Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Hippe lip ik heb in mijn initiële berekening puur gekeken naar de TOEN geldende prijzen op mijn jaarrekening en daarbij de wegvallende kosten van m3 gas omgerekend naar kWh stroom. Gelukkig heb ik nog een vast contract EN is dit jaar salderen nog mogelijk.

Maar met de info die ik nu heb (oa de thread op Tweakers) denk ik niet dat de CVi een blijvertje is na het jaar, ondanks dat ik er wel serieus naar wil kijken.

Laten we hopen dat we veel zon krijgen, om zo deze maanden te compenseren, want hoe het nu loopt verbruik ik in een week meer dan voorheen in een maand...

Er is momenteel enkel een overeenkomst mbt de PV, met daarin een korte referentie aan de pilot CVi en dat deze na een jaar geëvalueerd gaat worden en als het niet naar wens is, we terug gaan naar gas, met behoud van de PV en een bijbehorende vergoeding aan de stichting, maar dat de opbrengst dan wel voor ons is.
Daar ga ik toch eens achteraan, dank voor de opmerkzaamheid.

Ondertussen is het huis eindelijk weer redelijk op temperatuur, nadat er 4 dagen overdag geen verwarming was en er door de doorloop van de aannemers flink wat tocht door het huis was.

Volgende week wordt de "stooklijn" nog nagekeken door TI-Green, worden de radiatoren waterzijdig ingeregeld, het dak gerepareerd en dan de week erop gaat de rest van de PV geplaatst worden.
Ook wordt de laatste kWh-meter vervangen, zodat de MODbus van de monitoring niet meer uitvalt, wordt een laatste extra sensor geplaatst en koppelen ze de thermostaat via Z-Wave, zodat ook die bijgeregeld kan worden.

Hopelijk is het daarna allemaal in orde, maar ik ga toch eens achter die kosten aan EN ik ga na laten kijken of ik ook VOOR het verstrijken van het jaar de pilot kan openbreken. Ik vind zelf de verwoording namelijk niet heel handig, maar ik ben geen jurist.

• Like 1
Geplaatst
20 uur geleden, zei Hippe lip:

maar gezien mijn leeftijd (66)

Ben 67 jaar jong......😁

• Sad 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Even een kleine update mbt mijn gasloos-Pilot.
De CVi is inmiddels aardig goed ingeregeld en het huis is weer op temperatuur. Dagverbruik is gedaald van 70+ naar 30- kWh per dag.
Sinds gisteren ligt alle PV er op, dus nu kunnen we daaruit ook ons voordeel gaan halen. Ik heb nog niet op de meter gekeken vwb teruglevering de afgelopen dag, maar gisteren werd er onder bewolking toch al een dikke kilo Watt opgewekt.
Met een goede zomer en salderen nog intact denk ik dat het toch nog wel eens goed uit kan komen.

Daarna is nog de vraag. Ik ga de pilot iig mooi een jaar meedraaien, dan zien we wel verder.

Het enige wat nu nog niet in orde is zijn de thermostaat (te grote hysteresis) en de warmwatervoorziening; een 55 liter voorraad is echt te weinig voor een gezin van 4.
Maar aan beide dingen wordt gewerkt...

• Like 1
Geplaatst

@murci

Dat je verbruik flink terugloopt is niet vreemd met oplopende buitentemperaturen. Dat zegt dus niet zoveel. Mijn verbruik (W/W) was vandaag was nog geen 4 kWh, inclusief warm water.
Dan heb je een referentie.

Je zegt dat je 55 liter warm water te weinig is, maar hoe lang duurt het voordat dat vat van ‘leeg’ weer helemaal op temperatuur is? Als dat een minuut of 10 is (kan zomaar), dan zou ik dat vat niet vergroten. Dat kun je met een beetje planning daar heel goed mee uit de voeten. Zolang je maar niet met alle gezinsleden in één doorlopende sessie achter elkaar wilt douchen. Als er 5 minuten tussen zitten dan is dat vat al weer een eindje opgewarmd.

Weet je toevallig wat het vermogen is van de verwarmingsspiraal in dat vat?

Geplaatst

Ook toen het nog kouder was liep het verbruik al terug, oa door toepassing van nachtverlaging op de thermostaat.

Het warmwatervat heeft zeker een kwartier nodig. Het is namelijk niet direct verwarmd met een spiraal ofzo, maar met een warmtewisselaar water-water; het met inductie verwarmde water stroomt door de warmtewisselaar in het vat om het zo te verwarmen.

Het huis naast ons is nu voorzien van PVT, hopelijk kan ik daar woensdag een blik op werpen. Hiernaast is de gasgestookte CV overigens meteen weg gehaald, wij kunnen nog terug...

Ik ga het echt serieus een kans geven, maar vooralsnog zie ik CVi niet als DE oplossing om gasgestookte huizen van het gas te doen. Maar we hebben als maatschappij gelukkig nog ruim de tijd om wat beters te ontwikkelen...
Wij zijn in dit geval waarschijnlijk een Too Early Adopter.

Het koken op inductie bevalt overigens wel erg goed....

• Like 1
Geplaatst

@Murcielaygo Tja, ik vind het moedig van je dat je dit door gaat zetten. Het lastige is dat je nu de zomer tegemoet gaat en dan niet echt een testcase hebt.

Ik ben ook benieuwd hoe de PVT van je buurman in de zomer presteert. Zal best een hoog rendement geven voor het warm water, omdat die een behoorlijk warme bron gebruikt. Maar komende winter zal je het beter kunnen beoordelen. Mijn wetenschap van PVT zegt dat die het behoorlijk goed doen, tot het moment dat het er écht op aankomt, als het flink gaat vriezen. Dan bevriezen de PVT-panelen en moet-ie regelmatig in de ontdooistand. Dat nekt je rendement. En dan moet die uiteindelijk gewoon op verwarmingsspiralen verwarmen, wat net zo’n slecht rendement geeft als jouw inductiesysteem. Maar dat is dan alleen bij flinke vorst.

Wat dat inductiekoken betreft: dat is inderdaad een grandioos iets. Dat had ik veel eerder moeten ontdekken. Fornuis schoonmaken is een fluitje van een cent en als er iets overkookt brand dat niet meteen in. Je kunt er gewoon tijdens het koken een vaatdoekje onderdoor halen. en het reageert minstens zo snel als gas en kan een veel hoger vermogen leveren.
Geweldig is dat toch.

• Like 1
Geplaatst
[mention=5939]Murcielaygo[/mention] Tja, ik vind het moedig van je dat je dit door gaat zetten. Het lastige is dat je nu de zomer tegemoet gaat en dan niet echt een testcase hebt.

Tja, iemand moet de eerste zijn. Ik heb in het verleden vaker pilots gedaan en beta tests van software. Is vaak best leuk om te doen.

We hebben nu een hoop gedoe gehad, maar als Leystromen (de woningstichting) er van leert is het dat wel waard uiteindelijk. En er nu uit stappen is me ook de eer te na. EN weer gedoe, nee we gaan verder.
Ik ben wel blij dat de planning opgeschoven kon worden; ik moet er niet aan denken dit in de kraamtijd te hebben doorgemaakt.

De pilot loopt bewust een jaar om alle seizoenen door te lopen. Bevalt het toch echt niet dan gaat de CVi uit en de gaskraan weer open, maar dan alleen om te stoken, koken blijft inductie weet ik nu al.
En de PV blijft sowieso, ook als de CVi weg zou gaan. Ik ben daarvan wel benieuwd wat komende zomer de opbrengst gaat zijn. Gisteren toch al ruim 8kwh bij bewolking.

Voor de toekomstige buren gaat dat terug naar gas overigens niet op; de buurwoning is omgebouwd "in transitie". M.a.w. de vorige bewoners zijn er uit, woning is omgebouwd en de nieuwe bewoners doen het er maar mee; de gasketel is afgevoerd en ook de schoorsteen is weg...
Wanneer er nieuwe buren komen weet ik nog niet; de woning is nog niet op de markt, maar ik verwacht dat dat komende week gaat gebeuren.
Geplaatst
13 uur geleden, zei gjcvro:

Op inductie moet je koken, niet stoken.

Gat in de markt: inductie BBQ??? :innocent:

• Haha 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Vandaag voor het eerst niet thuis geladen.. Laadpaal 1 doet het niet met kia, anwb, en niet met de maingau app.. Op naar de volgende.. 15 kilometer verder en die werkt gelukkig wel. Dan plannen we om uit eten te gaan, en weer zo'n waardeloos stuk van een laadpaal die niet werkt. Thuis maar de oven aangezet, ze kunnen ff de t ring krijgen. Er is wat te verbeteren zullen we maar zeggen. 

• Like 1
  • Confused 1
Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, zei gjcvro:

Vandaag voor het eerst niet thuis geladen.. Laadpaal 1 doet het niet met kia, anwb, en niet met de maingau app.. Op naar de volgende.. 15 kilometer verder en die werkt gelukkig wel. Dan plannen we om uit eten te gaan, en weer zo'n waardeloos stuk van een laadpaal die niet werkt. Thuis maar de oven aangezet, ze kunnen ff de t ring krijgen. Er is wat te verbeteren zullen we maar zeggen. 

Elektrische auto’s beginnen langzamerhand een beetje gewoner te worden; als je er nu aan begint ben je niet echt een early adopter meer.

De laadpalen lijken dat pionierstadium helaas nog niet ontgroeid. Gelukkig hebben de meeste wel een bruikbare stekker, maar wat het afrekenen betreft ben ik het volkomen met je eens, @gjcvro. Ik verwacht dat er uiteindelijk één betaalplatform komt met pasjes die –technisch gezien– overal werken, en die dan door verschillende organisaties uitgegeven kunnen worden en zo met verschillende tarieven, abonnementen en zo kunnen werken. Vergelijk het met de bankpas (werkt op alle betaalterminals, ongeacht de bank) en simkaart (werkt in alle mobiele toestellen, ongeacht de provider en abo of prepaid).

Maar helaas zijn we nog niet zo ver. Dat betekent dat ik nu ook een heleboel laadpassen in de auto heb liggen en een aantal appjes actief heb op mijn telefoon. En toen we afgelopen voorjaar naar Zweden gingen had ik voor Zweden voor de zekerheid een pasje aangevraagd van een Zweedse provider, om daarmee mijn kansen te vergroten.

Het is jammer dat het zo moet, maar helaas lijkt dit voor nu de beste strategie…

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Ik heb -tot nog toe-  nog overal stroom uit de paal gekregen met mijn (Eneco) E-Mobility pas, en die zou gelijk moeten zijn aan het pasje van de ANWB.

Die heb ik ook, maar nog niet geprobeerd...............toch maar 'ns doen dus!

En m'n Shell Recharge pas werkt ook bijna overal.

Ik ben kennelijk van het type 'riem plus bretels' 😉: de 3 bovenstaande pasjes en de Plugsurfing tag, en vier app's te weten Tesla, Fastned, Ionity en ENBW mobility+.

Maar een paar pasjes en app's minder zou wel lekker zijn!

Geplaatst
Op 3-4-2022 om 21:31, zei gjcvro:

Te veel cowboys en te veel eigenbelang / vendor lock in.. En de rest zich maar druk maken om een generieke usb lader voor de telefoon.🤐

Ik verwacht dat als de eerste laadpalen met zo’n ‘universeel’ pasje komen zoals ik beschreef, dat de rest daar achteraan zal rennen, omdat ze anders buiten de boot vallen.

De vraag is dus nu wie als eerste z’n nek uitsteekt om zo’n pasje in het leven te roepen en meerdere aanbieders over kan halen er gebruik van te maken. Daarna is de rest snel genoeg om en hebben we eindelijk een volwassen laadpalensysteem.

Problemen zijn er immers genoeg voor beginnende EV-ers…

• Like 1
Geplaatst
10 uur geleden, zei Hippe lip:

Problemen zijn er immers genoeg voor beginnende EV-ers…

Ik houd het voor mijn vervoer nog maar even bij mijn Niro HEV.

Bij een elektrische auto ontploft je huis en over de trein zullen we het maar niet hebben....

Geplaatst
3 uur geleden, zei Derrek:

Bij een elektrische auto ontploft je huis

Right..💤 Als je niet wil kun je dat ook gewoon zeggen, zwakke excuses zijn er meer dan genoeg.

"Ïk wil met mijn caravan in 1 ruk daar naar frankrijk kunnen rijden.."
Oh, heb je een caravan?
"Nee, maar als ik er e1 zou hebben zou ik dat willen.. "
Ga je wel in frankrijk op vakantie dan?
"Nee, ben nog nooit verder geweest dan limburg, maar vind wel dat het moet kunnen..."

Dat soort dingen..

Ondertussen wel wat palen gevonden die wel normaal werken, was blijkbaar een meer lokaal gezwets van 1 specifieke leverancier, de palen stonden ook alleen op chargemaep, niet bij b.v ANWB of KIA app.

• Like 3
Geplaatst

Wat wel ronduit irritant is, is het afwezig zijn van het snelheidsbordje, totdat je stop en dan ineens verschijnen.

En als je dan in de kia charge app een aders hebt, zou het ook verrot handig zijn als je dat naar de auto zou kunnen sturen, of in ieder geval openen in de kia app.. Of laat het dan in hemelsnaam selecteerbaar zijn.
Sommige dingen zijn gewoon nog lang niet af, en dat is soms pijnlijk duidelijk op het moment dat je het echt wil gaan gebruiken. Ohja, de navi zuigt, maar dat is al heel lang. Verder een hele fijne auto ;-) ze moeten alleen nog een paar goede programmeurs zoeken.

Geplaatst

Na 3 jaar en 143.000 km moet ik nu afscheid nemen van de e-Niro. Vorige week de opvolger in de vorm van de EV6 ontvangen. Misschien iets meer verbruik per km, maar wat een heerlijke auto om mee te rijden en te zien... De e-Niro blijft echter in de familie, mijn schoonzus heeft hem overgenomen, dus blijf ik hem nog wel een tijdje volgen. Want afgezien van een vervangen 12V accu, heeft die het helemaal mankementvrij volgehouden.
ik heb vaak op dit forum gekeken en vooral ook in begin bijdragen kunnen leveren, maar laatste tijd waren de antwoorden op vragen meestal al gegeven voordat ik kon reageren. Genoeg leven in de brouwerij in elk geval hier, wat je nog niet kan zeggen van het EV6 onderdeel onder dit kiaforum. 
Allen nog veel plezierige km's in de e-Niro, het is super fijne auto die jullie niet gauw in de steek zal laten.

278072706_3168488953473891_590113020418067277_n.jpg

• Like 4
Geplaatst (aangepast)

@Terp1234

Je hebt een mooie keuze gemaakt. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en dank voor je bijdragen hier. Mij lonkt de EV6 ook wel, maar wij rijden maar 20k km per jaar, dus is er voorlopig geen enkel excuus om ‘m te vervangen.

Waarom ben je ‘m nu al gaan vervangen? Had je een kort leasecontract? Of heb je ‘m zelf zakelijk gekocht? Dan is houden en doorrijden voorlopig toch veel goedkoper wegens lage afschrijving en lage bijtelling? 150k km is toch nog helemaal nix voor onze trouwe e-Niro, lijkt me.

Ik denk dat wij de volle 7 garantiejaren vol gaan maken. Een mogelijke reden om eerder over te stappen zou V2G kunnen zijn, maar dat zie ik het eerste jaar nog niet als standaard op de markt komen. Kia doet hier in NL met de EV6 wel proeven daarmee. In mijn zuinigheidsstreven zou zo’n functie een reden tot overstap kunnen zijn.

aangepast door Hippe lip
  • Like 2
Geplaatst

Bij Kia is het 7 jaar OF 150.000km, wat het eerste komt.
Alleen de eerste 3 jaar ofzo is er volgens mij geen kilometerbeperking.

Dus misschien is die 150k wel de reden 'm te vervangen?

Geplaatst
21 uur geleden, zei Hippe lip:

@Terp1234

....at wij de volle 7 garantiejaren vol gaan maken. Een mogelijke reden om eerder over te stappen zou V2G kunnen zijn, maar dat zie ik het eerste jaar nog niet als standaard op de markt komen. Kia doet hier in NL met de EV6 wel proeven daarmee. In mijn zuinigheidsstreven zou zo’n functie een reden tot overstap kunnen zijn.

Als je ziet wat je tweedehands kunt krijgen voor je E-Niro en dat vergelijkt met een nieuwe - de subsidie (6000 euro bijbetalen in 3,5 jaar) is het toch wel verleidelijk. Ik ben vorige week gezwicht en heb de nieuwe Niro EV besteld. De 'oude' blijft overigens in de familie. Je moet wel snel zijn, de subsidie (SEPP) is alweer bijna op. Ook een mooi moment om van zakelijk naar privé over te stappen. als je V2L (= soort van simpele V2G) neemt val je helaas buiten de subsidie.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...