electric knight Geplaatst 7 December, 2020 Geplaatst 7 December, 2020 Op 27-4-2020 om 19:49, RuudHo zei: Toegegeven, in deze Corona-tijd rijd ik een stuk minder dan normaal, maar mijn e-Niro staat toch nooit meer dan een paar dagen stil. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik bij mijn auto kwam en merkte dat die nergens op reageerde. KIA service gebeld en de monteur die langskwam wist me te vertellen dat ik te veel korte stukjes zou rijden en dat je toch echt minstens iedere week wel een stuk van een uur zou moeten rijden om te voorkomen dat de 12 Volt accu leegraakt. Ben ik erg "afwijkend" als mijn mond openviel van verbazing over deze opmerking? Sinds 12 november rij ik in mijn nieuwe E-niro MY20. Bevalt erg goed moet ik zeggen. dit weekend zijn we er mee weggeweest en zowel op zaterdag als zondag iets meer dan 100 km gereden. Dus gisterenavond aan de lader gezet. 's avonds nog even, via UVO, het laadpercentage gechecked en toen kreeg ik geen verbinding met de server.... verder geen acht op geslagen. Echter deze ochtend viel het me op dat de groene lampjes op het dashbord niet brandde. De spiegel ging niet naar buiten toen ik aan kwam lopen en bij het ontgrendelen van de deuren gebeurde er niets. hmmm, vreemd.... wat heb ik nu aan mijn fiets hangen. Kia service maar gebeld. De man die kwam mijn verhaal verteld en deze pakte gelijk zijn startbooster. Hij heeft de booster er op gezet en zei toen "ga maar een stukje rijden, dan is het goed". En inderdaad, het was daarna weer goed. Toch raar, zowel zaterdag als zondag een afstand van meer dan honderd kilometer per dag gereden, hoe kan dit dan? Op het forum kwam ik diverse mogelijkheden voor "drains" tegen, deze heb ik allemaal gechecked. Kofferbak was goed dicht, geen verlichting die aan stond, geen aftermarket zaken (zoals dashcam o.i.d.) laten installeren. En ja, de optie laden hulpaccu staat aan. Ik wil graag begrijpen wat dit veroorzaakt, vooral om het in de toekomst te kunnen voorkomen. Is er iets wat ik over het hoofd zie? Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 7 December, 2020 Geplaatst 7 December, 2020 Klinkt niet goed. Ik heb de PHEV waarvan de 12V accu in mijn UVO scherm (app) ook een waarschuwing geeft. Onder Status staat nu Let op! in oranje (ik zie ook geregeld Waarschuwing! in rood). En dat terwijl de lader is aangesloten en de rij-accu vannacht tot 100% is opgeladen. Ook mijn auto rijdt momenteel heel erg weinig en als die al rijdt korte stukjes. Moet ik nu ook benauwd zijn voor een lege 12V accu? Quote
HenkM Geplaatst 7 December, 2020 Geplaatst 7 December, 2020 1 uur terug, Flying_Dutchman zei: Moet ik nu ook benauwd zijn voor een lege 12V accu? Als je Viofo aan een constante voeding hangt wel denk ik (zeker nu het kouder wordt). Mijn Dashcam hangt achter een geschakelde voeding. Vooralsnog geen problemen ondanks dat de Niro weken stilstaat als er geen zout op de weg wordt gegooid (rij liever op 2 wieltjes). Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 8 December, 2020 Geplaatst 8 December, 2020 Mijn dashcam hangt aan de ACC spanning, dus schakelt af. Ik heb wel die ontlaadbeveiliging ertussen zitten maar de constante +12 draad daarvan zit ook aan de ACC spanning. Er zijn geen accessoires die op de constante 12V zijn aangesloten. Quote
Hippe lip Geplaatst 11 December, 2020 Geplaatst 11 December, 2020 Op 7-12-2020 om 15:26, electric knight zei: Is er iets wat ik over het hoofd zie? Nee, ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet. Maar, zoals je (als je dit draadje goed doorgespit hebt) hier kunt lezen kan de sluiting van de achterklep de boosdoener zijn. Als dat zo is, zijn er nog twee mogelijkheden: 1. Je hebt de achterklep per ongeluk niet goed dichtgedaan. Het is al eens voorgekomen dacht ik dat die wat strak staat afgesteld en dat het slot daardoor niet gemakkelijk in de tweede ‘catch’ valt. Hij lijkt dicht (je kunt ‘m niet open krijgen) maar hangt slechts op de eerste catch. Omdat de auto wel signaleert dat de klep niet helemaal dicht is, valt die niet in slaap en trekt daardoor de accu leeg. 2. De sluiting van de achterklep is niet in orde. Je zal de eerste niet zijn waarbij dat slot is vervangen, waarna dat probleem zich niet meer voordoet. Maar er kunnen uiteraard ook andere oorzaken zijn. Heb je bijvoorbeeld niets in de USB- of andere 12V-aansluiting zitten dat de accu mogelijk belast? En verder snap ik toch echt niet dat Kia nog steeds zo’n verrekte kleine accu in de EV zet. Ja, voor het starten heb je geen grote accu nodig, maar als je bijvoorbeeld even langs de weg moet staan met je alarmknipperlichten aan, dan heb je de accu ook al snel te ver leeggetrokken en dat is toch echt iets dat die auto aan moet kunnen! Ik denk erover om, als die accu ooit vervangen moet worden, om er een veel grotere accu in te zetten. Zo groot als erin past. Is de grondplaat waarop die accu staat niet even groot bij alle Kia-modellen? Als die net zo groot is als bij een diesel, dan heb ik er het liefst dezelfde accu in als in een diesel zit. Dat lijkt me een stuk comfortabeler, al trek je ook die op den duur leeg als er verbruikers aan blijven staan of de achterklep niet goed dicht zit.... 1 Quote
Steeck03 Geplaatst 11 December, 2020 Geplaatst 11 December, 2020 (aangepast) Foutje 11 December, 2020 aangepast door Steeck03 Verkeerde topic Quote
The Dude Geplaatst 13 December, 2020 Geplaatst 13 December, 2020 @Hippe lip en andere bijdragers. Heb dit topic gelezen. Zelf geen problemen gehad maar wel schrikken dat dit kan gebeuren. Zeker dat je ook bij evt pech op de vluchtstrook je 12V accu leeg kunt trekken. Of door gebruikersfout met achterklep niet goed sluiten. Enfin, ik ga ook maar voor een jumpstarter in de auto leggen. Totale nitwit in dit soort technische spullen. Waar moet je op letten bij aanschaf van jumpstarter voor dit doel? De sterkte van de vonk (Ampere) is toch relevant. Dus een 1000A, of is een 800A of 600A genoeg? Deze https://www.conrad.nl/p/voltcraft-snelstartsysteem-quick-start-system-1000a-2127442 of deze https://www.conrad.nl/p/voltcraft-quick-start-system-800a-vc-10637205-snelstartsysteem-2127441 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 13 December, 2020 Geplaatst 13 December, 2020 1 uur geleden, The Dude zei: @Hippe lip en andere bijdragers. Heb dit topic gelezen. Zelf geen problemen gehad maar wel schrikken dat dit kan gebeuren. Zeker dat je ook bij evt pech op de vluchtstrook je 12V accu leeg kunt trekken. Of door gebruikersfout met achterklep niet goed sluiten. Enfin, ik ga ook maar voor een jumpstarter in de auto leggen. Totale nitwit in dit soort technische spullen. Waar moet je op letten bij aanschaf van jumpstarter voor dit doel? De sterkte van de vonk (Ampere) is toch relevant. Dus een 1000A, of is een 800A of 600A genoeg? Deze https://www.conrad.nl/p/voltcraft-snelstartsysteem-quick-start-system-1000a-2127442 of deze https://www.conrad.nl/p/voltcraft-quick-start-system-800a-vc-10637205-snelstartsysteem-2127441 Ik heb de Noco GB40, maar zie nu dat die dingen in dit jaargetijde kennelijk duurder zijn. Ik had ‘m voor minder dan 90 euro. Ik ga bovendienn graag voor A-merken. Niet dat Conrad rommel verkoopt, maar voor mijn gevoel is dat toch soms net iets minder, iets eenvoudiger spul. Het voordeel van die Noco is dat die onder de armsteun in het midden van de auto past. Je moet zo’n ding namelijk niet achterin leggen, want je krijgt de achterklep niet open als de accu leeg is (je bent nu dus gewaarschuwd!). Of andere merken of modellen daar ook onder passen weet ik niet, maar let dus op de maat van dat ding. En je hebt geen bijzonder grote capaciteit jumpstarter nodig. het is maar een piepklein accuutje in de e-Niro en er is geen startmotor die je rond moet zien te krijgen. Maar zelfs die GB40 kan een niet te grote diesel starten, dus dat zegt genoeg. Quote
The Dude Geplaatst 14 December, 2020 Geplaatst 14 December, 2020 17 uur geleden, Hippe lip zei: Je moet zo’n ding namelijk niet achterin leggen, want je krijgt de achterklep niet open als de accu leeg is maar je kunt toch bij een lege accu de achterdeur openen, of naar achteren klimmen naar de achterbank? De achterbank is toch van binnenuit neer te klappen? Niet de meest handige en elegante manier maar dat is het hele jumpstarten toch al niet. Alleen als je bagage mee hebt en hij ligt onderin wordt het wel erg onhandig... Quote
BGFG Geplaatst 14 December, 2020 Geplaatst 14 December, 2020 7 uur geleden, The Dude zei: maar je kunt toch bij een lege accu de achterdeur openen, of naar achteren klimmen naar de achterbank? De achterbank is toch van binnenuit neer te klappen? Niet de meest handige en elegante manier maar dat is het hele jumpstarten toch al niet. Alleen als je bagage mee hebt en hij ligt onderin wordt het wel erg onhandig... Eens. Ik zie dat probleem ook niet zo, maar goed.... 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 14 December, 2020 Geplaatst 14 December, 2020 8 uur geleden, The Dude zei: maar je kunt toch bij een lege accu de achterdeur openen, of naar achteren klimmen naar de achterbank? De achterbank is toch van binnenuit neer te klappen? Niet de meest handige en elegante manier maar dat is het hele jumpstarten toch al niet. Alleen als je bagage mee hebt en hij ligt onderin wordt het wel erg onhandig... Ga maar eens proberen met een dichte achterklep. Bank naar beneden is idd niet zo’n probleem, maar dan die vloer optillen wordt al wat anders. Met m’n jumpstarter onder de armsteun ben ik start tot eind binnen 3 minuten weer op pad, van het ding pakken en auto starten tot en met het ding weer opbergen. Zonder bijzondere handelingen. En ik ben ook geen 30 meer... 1 Quote
The Dude Geplaatst 14 December, 2020 Geplaatst 14 December, 2020 35 minuten geleden, Hippe lip zei: Ga maar eens proberen met een dichte achterklep. Bank naar beneden is idd niet zo’n probleem, maar dan die vloer optillen wordt al wat anders. Met m’n jumpstarter onder de armsteun ben ik start tot eind binnen 3 minuten weer op pad, van het ding pakken en auto starten tot en met het ding weer opbergen. Zonder bijzondere handelingen. En ik ben ook geen 30 meer... Dankjewel voor je tip. Heb een Voltcraft besteld omdat die in een stevige case zit en ga ik onder de voorstoelen leggen of los in de achterbak. Rij de auto toch meestal alleen en is ook niet de vakantie auto. Quote
Hippe lip Geplaatst 14 December, 2020 Geplaatst 14 December, 2020 1 uur geleden, The Dude zei: Dankjewel voor je tip. Heb een Voltcraft besteld omdat die in een stevige case zit en ga ik onder de voorstoelen leggen of los in de achterbak. Rij de auto toch meestal alleen en is ook niet de vakantie auto. Niet onder de bestuurdersstoel, mag ik hopen? En los achterin? Iedereen zijn eigen keuze, maar ik zou gek worden van zo’n ding dat daar continu heen en weer ligt te slingeren. En onder de armsteun heb ik geen stevige case nodig. De behuizing van de Noco is robuust genoeg. Maar zoals gezegd: ieder zijn eigen keuze (zou saai worden als we allemaal dezelfde keuzes zouden maken). Bovendien heb je al besteld... Veel succes ermee en ik hoop dat je ‘m nooit nodig hebt! Quote
Ton van Hout Geplaatst 15 December, 2020 Geplaatst 15 December, 2020 Mijn auto heeft ook een lege accu gehad (rond de vier a vijf Volt gemeten) en de pechhulp gebeld en die hebben de auto gejumpstart. Enkele dagen daarna idem. De auto is voorzien van een dubbele dashcam met spanningsvalafsluiter en alles is door de dealer gemonteerd -net als de trekhaak- zodat ik geen 'schuldvraag' problemen ga krijgen. Accu is vervangen onder garantie en tot nu toe geen problemen meer ondervonden. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Kofferbakslot is niet vervangen overigens, wel gaat de auto binnenkort naar de dealer wegens een ratelend geluid uit de aandrijving. 1 Quote
8.3 Geplaatst 16 December, 2020 Geplaatst 16 December, 2020 Ik denk er overna om dit in te bouwen. Die 12V accu is niks mis mee, maar gaat achteruit als de E-Niro telkens het leeg trekt omdat een module niet in standby gaat of iets anders. 65A moet toch voldoende zijn? Quote
yamaha Geplaatst 16 December, 2020 Geplaatst 16 December, 2020 21 minuten geleden, 8.3 zei: Ik denk er overna om dit in te bouwen. Die 12V accu is niks mis mee, maar gaat achteruit als de E-Niro telkens het leeg trekt omdat een module niet in standby gaat of iets anders. 65A moet toch voldoende zijn? Ik snap dat je niet wilt stilvallen met je auto,maar dit probleem komt vaak voor. Ook in duitsland is dit een regelmatig terugkerend item voor zowel de e niro en de e soul . Wij hebben het met onze e soul nog niet meegemaakt. Ik vind het een probleem van de dealer en/of importeur die voor oplossing dienen te zorgen,,,,!! Quote
Hippe lip Geplaatst 17 December, 2020 Geplaatst 17 December, 2020 (aangepast) 16 uur geleden, 8.3 zei: Ik denk er overna om dit in te bouwen. Die 12V accu is niks mis mee, maar gaat achteruit als de E-Niro telkens het leeg trekt omdat een module niet in standby gaat of iets anders. 65A moet toch voldoende zijn? Dat lijkt aardig, zo’n ding, maar als je de beschrijving bekijkt betwijfel ik de bruikbaarheid: ”De Smart BatteryProtect ontkoppelt de batterij van niet-essentiële belastingen [...]“. 1. Hoe ga je essentiële en niet-essentiële belastingen van elkaar scheiden? 2. Is het wellicht een essentiële belasting die de accu leegtrekt? 3. En de belangrijkste vraag: heb je hiermee het probleem verhopen? Ik blijf me afvragen of het monteren van een grotere accu (bijvoorbeeld de maat van een diesel-Niro) het probleem zou verhelpen? Dat is voor ons lastig vast te stellen, omdat je niet weet wat de oorzaak is en als de problemen met een grotere accu zich niet meer voordoen, komt dat dan door die grotere accu??? 17 December, 2020 aangepast door Hippe lip Quote
8.3 Geplaatst 17 December, 2020 Geplaatst 17 December, 2020 Het was de bedoeling dit ding rechtstreeks op de accu aan te sluiten, maar ik zie nu pas dat de stroom maar in één richting kan lopen. Dat wordt te lastig om hem na het laadcircuit aan te sluiten. Hoop nu dat KIA met stabieler software komt waardoor modules altijd wel goed in stand-by komen. En een AGM accu nemen die wat dieper ontladen mag worden. Quote
Steeck03 Geplaatst 17 December, 2020 Geplaatst 17 December, 2020 AGM kan zeker niet dieper ontladen worden dan een gewone startaccu. Ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt, maar dat is een fabel. Sommige AGM's hebben wel hogere capaciteiten. Maar te diep ontladen van AGM is sneller einde verhaal dan bij een natte batterij. Quote
Steeck03 Geplaatst 17 December, 2020 Geplaatst 17 December, 2020 6 uur geleden, Hippe lip zei: Dat lijkt aardig, zo’n ding, maar als je de beschrijving bekijkt betwijfel ik de bruikbaarheid: ”De Smart BatteryProtect ontkoppelt de batterij van niet-essentiële belastingen [...]“. 1. Hoe ga je essentiële en niet-essentiële belastingen van elkaar scheiden? 2. Is het wellicht een essentiële belasting die de accu leegtrekt? 3. En de belangrijkste vraag: heb je hiermee het probleem verhopen? Ik blijf me afvragen of het monteren van een grotere accu (bijvoorbeeld de maat van een diesel-Niro) het probleem zou verhelpen? Dat is voor ons lastig vast te stellen, omdat je niet weet wat de oorzaak is en als de problemen met een grotere accu zich niet meer voordoen, komt dat dan door die grotere accu??? Ook een grotere batterij is een keer leeg. Het zal misschien het probleem uitstellen e. Voor sommige op dit manier oplossen. Aan de andere kant moet dan ook de lading worden aangepast. Niet vol laden van een lood batterij is ook gewoon slecht. Een beter onderhoudssysteem is een betere optie. Quote
Elsave Geplaatst 22 Januari, 2021 Geplaatst 22 Januari, 2021 Weet iemand wat hier het probleem is. Ik heb de e-niro nog geen 2 weken en nu al 3 keer leeg, nieuwe accu laten plaatsen en weer geeft UVO aan dat de accu halfvol is Quote
Hippe lip Geplaatst 24 Januari, 2021 Geplaatst 24 Januari, 2021 Op 22-1-2021 om 18:37, Elsave zei: Weet iemand wat hier het probleem is. Ik heb de e-niro nog geen 2 weken en nu al 3 keer leeg, nieuwe accu laten plaatsen en weer geeft UVO aan dat de accu halfvol is Sluit je achterklep goed? Soms staat die wat strak afgesteld. Dan valt de klep wel in de eerste 'catch', maar is dan niet echt dicht. De auto valt dan niet in slaap na uitzetten en trekt je accu leeg. Ook kan het een defect aan het slot van de achterklep zijn. Je zou niet de eerste zijn die daar last van heeft en waarbij de dealer het slot om die reden vervangt. Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 26 Januari, 2021 Geplaatst 26 Januari, 2021 Op 15-12-2020 om 16:28, Ton van Hout zei: Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. En Ton, nog problemen gehad de afgelopen weken? Quote
Elsave Geplaatst 29 Januari, 2021 Geplaatst 29 Januari, 2021 On 24/01/2021 at 4:17 PM, Hippe lip said: Sluit je achterklep goed? Soms staat die wat strak afgesteld. Dan valt de klep wel in de eerste 'catch', maar is dan niet echt dicht. De auto valt dan niet in slaap na uitzetten en trekt je accu leeg. Ook kan het een defect aan het slot van de achterklep zijn. Je zou niet de eerste zijn die daar last van heeft en waarbij de dealer het slot om die reden vervangt. Heb dit euvel eerder gehoord en gemeld bij dealer. Die kende dit ook. Maar...Voorlopige diagnose van de dealer is de zekeringkast. Ben de auto min. een maand kwijt omdat die besteld is in Korea en pas eind februari in Nederland is. Ben benieuwd Quote
Derrek Geplaatst 30 Januari, 2021 Geplaatst 30 Januari, 2021 10 uur geleden, Elsave zei: Ben de auto min. een maand kwijt omdat die besteld is in Korea en pas eind februari in Nederland is. Toch wel droevig van de importeur KMNL dat ze de dealer en indirect de klant zo in de kou laten staan. Een maand….. Je kunt mss naar de dealer van GSM gaan. Die gebruikt blijkbaar donorauto's waar ze de onderdelen uithalen om te gebruiken bij reparaties. Zit vast nog wel zo’n zekeringkast in: Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.