  . Zie wel een prijzenslag aankomen in het niet elektrisch segment spijtig genoeg.  

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmmm, ik denk dat het op termijn toch beter is de accu te laden van zo'n 20 of 30% naar 70 of 80% dan telkens van 60 naar 80%.

We zijn het erover eens dat helemaal vol en helemaal leeg voorkomen moet worden; je moet je accu wel 'bezig' houden; dat doe je niet door er vaak 10 of 20% bij in te stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...