Ga naar inhoud

Cruise control wel of niet


Maximiliaan71

Aanbevolen Berichten

Het lange wachten is voorbij, morgen ga ik de nieuwe Niro ophalen. Het is de hybride in de dynamicline uitvoering en de kleur is horizon blue. Nu heb ik in dit forum al veel berichten gelezen over (smart) cruise control. Ik heb 15 jaar een C5 break met cc gereden, maar heb het nooit gebruikt. Moet eerlijk zeggen dat ik wel eens een vermoeide voet kreeg maar even de cc instellen is er nooit van gekomen. Echt lange stukken rijd ik weinig (eenmaal in de 2 weken Groningen-Utrecht vv) en in de stad heeft het helemaal weinig zin, denk ik. Ook mijn zoon die Volvo rijdt gebruikt het nooit. Zijn wij een uitstervend ras, zijn wij gek om er geen profijt uit te halen of zijn er meer KIa-rijders zijn die de cruise control nooit gebruiken? Kan me wel voorstellen dat je met cc iets zuiniger gaat rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet van de andere. Maar als het aan mij ligt ben je inderdaad bij het uitstervend ras. :winkiss:  grapje. 
persoonlijk ben ik iemand die bijna altijd op de cc rijd. Ik wou dat meer mensen dat deden. Je moet het eens doen en dan zie je gelijk wie er niet op cc rijd. Die gaan de hele weg zachter en weer harder en weer zachter en weer harder :no:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn vorige auto had C.C .maar ik heb het zelden gebruikt! Veel te druk verkeer hier ! Je kan bijna nooit een bepaalde snelheid aanhouden. Dan weer afremmen, dan weer gassen! Ik heb het toen (met die andere )in Frankrijk wel gebruikt op sommige stukken Peage! Was daar af en toe doodstil, toen was het wel zinvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb op mijn vorige auto zelf CC ingebouwd. Eigenlijk "omdat het kan", maar het was ZO prettig dat ik het bij starten van de auto meteen stand-by zette en bij verlaten van de bebouwde kom eigenlijk meteen gebruikte.

Dus bij aanschaf van de Picanto meteen CC laten inbouwen. Met presets, echt ideaal. Ik rij dagelijks 45 min heen en terug naar mijn werk, waarvan minimaal 30 gewoonlijk op de CC. Niet alleen zuiniger, maar ZO relaxed.

En bij lange ritten (een paar keer per jaar naar Haarlem en Veendam vanuit Brabant) is het helemaal fijn. Ik wil niet meer zonder...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gezien ik ook jaren een fanatiekeling was ( ja inderdaad, lees maar verder ) is dit gestopt bij het in gebruik nemen van de Niro.
Het jammere namelijk is, dat bij de Niro, na activering van de CC, niet getoond wordt op welke snelheid hij is ingesteld.
Dit wordt wel bij de snelheidbegrenser gedaan. Waarom??? mij een vraag.
De enige verklaring die mij werd gegeven ( hier op dit forum ) was simpelweg dat een duurdere uitvoering de optie SCC heeft. Dit is te herkennen aan het zwarte doosje in de voorbumper. Hiermee wordt de afstand tot de voorligger bepaald en maakt de CC "Smart".
Als ik dat had geweten dat had ik voor de "iets" duurdere versie gegaan.

Dus, @Doublebogey5, ik hoop je hiermee niet teleur gesteld te hebben, het is maar een gegeven.

aangepast door Michel_1970
Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minuten geleden, Michel_1970 zei:

Gezien ik ook jaren een fanatiekeling was ( ja inderdaad, lees maar verder ) is dit gestopt bij het in gebruik nemen van de Niro.
Het jammere namelijk is, dat bij de Niro, na activering van de CC, niet getoond wordt op welke snelheid hij is ingesteld.
Dit wordt wel bij de snelheidbegrenser gedaan. Waarom??? mij een vraag.
De enige verklaring die mij werd gegeven ( hier op dit forum ) was simpelweg dat een duurdere uitvoering de optie SCC heeft. Dit is te herkennen aan het zwarte doosje in de voorbumper. Hiermee wordt de afstand tot de voorligger bepaald en maakt de CC "Smart".
Als ik dat had geweten dat had ik voor de "iets" duurdere versie gegaan.

Dus, @Doublebogey5, ik hoop je hiermee niet teleur gesteld te hebben, het is maar een gegeven.

Volgens mij zit in mijn morgen op te halen Niro wel adaptieve cruise control (SCC). Standaard in de DynamicLine (facelift versie).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn vorige auto had C.C .maar ik heb het zelden gebruikt! Veel te druk verkeer hier ! Je kan bijna nooit een bepaalde snelheid aanhouden. Dan weer afremmen, dan weer gassen! Ik heb het toen (met die andere )in Frankrijk wel gebruikt op sommige stukken Peage! Was daar af en toe doodstil, toen was het wel zinvol.
Toch wel grappig, ik rij meer dan 50000km per jaar en echt een heel groot deel daarvan is cruise control. Als het maar even kan staat hij aan. Zelfs als ik voor mijn werk richting Amsterdam of Rotterdam moet staat de CC echt voor het grootste deel aan. Daar kwam ik achter toen laatst de CC schakelaar van mijn toenmalige auto defect was en ik 2 weken zonder CC moest rijden. Dat was niet fijn.
Nu heb ik een auto met full-range adaptieve CC en dan kan je hem nog langer aan laten staan, behalve als je de file verderop al aan ziet komen, dan laat ik de auto toch even uitrollen voor het comfort.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Veel plezier met je nieuwe Niro. Ga je veel plezier van beleven. Ik gebruik cc vooral op traject controle. Ik heb geen adaptive cc. Achteraf beter wel kunnen nemen omdat het op de drukke wegen erg lastig is om een vaste snelheid te rijden. 
 

zelf heb ik het idee dat ik zonder cc zuiniger kan rijden. Maar dat kan ik niet bewijzen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij rijden ook zo veel als mogelijk op de CC, heerlijk, lekker ontspannen. Waar het maar kan (en dat is best vaak)

Jammer dat er van die klapjurken tussen zitten die geen CC hebben/gebruiken, en dan continue lopen te jo-jo-en kwa snelheid. Vermoeiend is dat.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rij ook eigenlijk altijd op de Cruise Control . Of beter gezegd de ACC (Adaptive)   

Het stukje adaptive is wel even wennen omdat de auto in sommige situaties wat hard ingrijpt (denk hierbij vooral aan op de snelweg waar je lekker 120 KM/h rijd en er een Vrachtwagen met 80KM/h voor je rijd.)

Maar dit is simpel op te lossen door te anticiperen. Als je dat door hebt dan is het rijden op de ACC heerlijk.. Ook op de drukke snelwegen. (ACC blijft werken tot ongeveer 20KM/h meen ik) Er zijn toch wel heel veel momenten dat ik geen eens meer zelf rem/gas geef :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


In mijn Venga gebruik ik de CC zo vaak als mogelijk. Nu is dat hier in het noorden van het land misschien iets gemakkelijker dan in het drukkere westen des lands. Heerlijk ontspannen rijden, wel even opletten op de mensen die zonder rijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 weken later...
On 9/30/2019 at 8:24 AM, Kirebo said:

Veel plezier met je nieuwe Niro. Ga je veel plezier van beleven. Ik gebruik cc vooral op traject controle. Ik heb geen adaptive cc. Achteraf beter wel kunnen nemen omdat het op de drukke wegen erg lastig is om een vaste snelheid te rijden. 
 

zelf heb ik het idee dat ik zonder cc zuiniger kan rijden. Maar dat kan ik niet bewijzen. 

Als jij je voet stiller kunt houden dan de cc ben je een super bestuurder. Hoe constanter je rijdt (uiteraard niet constant vol gas) hoe zuiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is weer een extra handeling. ik wil gewoon wegrijden en knoppie omzetten. simpel en doeltreffend. Als het nou permanent uit zou kunnen of default uit zou het al beter werken.

Ik snap ook nog steeds niet waarom er niet meer mensen zijn die last hebben van dit systeem. 

Zelfs met een fietspad dat een meter groen tussen rijbaan en fietspad heeft gaat hij in de ankers voor een (brom)fiets.

Ik begrijp ondertussen wel waarom er soms mensen zijn die krankzinnig vroeg naar de linkerbaan gaan. Die rijden waarschijnlijk ook op de acc en kunnen voor dat systeem nooit meer naar rechts..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk denk dat de problemen met de ACC in de nieuwe versie (grotendeels)zijn opgelost, ik rijdt bijna altijd met de ACC aan en dat is één van de zaken van de Niro waar ik het meest enthousiast over ben. Ik heb nog nooit last gehad van remreacties op zaken waar hij eigenlijk niet op hoorde te reageren en in de file is het gewoon subliem zoals hij perfect met het verkeer meegaat, zelfs als we even stilstaan. Enige nare is dat als iemand zijn auto ervoor gooit de Niro iets te enthousiast in de remmen gaat, maar eigenlijk is dat ook de bedoeling. Ik heb alle ACC instellingen op standaard staan en heb er nu 7500 Km mee gereden.

Misschien is het voor diegenen die problemen hebben met de ACC de moeite waard om eens uit te zoeken of dit zo is en of het softwarematig, hardwarematig of met beide is op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het was duidelijk even wennen, maar ACC vind ik nu geweldig. Wat me wel opvalt is dat wanneer je van de rechter naar de linkerbaan gaat omdat de auto automatisch aan het remmen is voor een langzame voorganger, het wat lang duurt voor de auto op de linker baan een duwtje in de rug krijgt en weer op de ingestelde snelheid verder gaat. Heb al een paar keer mensen achter me zien balen omdat het optrekken dan niet snel genoeg gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, Doublebogey5 zei:

Het was duidelijk even wennen, maar ACC vind ik nu geweldig. Wat me wel opvalt is dat wanneer je van de rechter naar de linkerbaan gaat omdat de auto automatisch aan het remmen is voor een langzame voorganger, het wat lang duurt voor de auto op de linker baan een duwtje in de rug krijgt en weer op de ingestelde snelheid verder gaat. Heb al een paar keer mensen achter me zien balen omdat het optrekken dan niet snel genoeg gaat. 

Dan trap je zelf het gas even in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...