Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 18-8-2021 om 17:28, gjcvro zei:

Klopt ook alleen die hoeven nu wat minder ver vooruit te kijken. Aanbod accu auto's is momenteel flink in de lift, waterstof nog even niet. En met de huidige rendementen is waterstof nog niet het antwoord. 

Inderdaad.

De korte termijn verwachting is dat accu's in EV's voorlopig de overhand zullen houden maar de lange termijn visie neigt naar waterstof (en voor de heeeele lange termijn mogelijk naar mini-kernreactoren..).

Dat in de nabije toekomst de energiedichtheid van accu’s nog verder verbetert en dus ook het gewicht dat zal zo zijn. Een minstens even grote uitdaging echter is het oplossen van het grootste minpunt van accu’s, de laadtijd.

Stel dat de accu’s een 10x snellere laadtijd aankunnen dan moet het elektriciteitsnet om voldoende hoge stroomsterktes door de toevoerkabels aankunnen voor steeds meer snel laadpalen die nodig zijn.

Stel, het laden van de accu’s gaat 10x sneller (een vergelijkbare tijd als het tanken van benzine, LPG of waterstof) dan zijn de stroomsterktes ook 10x groter. Dat betekent dikkere koperkernen in de kabels of een dikkere isolatie als met 10x hogere spanningen wordt gewerkt.

Dat naast het benodigde transport en opslag van stroom door het elektriciteitsnet voor lokale zonnepanelen, windmolens. Om het teveel aan energie in de zomer te bewaren voor de winter. Hoeveel accu’s zullen er daarvoor nodig zijn?

Daarom denk ik dat de ontwikkeling van waterstof als energiedrager en -opslag ook voor die toepassing nog veel verder ontwikkeld zal worden. Voor waterstof kan, met aanpassing, in de toekomst het aardgasnetwerk gebruikt worden. Aardgas mogen we straks om politieke redenen hier niet meer gebruiken.

Maar misschien heb ik het helemaal mis....

• Like 1
Geplaatst
Op 18-8-2021 om 15:47, gjcvro zei:

Ik dacht een keer gelezen te hebben dat het wettelijk verplicht is. Maar ik kan het niet zo snel terugvinden. Dat je er een soort energiemeter tussen moet zetten die registreert hoeveel warmte je onttrekt en hoeveel je weer terugstopt.

Jullie hebben het over 2 verschillende dingen. Ze hebben wel beide met aarde en warmte te maken.

Aardwarmte (of geothermie) haal je van grote diepte (ca. 4 km) met een geothermische bron. Die kun je gebruiken voor een warmtenet maar eventueel ook om elektriciteit op te wekken. Dat laatste is niet echt optimaal als je kijkt naar rendement. Die warmte kun je veel beter inzetten om te verwarmen. Gebeurt in NL nu al op beperkte schaal voor kassen.

Het andere is een WKO (Warmte Koude opslag). Dat kun je gebruiken om warmtepompen efficienter te laten werken. In de zomer koel je dan en sla je die warmte op in ondiepe grondlagen. In de winter haal je dan een deel van de warmte weer uit de bodem zodat de warmtepomp een hogere basis temperatuur heeft en met een groter rendement zijn werk kan doen: kortom een warmtepomp met minder vermogen nodig hebt. Wat je in de bodem stopt en er weer uithaalt moet (enigszins) met elkaar in balans zijn omdat je anders de WKO uitput en je warmtepomp onvoldoende vermogen heeft om voldoende te verwarmen. Als WKO's bij elkaar in de buurt liggen kunnen ze elkaar ook nog eens gaan beïnvloeden. Een van de redenen dat je die ook alleen aan mag leggen met vergunning.

Geplaatst

En dat laatste dacht ik ooit gelezen te hebben dat je vanaf een bepaald jaar verplicht was te melden en ook registreren wat je er in stopt en uit haalt. Maar het was meer nieuwsgierigheid op dat moment, dus mezelf er niet verder in verdiept, dat komt wel als we weer serieus gaan nadenken over een warmtepomp. En of dat grond - water of lucht -water wordt.

Geplaatst
17 uur geleden, gjcvro zei:

En dat laatste dacht ik ooit gelezen te hebben dat je vanaf een bepaald jaar verplicht was te melden en ook registreren wat je er in stopt en uit haalt. Maar het was meer nieuwsgierigheid op dat moment, dus mezelf er niet verder in verdiept, dat komt wel als we weer serieus gaan nadenken over een warmtepomp. En of dat grond - water of lucht -water wordt.

Informeer dan ook bij de gemeente of er misschien zicht is op een collectieve oplossing voor de wijk waar je woont. Die aansluitkosten pakken misschien wel lager uit dan een complete eigen installatie.

Geplaatst (aangepast)

Lol.. dat hoef ik niet eens te vragen om het antwoord te weten. Er zitten ook nadelen aan het wonen in weinig bebouwd gebied ;-) Onze 'wijk' is 3 huizen.. 

Ach, vergeet ik de nieuwe buurman, maar die heeft al een lucht-water warmtepomp.. nieuwbouw woning.

aangepast door gjcvro
Geplaatst

Er wordt hier een belangrijk 'detail' vergeten in de waterstof versus batterij discussie: wie vind het nou nog belangrijk om in vijf minuten te kunnen laden wanneer je een bereik hebt van meer dan 350 km?

Ik niet in ieder geval. Voor die paar mensen zal er vast iets beters zijn maar met de nieuwe 800 Volt accu's ben je ook al met de huidige snelladers na een kwartiertje klaar. Deze laders werken met de kabels die NU in de grond liggen en daardoor is er geen noodzaak voor waterstof. Nog een nadeel, waterstof koop je bij Shell, elektra tank je thuis (deels gratis) of op je werk tegen gereduceerd tarief, je werkgever betaalt een lager tarief ivm grootverbruik.

• Like 2
Geplaatst

Eens met Ton, ik heb mijn E-Niro nu een jaar. Twee maal onderweg aan een snellader geladen. Met het bereik van 400+ km kun je een geschikt moment kiezen. Ik doe dat als ik ga lunchen. Dan is 20-30 minuten laden geen probleem. Ik pauzeer sowieso na 1,5 - 2 uur rijden. Tot nu toe heb ik voor 95% thuis geladen. Waterstof produceren kost momenteel nog veel energie. En dan moet het nog getransporteerd worden en opgeslagen. En in je auto nogmaals omgezet worden. Maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. Er is een grens aan wat we elektrisch kunnen doen. Qua grid maar ook qua grondstoffen zie stukje https://www.bbc.com/news/science-environment-57234610 

Geothermie is een mooie constante bron van vooral warmte (de ultradiepe geothermie staat nog in de kinderschoenen) maar duur en je hebt redundancy nodig om warmte te garanderen bij storingen en onderhoud. En ook daar is een groeiende weerstand van omwonenden zoals bij de aardgaswinning.

Geplaatst

Ik zie voor mezelf 2x per jaar een uitdaging.. De heenweg en de terugweg van de vakantie. Iedereen vertelt me dat ik dan met een andere mindset moet wegrijden (nu is het voltanken en ik stop pas als de tank weer leeg is, het liefst zo min mogelijk.) Met de diesel was dat het lekkerste, de hybride Niro is al een beetje behelpen, dus ben heel benieuwd hoe het gtaat bevallen om elke 2 uur een verplichte pauze van een half uur te hebben. Voor gewoon de tijd in Nederland zal het allemaal wel loslopen, dan gaat hij ws niet eens elke avond aan de lader, 1x per week is dan wel goed genoeg.

Geplaatst (aangepast)

@gjcvro Dat vind ik een niet bestaand probleem voor mezelf van het is inderdaad twee keer per jaar en de rest van het jaar biedt het alleen voordelen. Met 4 fietsen achterop trucksurfen haal ik 12.8kWh / 100km dus dat is best goed, het rijdt langzaam maar heb ik haast? Nee.

aangepast door Ton van Hout
Geplaatst

Die langere reis met snelladen gaan we binnenkort voor het eerst ondernemen. Eigen pitje voor verse koffie/thee mee ;-). Denk dat we iets minder zuinig rijden dan @Ton van Hout maar ook dan komt het wel goed. Voor normaal gebruik is de actieradius voor ons ruim voldoende. Selectie criterium was een bereik waarmee we zonder opladen op en neer zouden kunnen naar de kinderen . En dan staan er nu ineens 8 publieke palen op het parkeerterrein bij dochterlief voor de deur :tt1:.

Geplaatst

@DirkJan Inderdaad, dan is er een goede oplossing gevonden. Wij rijden onze langste rit van 2x 192km naar familie en dat is zeker omdat er een 16A lader op de oprit staat ook in de winter goed te doen.

Geplaatst

Tja, in NL heb je met ons bereik nergens last van. Alleen de vakanties idd.

Komende disdag vertrekken we voor twee weken richting Zweden. Geen gejakker om in één dag zoveel mogelijk kilometers te maken. Het is immers vakantie? Dan kun je onderweg ook nog eens wat zien.

En als je een paar laadpasjes (en apps met een account) mee hebt, wie doet je dan wat? Wij gaan er in elk geval van genieten! :tt1:

• Like 2
Geplaatst
2 uur geleden, gjcvro zei:

Elke keer weer denk ik "hoe kan iemand dit ooit een goed plan hebben gevonden"

Helemaal mee eens. Wat dat betreft zitten we nog in een pioniersfase. Chaos rond palen en pasjes met een voor velen een grote wolk van ondoorzichtigheid er omheen. We hebben nog geluk dat er een redelijke standaardisatie is met de laadstekkers.

Ik ben erg benieuwd hoe zich die betaalmethodes in de komende jaren gaat ontwikkelen. Alles straks met één kaart, zoals je hier nu een standaard simkaart voor je telefoon hebt (los van de techniek erachter), met een creditcard of een standaard chipkaart?

Geplaatst

Ik hoop op eenzelfde oplossing als met de data abonnementen.. Heel Europa hetzelfde en geen gezeik met elke mirco oplossing.

Of desnoods gewoon zoals je nu ook tankt, dit betaal je en klaar, tarief staat langs de snelweg of op de pomp.

Geplaatst

Het meest bizarre is eigenlijk dat we allemaal uiteindelijk via de bankrekening betalen, maar er wel een heel extra stuk tussen zit met die druppels of apps.
Als ik bij een parkeergarage kan inrijden en uitrijden met "chip-in chip-out" van mijn bankpas of mobiel, waarom dan ook niet voor een laadpaal?

Nu zit daar allemaal nog RFID in heb ik het idee, maar dat zou toch redelijk simpel ook met NFC moeten kunnen?

• Like 1
Geplaatst
Het meest bizarre is eigenlijk dat we allemaal uiteindelijk via de bankrekening betalen, maar er wel een heel extra stuk tussen zit met die druppels of apps.
Als ik bij een parkeergarage kan inrijden en uitrijden met "chip-in chip-out" van mijn bankpas of mobiel, waarom dan ook niet voor een laadpaal?

Nu zit daar allemaal nog RFID in heb ik het idee, maar dat zou toch redelijk simpel ook met NFC moeten kunnen?
Al die laadpassen zijn hun variant op de klantenkaart. Ze willen je vast in hun ecosysteem hebben zitten zodat je zo mogelijk alleen bij hun elektriciteit koopt.

Over een aantal jaren zal het wel opgelost zijn. In het begin kon je met je pinpas ook niet overal betalen omdat er twee systemen naast elkaar bestonden en kon je met je Postbank pas ook geen geld halen bij de automaten van ABN Amro bijvoorbeeld.
Geplaatst

De kersverse auto afgelopen nacht voor de 1e keer opgeladen aan een publieke laadpaal.
Wat mij opviel is dat de info uit de auto aangaf aangesloten te zijn met een laadcapaciteit van 7,5kW terwijl de laadpaal 11kW is.
Maar goed, via de UVO app zag ik dat na ongeveer 6 uurtje de accu weer vol was (accu had nog 15% en 80km).
Vanmorgen ingestapt (na alles eerst afgekoppeld te hebben) en zag dat ik met deze lading 538km vooruit kan.
We gaan het verder weer meemaken.

ps. mijn zoon had ontdekt dat het dakraam ook op een kiepstand open kan ipv open schuiven. 8)

Geplaatst

Ja, die kiepstand had ik wel verwacht, maar komt niet echt naar voren in de handleiding. Plopt er ook een klein spoilertje aan de voorkant naar boven als je het dak open schuift? Ik weet dat ik de vorige keer dat ik een open dak had, ik het welgeteld 1 keer gebruikt heb, en meten klaar was met de herrie.

Geplaatst

Grappig; ik mis mijn open dak nog bijna dagelijks...
Na mijn 100NX met T-top heb ik in mijn Aygo een Webasto laten plaatsen. Door omstandigheden ben ik er niet aan toegekomen dat 9 jaar geleden bij mijn Picanto te laten doen. En nu is de auto het niet meer waard...

Maar mijn volgende auto krijgt er weer 1 als het even kan. Heel fijne ventilatie en IMHO juist minder lawaaiig dan een open raam...

Geplaatst

Als ik open wil rijden pak ik de cabrio wel, de kia is voor a naar b ritjes en dan moet de climate control de temp maar regelen, raam open of dak open is alleen maar irritante herrie is mijn ervaring tot nog toe. Maar we gaan het gewoon nog een keer proberen met het dak.

Geplaatst

Heerlijk zo'n dakraam. Er gaat geen dag voorbij dat hij open sta (behalve als het regent).
Van de herrie is naar mijn idee geen spraken van.
In het verleden al verknocht toen we onze KIA Joice kochten (was ook een geweldige auto).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...