Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro - Stamtafel

Ga naar de oplossing Opgelost door Derrek,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Mijn auto gaat volgende week voor een grote onderhoudsbeurt dus ik zal eens kijken wat er gefactureerd wordt. Een luchtfilter snap ik maar om nu alweer remolie te vervangen...  ik gebruik de remmen bijna niet eens.

Geplaatst

Rem olie verouderd doordat er vocht in komt wat voor roest vorming kan zorgen . Normaal is dat pas na 2 jaar nodig .

Hoeveel vocht er in je remolie zit kun je meten vaak zie je het ook aan de kleur . Donkere remolie is vaak aan vervanging toe .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst
Op 19-10-2020 om 22:05, Hippe lip zei:

Zo, de auto is vandaag naar de garage geweest voor een grote beurt. De eerste, dus bij 30.000 km. Kosten: 101,82 voor de beurt, 30,93 voor een nieuw interieurfilter en 45,74 voor remvloeistof. Alle prijzen ex BTW. Totaal 215,98 incl. BTW. Zijn dit dezelfde prijzen die anderen ook hadden?

En op de checklist zie ik dat ze van alles gecheckt en goedgekeurd hebben. Gelukkig zaten daar ook de multiriem/distributie/waterpomp en het uitlaatsysteem bij. Allemaal goedbevonden volgens de lijst....:cool:

Dat moeten ze bij mij echt niet flikken. Dit toont maar weer eens aan dat zo’n “monteur” gewoon blind allerlei vinkjes zet die gewoon helemaal niet gedaan worden, ook niet bij een brandstofauto. Dat is het gevaar van jarenlang dezelfde formuliertjes invullen. Maar ik zou het echt bij mijn garage op de balie gooien en vragen of ze even kunnen aanwijzen waar in de e-Niro ze deze zaken precies aangetroffen en gecontroleerd hebben....al is het maar voor de lol ......

Sorry maar na 35 jaar auto rijden moet een dealer heel wat uit de kast halen om mijn vertrouwen te winnen en behouden. Het liefst ging ik altijd naar de kleinste merkgarages (altijd leaseauto’s gehad) waar je nog direct met de monteur praatte. 

Trouwens als je als particulier door je dealer het interieurfilter laat vervangen heb je last  van je geld....pas zelf gedaan op mij vriendin’s Suzuki, dat kan ècht iedereen zelf.

Die Suzuki zat nog in de garantie en daarom nog een laatste keer bij de merkdealer gebracht. Het vervangen van het interieurfilter werd als aparte op te dragen actie gespecificeerd bij het online plannen van het onderhoud, kosten 35 euro.

Deze optie niet aangehinkt en toen we de auto brachten wees de zeer vriendelijke balie medewerker er op dat het toch echt wel verstandig was dit te doen na 2 jaar. Dat was ik met hem eens maar ik gaf aan dat ik het wel,erg veel geld vond voor 2 minuten werk en een filtertje dat ik voor 6 euro kan kopen.

Bij het gereed melden bood de garage aan om het filter voor alleen de kostprijs van het filter zelf te doen, dan werd het 20 euro. Oftewel, als ik vooraf voor het vervangen had gekozen werden wij voor 15 euro genaaid. Ik kan ècht niet tegen dit soort praktijken. Ik vraag me dan ook meteen af hoe simpel al die andere klusjes van het onderhoud dan eigenlijk wel niet zijn.....

Ik heb vervolgens online voor 22 euro 3 (drie) filters gekocht incl. verzendkosten en deze zelf vervangen....is echt kinderlijk eenvoudig.

Geplaatst (aangepast)
6 uur geleden, Level42 zei:

Trouwens als je als particulier door je dealer het interieurfilter laat vervangen heb je last  van je geld....

Ik kijk er wat ander naar.

Bij het gebruik van niet KIA onderdelen zou er wel eens moeilijk kunnen worden gedaan als er iets mis is (bv met het ventilatie systeem). Reparatie kan dan wel eens heel duur worden als de garantie claim afgewezen wordt.

Als ik de meerprijs afzet tegen de totale operationele kosten van de auto (brandstof, onderhoud, afschrijving enz.) vind ik die meer kosten procentueel marginaal. Of eigenlijk zijn die "bespaarde" Euries me de discussie(s) of erger niet waard.

Voor banden b.v. ga ik wel naar een bandenboer, die is gewoon goedkoper.

Mijn dealer vraagt wel altijd netjes of ze de vloeistoffen (o.a. ruitensproeier) mogen bijvullen.

aangepast door HenkM
Geplaatst

RSV is ook zo’n verdienmodel bij de meeste dealers. Voor 5 euries koop je een grote ‘fles’ (goed voor meerdere keren bijvullen) van dat spul, voor bijvullen rekent de dealer gemakshalve gewoon een tientje. Ik blaas zo’n interieur filter gewoon een paar keer schoon voor het vervangen wordt. Nog niet zo heel lang geleden had je die dingen nog niet eens.

• Like 1
Geplaatst
Op 20-10-2020 om 12:05, Sigmasailor zei:

Asbak leeggemaakt ook aangevinkt??

Nee, die staat gek genoeg niet op de checklist. Mss moet ik ze daar toch eens op aanspreken...:roll:

Geplaatst
19 uur geleden, Bram E-Niro zei:

Rem olie verouderd doordat er vocht in komt wat voor roest vorming kan zorgen . Normaal is dat pas na 2 jaar nodig .

Die roestvorming is nog niet eens het ergste. Remvloeistof is sterk hygroscopisch, het trekt vocht aan. Als je dan ooit langer moet remmen en de boel wordt warm, dan loop je het risico dat dit water gaat koken. En zoals je weet is de stoom die dan ontstaat samendrukbaar, waardoor je geen remkracht meer kan leveren.

Nee, doe mij die vervanging dan maar. Veiligheid vóór alles.

• Like 1
Geplaatst
8 uur geleden, Sigmasailor zei:

RSV is ook zo’n verdienmodel bij de meeste dealers. Voor 5 euries koop je een grote ‘fles’ (goed voor meerdere keren bijvullen) van dat spul, voor bijvullen rekent de dealer gemakshalve gewoon een tientje. Ik blaas zo’n interieur filter gewoon een paar keer schoon voor het vervangen wordt. Nog niet zo heel lang geleden had je die dingen nog niet eens.

In mijn geval wordt daar niets voor gerekend. Sterker nog: de auto wordt van binnen en van buiten schoongemaakt. Voor noppes. Dát is een service die dan weer staat tegenover die paar dingetjes die mss discutabel zijn.

Nee, laat die dealer maar gewoon zijn werk doen. Zolang die dat wat hij doet maar goed doet hoor je mij (nog) niet klagen.

Geplaatst

Daar komt nog bij dat de autobranche het niet makkelijk heeft. Ze moeten op sommige delen wat verzinnen om wat extra marge binnen te halen willen ze de tent draaiende houden. De marges zijn niet meer zoals vroeger. Als je op precies die delen waar ze nog wat kunnen verdienen gaat bezuinigen zullen ze niet zo blij zijn met deze klant....

• Haha 1
Geplaatst (aangepast)

Nog even en autodealers zijn goede doelen waar ik mijn geld aan moet doneren.......

Nja, ze zullen dan "blij" zijn met mijn lease-e-Niro.... daar doe ik natuurlijk niets zelf aan. Maar een privé auto....

Oh en "geen originele onderdelen gebruiken zou wel eens tot dure reparaties kunnen leiden".

We hebben het over een interieurfilter.....dat stelt 3x niks voor....

aangepast door Level42
Geplaatst
12 uur geleden, Level42 zei:

Nog even en autodealers zijn goede doelen waar ik mijn geld aan moet doneren.......

Nja, ze zullen dan "blij" zijn met mijn lease-e-Niro.... daar doe ik natuurlijk niets zelf aan. Maar een privé auto....

Oh en "geen originele onderdelen gebruiken zou wel eens tot dure reparaties kunnen leiden".

We hebben het over een interieurfilter.....dat stelt 3x niks voor....

Je kunt het natuurlijk overdrijven, maar we moeten met z'n allen af van het idee dat álles alleen maar goedkoper moet. Daar schiet je uiteindelijk mee in je eigen voet. Het is een combinatie van kosten en kwaliteit. Die dealer heeft een hoop kennis in huis, alle personeel moet opgeleid worden en blijven, ze hebben een flinke ruimte met veel grote en dure speciale gereedschappen en apparatuur nodig en jij wilt het allemaal tot op het bot uitkleden?

Dan krijg je kaalslag in de dealerbranche, er is dan nergens meer fatsoenlijke kennis en ervaring. Kijk eens naar hoe Tesla het doet. Ik ben blij dat ik geen Tesla rijd (maar da's een verhaal apart) maar vooral ook omdat daar geen gewone dealers en servicenetwerk (lees: garages) van is. Ten eerste moet je je auto aan de andere kant van het land halen en als er iets mee aan de hand is kun je nergens terecht. Is dat waar je naartoe wilt? Ikke niet in elk geval.

• Like 2
Geplaatst

The race to the bottom..... Dat je je auto naar China moet opsturen voor het vervangen van een lampje

Ik denk dat ze moeten gaan voor de beste prijs/kwaliteit beleving. Soms is dat door de software update en soms is dat door even niets te rekenen voor een klein dingetje wat je oplost voor een klant.

Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, Marc Fellman zei:

The race to the bottom..... Dat je je auto naar China moet opsturen voor het vervangen van een lampje

Ik denk dat ze moeten gaan voor de beste prijs/kwaliteit beleving. Soms is dat door de software update en soms is dat door even niets te rekenen voor een klein dingetje wat je oplost voor een klant.

Precies. Ook als dat een klein, eenvoudig dingetje is. Helemaal mee eens.

We zijn hier in NL al hard bezig om alles kapot te bezuinigen. Allerlei taken worden verschoven van centrale overheid naar regionale of lokale overheid, die daarvoor geen kennis heeft. Die moet dus tweehonderd zoveel keer (aantal gemeentes) vergaard worden en wat kost dat allemaal? Bezuinigen? Hahaha, laat me niet lachen.

En zo wordt er veel meer kapotbezuinigd: zorg (het salaris is droevig), justitie (veel te weinig rechters), politie (ze kunnen nauwelijks nog een aangifte opnemen en komen bijna nergens meer voor), onderwijs (je leert niet meer rekenen en de leraar kent de juiste spelling vaak niet eens meer). Wie vult mijn lijstje aan?
Ha! rara waarom is Nederland zo'n walhalla voor drugslabs? Omdat de pakkans véél kleiner is dan in de omringende landen.

En worden we van al dat bezuinigen nu beter? Nee, niet echt. We moeten af van al dat bezuinigen. Een goed draaiend land kost nou eenmaal wat. Daar moeten we vrede mee hebben.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst
6 uur geleden, Hippe lip zei:

We zijn hier in NL al hard bezig om alles kapot te bezuinigen. Allerlei taken worden verschoven van centrale overheid naar regionale of lokale overheid, die daarvoor geen kennis heeft. Die moet dus tweehonderd zoveel keer (aantal gemeentes) vergaard worden en wat kost dat allemaal? Bezuinigen? Hahaha, laat me niet lachen.

En zo wordt er veel meer kapotbezuinigd: zorg (het salaris is droevig), justitie (veel te weinig rechters), politie (ze kunnen nauwelijks nog een aangifte opnemen en komen bijna nergens meer voor), onderwijs (je leert niet meer rekenen en de leraar kent de juiste spelling vaak niet eens meer). Wie vult mijn lijstje aan?
Ha! rara waarom is Nederland zo'n walhalla voor drugslabs? Omdat de pakkans véél kleiner is dan in de omringende landen.

En worden we van al dat bezuinigen nu beter? Nee, niet echt. We moeten af van al dat bezuinigen. Een goed draaiend land kost nou eenmaal wat. Daar moeten we vrede mee hebben.

SP stemmer :) ?

Geplaatst
18 uur geleden, Derrek zei:

Ik vind dat Hippe Lip gelijk heeft. Heeft niets met politieke voorkeur te maken. De zuinige Hollanders -en dan met name de particulieren- willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vervolgens gaan we wel lopen zeiken als we geen service krijgen.

Het idee dat iemand geld verdient... jakkie. 

• Like 1
Geplaatst
31 minuten geleden, JohanGM zei:

Ik vind dat Hippe Lip gelijk heeft. Heeft niets met politieke voorkeur te maken. De zuinige Hollanders -en dan met name de particulieren- willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vervolgens gaan we wel lopen zeiken als we geen service krijgen.

Het idee dat iemand geld verdient... jakkie. 

Kan waar zijn, maar waarom zijn bijvoorbeeld banden in Belgie zoveel goedkoper. Ik kan zelfs met een benzine auto ruim 100km enkele reis rijden en ben dan nog veel voordeliger uit. En zoor dezelfde banden, die in 30 minuten op de originele velgen gewisseld worden. In Nederland kost dat bij Kwik fit al ruim een uur.

Geplaatst
29 minuten geleden, Steeck03 zei:

Kan waar zijn, maar waarom zijn bijvoorbeeld banden in Belgie zoveel goedkoper. Ik kan zelfs met een benzine auto ruim 100km enkele reis rijden en ben dan nog veel voordeliger uit. En zoor dezelfde banden, die in 30 minuten op de originele velgen gewisseld worden. In Nederland kost dat bij Kwik fit al ruim een uur.

Dat ergens iets 'meer' kost wil niet zeggen dat de marges beter zijn.

Mijn lokale bandenboer kan ook voordeliger autobanden regelen dan de dealer, omdat hij veel meer afneemt. Oftewel hij heeft betere inkoopvoorwaarden. Daarentegen kan diezelfde bandenboer niet scherp aan motorbanden komen, omdat hij daarvoor weer niet genoeg afneemt. 

Ik zeg ook niet dat je geen prijzen hoeft vergelijken, maar wel dat er iets meer achter zit dan alleen een 'graaiende' dealer. En los van prijzen zou ik de lokale ondernemer altijd meer gunnen. Ik ga echt geen 100km in de auto zitten om een paar tientjes te besparen. Zonde van de tijd.

• Like 1
Geplaatst

Nou nou ik heb nogal wat teweeg gebracht met mijn tip....

Even iets heel anders....

Laadpaal op eigen terrein: met of zonder vaste kabel ? Roept u maar, wat is beter en waarom ?
Persoonlijk lijkt me vast vanwege de volgende redenen:
- ziet er mooier uit
- handiger (niet elke keer de bijgeleverde kabel uit de auto halen (en weer terugdoen, want anders heb je niks bij je mocht dat onderweg een keer nodig zijn)
- scheelt weer 1 "steek" moment in de paal

Geplaatst
17 minuten geleden, Level42 zei:

Nou nou ik heb nogal wat teweeg gebracht met mijn tip....

Even iets heel anders....

Laadpaal op eigen terrein: met of zonder vaste kabel ? Roept u maar, wat is beter en waarom ?
Persoonlijk lijkt me vast vanwege de volgende redenen:
- ziet er mooier uit
- handiger (niet elke keer de bijgeleverde kabel uit de auto halen (en weer terugdoen, want anders heb je niks bij je mocht dat onderweg een keer nodig zijn)
- scheelt weer 1 "steek" moment in de paal

Zonder enige twijfel: vaste kabel en dan ook niet te kort. Ik heb er 1 van 8 meter, dan kan ik altijd laden, hoeveel auto’s er ook op mijn oprit staan en waar de laadstekker ook zit. Bij de Niro toevallig links voor, maar bij een M3 rechtsachter.

• Like 1
Geplaatst

No brainer: vaste kabel om precies de genoemde redenen. Helaas heb ik dat niet waardoor mijn kabel (ik laat hem er altijd inzitten) best wel uitsteekt terwijl de vaste kabel er netjes strak aan de onderkant uit zou kunnen komen. Komt nog bij dat de Kia kabel niet tegen UV kan; mijn tweede begint alweer uit elkaar te vallen.

• Like 1
Geplaatst
4 uur geleden, JohanGM zei:

Mijn lokale bandenboer kan ook voordeliger autobanden regelen dan de dealer, omdat hij veel meer afneemt. Oftewel hij heeft betere inkoopvoorwaarden. Daarentegen kan diezelfde bandenboer niet scherp aan motorbanden komen, omdat hij daarvoor weer niet genoeg afneemt. 

Ik zeg ook niet dat je geen prijzen hoeft vergelijken, maar wel dat er iets meer achter zit dan alleen een 'graaiende' dealer. En los van prijzen zou ik de lokale ondernemer altijd meer gunnen. Ik ga echt geen 100km in de auto zitten om een paar tientjes te besparen. Zonde van de tijd.

Wat betreft banden moet ik zeggen dat mijn dealer erg compitatief is (Vredestein Quatrac 5) en voor een tientje loop ik ook niet weg. Maar wat betreft de “vaste prijzen” die Kia rekent betreffende “originele” vervangingen als bijvoorbeeld een accu, remschijven etc. is de zaak wel wat erg uit balans.

Voor remblokken en -schijven vóór vervangen van de Kia Picanto van mijn dochter is de vaste prijs  € 422,50.

Heb een set remblokken en -schijven van Brembo, een bekend (race)merk)besteld voor  € 92,13 (inclusief verzendkosten, volgende dag geleverd). Zelf vervangen in mijn schuurtje op de grond met een krik (heb geen brug) in minder dan anderhalf uur.

Nu vind ik niet erg om te doen en heb gereedschap, maar een monteur in de garage met de auto op de brug doet dit toch echt met gemak in 1 uur…. Een set remblokken en -schijven van garage kwaliteit bij de groothandel kost rond de  € 70,- en OK, daar komt dan nog wel iets bij voor kosten van het gebruik van de werkplaats, maar toch.

Een A-merk ISG accu van Varta voor de Picanto is de D52 60Ah AGM Start stop Silver Dymnamic 680A en kost €  103,95.

Voor een “originele” (OEM accu met Kia sticker) accu voor deze Pico wordt door Kia € 298,50 gerekend inclusief “inbouw”. Dat is een kwartier werk inclusief ophalen van het magazijn en een kopje koffie onderweg bij de koffie automaat.

Dit verschil is echt buiten proporties.

Geplaatst

@Derrek dat bedoel ik! Kennelijk worden de dealers zo uitgeknepen door de importeur dat ze het hierop moeten verdienen en kan ook te maken hebben met voorgeschreven 'regels' van de importeur.

@Level42 vast snoer en zo lang mogelijk. Geen gesmeer bij slecht weer.

Geplaatst
2 uur geleden, Derrek zei:

Heb een set remblokken en -schijven van Brembo, een bekend (race)merk)besteld voor  € 92,13 (inclusief verzendkosten, volgende dag geleverd). Zelf vervangen in mijn schuurtje op de grond met een krik (heb geen brug) in minder dan anderhalf uur.

Nu vind ik niet erg om te doen en heb gereedschap, maar een monteur in de garage met de auto op de brug doet dit toch echt met gemak in 1 uur…. Een set remblokken en -schijven van garage kwaliteit bij de groothandel kost rond de  € 70,- en OK, daar komt dan nog wel iets bij voor kosten van het gebruik van de werkplaats, maar toch.

Als je ondernemer met personeel was geweest had je geweten dat je hier een heleboel kosten weglaat.

1. Werkplaatspersoneel; loon + pensioenpremie + sociale lasten + werkgeverslasten + administratiekosten + overhead voor PZ

2. Werkplaats; materialen + afschrijving + onderhoud + verzekering + stookkosten + ws nog veel meer

3. Overhead van de dealer; administratief personeel (iemand moet bijv. de facturen maken, versturen en de betaling ervan bewaken), baliepersoneel, directie.

4. Als er ruimte voor is: een potje voor de tegenvallers. Die zijn er altijd en die zullen toch ergens van betaald moeten worden.

5. En pas aan het eind van het rijtje komt het puntje winst........

Op 22-10-2020 om 19:30, Derrek zei:

Nee. Vroeger VVD-stemmer, maar sinds ze er zo'n enorme puinhoop van maken komt toch mijn gevoel voor de medemens steeds sterker boven. We moeten elkaar helpen en niet naar de verdoemenis helpen.
Helaas zijn er tegenwoordig geen partijen meer met een serieuze lange-termijnvisie en -planning. Dus tja, waarop kun je nu nog stemmen met inhoud? 

Geplaatst

Mijn advies is in lijn met wat er gezegd wordt: vaste kabel met voldoende lengte. Kan ook iemand anders laden indien nodig. Gebeurt bij ons wel eens dat er een gast met een elektrische auto staat namelijk.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...