Moo Geplaatst 15 Juni, 2021 Geplaatst 15 Juni, 2021 Iemand een idee hier de UVO app haar connectie/identificatie met het voertuig doet? Ik begrijp niet waarom je wel met de EV en niet met de PHEV je verwarming op afstand kunt bedienen. 1 Quote
Nick_2019 Geplaatst 15 Juni, 2021 Geplaatst 15 Juni, 2021 12 uur geleden, Sigmasailor zei: Echt super dat lekkere warme weer, iedere keer ruim 435 kilometer op de GOM na opladen. Het weer helpt zeker mee! De laatste 582 km gereden met een verbruik van 60,9 kwh. De gom loopt uiteraard nog wat achter maar zou op grond hiervan over de 600 km moeten komen... Quote
Sigmasailor Geplaatst 16 Juni, 2021 Topic Starter Geplaatst 16 Juni, 2021 12 uur geleden, Nick_2019 zei: Het weer helpt zeker mee! De laatste 582 km gereden met een verbruik van 60,9 kwh. De gom loopt uiteraard nog wat achter maar zou op grond hiervan over de 600 km moeten komen... Supernetjes hoor. De mijne kwam vanmorgen niet verder dan 433. Maar goed 100 kilometer op de snelweg helpt nu eenmaal niet echt mee voor een echt leuk gemiddelde. Quote
The Dude Geplaatst 16 Juni, 2021 Geplaatst 16 Juni, 2021 Iemand een idee hier de UVO app haar connectie/identificatie met het voertuig doet? Ik begrijp niet waarom je wel met de EV en niet met de PHEV je verwarming op afstand kunt bedienen.Ik denk dat het komt omdat de EV dmv electriciteit de kachel doet (logisch) maar de PHEV haalt zijn warmte uit de verbrandingsmotor. Dus dan heb je een stationair draaiende en gestarte auto zonder bestuurder. Met airco / kachel aan kan je in een PHEV ook nooit alleen elektrisch rijden. 1 Quote
Nick_2019 Geplaatst 16 Juni, 2021 Geplaatst 16 Juni, 2021 @Sigmasailor Keurig! Je zit met 80% al bijna op de wltp opgave. Maar ja, baas boven baas.... Vanochtend helemaal opgeladen voor een lange rit: 1 Quote
leopard2 Geplaatst 16 Juni, 2021 Geplaatst 16 Juni, 2021 1 uur geleden, The Dude zei: Ik denk dat het komt omdat de EV dmv electriciteit de kachel doet (logisch) maar de PHEV haalt zijn warmte uit de verbrandingsmotor. Dus dan heb je een stationair draaiende en gestarte auto zonder bestuurder. Met airco / kachel aan kan je in een PHEV ook nooit alleen elektrisch rijden. misschien navragen bij de dealer of deze een elektrische kachel heeft, Opel Ampera hybride heeft wel een elektrische kachel en kan voorverwarmen. Quote
The Dude Geplaatst 16 Juni, 2021 Geplaatst 16 Juni, 2021 misschien navragen bij de dealer of deze een elektrische kachel heeft, Opel Ampera hybride heeft wel een elektrische kachel en kan voorverwarmen.De sorento PHEV, mijn andere auto, heeft dat niet Quote
Sigmasailor Geplaatst 16 Juni, 2021 Topic Starter Geplaatst 16 Juni, 2021 6 uur geleden, Nick_2019 zei: @Sigmasailor Keurig! Je zit met 80% al bijna op de wltp opgave. Maar ja, baas boven baas.... Vanochtend helemaal opgeladen voor een lange rit: Respect! Jammer dat het net niet boven de 600 is, gezien jouw cijfers moet dat lukken? Ik denk dat ik maar net aan 550 kom bij 100%. Quote
JohanGM Geplaatst 17 Juni, 2021 Geplaatst 17 Juni, 2021 23 uur geleden, Nick_2019 zei: @Sigmasailor Keurig! Je zit met 80% al bijna op de wltp opgave. Maar ja, baas boven baas.... Vanochtend helemaal opgeladen voor een lange rit: Dat zijn hele nette waardes. Ik neem aan dat je niet op de snelweg komt? Quote
Moo Geplaatst 17 Juni, 2021 Geplaatst 17 Juni, 2021 On 6/16/2021 at 10:11 AM, The Dude said: Ik denk dat het komt omdat de EV dmv electriciteit de kachel doet (logisch) maar de PHEV haalt zijn warmte uit de verbrandingsmotor. Dus dan heb je een stationair draaiende en gestarte auto zonder bestuurder. Met airco / kachel aan kan je in een PHEV ook nooit alleen elektrisch rijden. Erg jammer. Als je kijkt naar Volvo, die kun je vooraf opwarmen/afkoelen mbv verbrandingsmotor. Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 Juni, 2021 Geplaatst 17 Juni, 2021 Heeft die Volvo geen standverwarming? Mijnnoverbuurman heeft een Volvo met ICE en standverwarming, dat staat los van de motor, maar verbruikt wel brandstof.Dat kan hij dus vanuit huis aanzetten tijdens het ontbijt...Maar dat is dus wel een specifiek systeem puur daarvoor, terwijl een BEV het bestaande systeem kan gebruiken.Dat een PHEV motorwarmte gebruikt is eigenlijk niet zo raar; die warmte is er toch en in verhouding efficiënter dan de HV-accu "leegstoken".Naar mijn idee gaan de fabrikanten van hybrides namelijk uit van hybride rijden, niet als EV, ook al zou dat kunnen... 1 Quote
Nick_2019 Geplaatst 18 Juni, 2021 Geplaatst 18 Juni, 2021 Op 17-6-2021 om 09:36, JohanGM zei: Dat zijn hele nette waardes. Ik neem aan dat je niet op de snelweg komt? Zeker wel. De tweede rit in de foto was bijna helemaal op de snelweg en aangezien het 34 graden was ook nog met de airco aan. Maar omdat ik te vroeg was en geen zin had om op de bestemming te wachten de hele tijd op de rechterbaan op de ACC gereden. De bovenste rit was inderdaad uitsluitend lokale wegen. Quote
JohanGM Geplaatst 21 Juni, 2021 Geplaatst 21 Juni, 2021 Op 18-6-2021 om 14:26, Nick_2019 zei: Zeker wel. De tweede rit in de foto was bijna helemaal op de snelweg en aangezien het 34 graden was ook nog met de airco aan. Maar omdat ik te vroeg was en geen zin had om op de bestemming te wachten de hele tijd op de rechterbaan op de ACC gereden. De bovenste rit was inderdaad uitsluitend lokale wegen. Netjes hoor. Zo zie je wel goed het verschil in rijstijl. Op de snelweg zet ik hem op 110 op de ACC en dan verbruik je duidelijk meer. Zelf bij gunstige temperaturen zit je dan al gauw op 15/16 kWh/100km Quote
Hippe lip Geplaatst 25 Juni, 2021 Geplaatst 25 Juni, 2021 NU is het weer pas écht ideaal: opstarten in eco+ mode en zelfs met snelwegritten zit ik ruim onder de 15 kWh/100km en een GOM van boven de 500 km bij volle accu! Wel ff de ventilatie op standje 2 of 3 zetten na het op eco+ overschakelen, want die gaat ook op nul… 1 Quote
Michel_1970 Geplaatst 27 Juni, 2021 Geplaatst 27 Juni, 2021 Hoi mede (voor mij over een maandje) E-NIRO gebruikers, wordt ik wel vrolijk van dat geen dat ik hier lees. Uiteraard wil ik mijzelf niet rijk rekenen maar als een simpel rekensommetje onderstaande echt is..... Verbruik van ong. 61kW op de 580km dan kom je uit op een verbruikerskosten van nog geen €25. (voor het gemak uitgaande van € 0.40 / kWh aan een openbare laadpaal) Terwijl mijn huidige NIRO op deze km stand al gauw uitkomt op €42 (uitgaande van ong € 7 / 100km "benz prijs van 1,73 / ltr) Toch een lekker verschil. Alles met een redelijke marge natuurlijk. ps. nu de laadpas nog. Quote
HenryV Geplaatst 27 Juni, 2021 Geplaatst 27 Juni, 2021 Reken bij een normale, comfortable rijstijl op 15 à 16 KWh/ 100 km (als het koud is waarschijnlijk wat hoger). Dan kom je uit tussen de € 6 en € 7. Qua kosten dus ongeveer gelijk aan benzine maar qua rijden stukken beter. Quote
JohanGM Geplaatst 28 Juni, 2021 Geplaatst 28 Juni, 2021 Op 27-6-2021 om 11:56, Michel_1970 zei: Hoi mede (voor mij over een maandje) E-NIRO gebruikers, wordt ik wel vrolijk van dat geen dat ik hier lees. Uiteraard wil ik mijzelf niet rijk rekenen maar als een simpel rekensommetje onderstaande echt is..... Verbruik van ong. 61kW op de 580km dan kom je uit op een verbruikerskosten van nog geen €25. (voor het gemak uitgaande van € 0.40 / kWh aan een openbare laadpaal) Terwijl mijn huidige NIRO op deze km stand al gauw uitkomt op €42 (uitgaande van ong € 7 / 100km "benz prijs van 1,73 / ltr) Toch een lekker verschil. Alles met een redelijke marge natuurlijk. ps. nu de laadpas nog. Dat is heel optimistisch, want je gaat echt geen 580km op een accu rijden. Ik heb met 12.000km ongeveer 2100 kWh verbruikt volgens de meterkast. Nog geen snellader gebruikt onderweg, dus dat is het volledige verbruik. Bij € 0,22 per kWh praat je over € 483,- op 12.000 km. Quote
Nick_2019 Geplaatst 28 Juni, 2021 Geplaatst 28 Juni, 2021 Op 27-6-2021 om 11:56, Michel_1970 zei: Uiteraard wil ik mijzelf niet rijk rekenen maar als een simpel rekensommetje onderstaande echt is..... Verbruik van ong. 61kW op de 580km dan kom je uit op een verbruikerskosten van nog geen €25. (voor het gemak uitgaande van € 0.40 / kWh aan een openbare laadpaal) Reken jezelf niet te snel rijk... 600 km op een lading is mogelijk maar vergt wel bijzondere omstandigheden die je niet al te vaak treft. Je mag blij zijn wanneer je met rustig rijden de wltp waarde (455) haalt. Bovendien meet de auto alleen de hoeveelheid energie die het uit de accu haalt. Mijn ervaring is dat je daarnaast ook nog minimaal 15% "omzetverlies" hebt bij het opladen. Ik schat dat je berekening realistischer zou zijn met: 61 kW +15% * € 0,40 = 28 Euro voor 430 km. Nog steeds iets voordeliger dan benzine maar niet zoveel. 1 Quote
Michel_1970 Geplaatst 28 Juni, 2021 Geplaatst 28 Juni, 2021 2 uur geleden, Nick_2019 zei: Reken jezelf niet te snel rijk... 600 km op een lading is mogelijk maar vergt wel bijzondere omstandigheden die je niet al te vaak treft. Je mag blij zijn wanneer je met rustig rijden de wltp waarde (455) haalt. Bovendien meet de auto alleen de hoeveelheid energie die het uit de accu haalt. Mijn ervaring is dat je daarnaast ook nog minimaal 15% "omzetverlies" hebt bij het opladen. Ik schat dat je berekening realistischer zou zijn met: 61 kW +15% * € 0,40 = 28 Euro voor 430 km. Nog steeds iets voordeliger dan benzine maar niet zoveel. Het verschil mag dan niet zo veel meer zijn maar nog steeds staat de glimlach op mijn gezicht en gezien de als maar stijgende benzine prijzen zal die glimlach alleen maar groter worden. Quote
Nick_2019 Geplaatst 28 Juni, 2021 Geplaatst 28 Juni, 2021 En die glimlach wordt nog veel groter als je een eigen laadpaal met zonnepanelen hebt! 2 Quote
Michel_1970 Geplaatst 28 Juni, 2021 Geplaatst 28 Juni, 2021 8 minuten geleden, Nick_2019 zei: En die glimlach wordt nog veel groter als je een eigen laadpaal met zonnepanelen hebt! Das nou jammer zeg, huis met zadeldak waar 2 dakkapellen op staan (geen ruimte voor zonnepanelen) en ook geen eigen parkeermogelijkheid. Dus die glimlach zal beperkt blijven. Quote
Derrek Geplaatst 29 Juni, 2021 Geplaatst 29 Juni, 2021 En als je voor een leuk vakantieritje aangewezen bent op de snelladers onderweg dan is er geen glimlach meer. Quote
gjcvro Geplaatst 25 Juli, 2021 Geplaatst 25 Juli, 2021 Op 28-6-2021 om 20:10, Michel_1970 zei: Das nou jammer zeg, huis met zadeldak waar 2 dakkapellen op staan (geen ruimte voor zonnepanelen) en ook geen eigen parkeermogelijkheid. Dus die glimlach zal beperkt blijven. Wij hadden 2 kleine dakkapellen en geen ruimte voor panelen. Dit is opgelost door het plaatsen van een grote dakkapel die de 2 samentrekt, met schuin dak waar de zonnepanelen strak op liggen. Is wel iets duurder dan een simpele platdakconstructie.. Dakleer en wanden moesten toch al flink gerenoveerd worden, dus dan maar ineens goed doen. Ik heb ook ergens een voorstel gelezen dat het mogelijk moet maken je eigen stroom op een andere plaats te gebruiken, idee van de postcoderoos maar dan met laadpalen. Geen idee of dat nog serieus wordt overwogen. Quote
DZ14 Geplaatst 25 Juli, 2021 Geplaatst 25 Juli, 2021 Op 16-6-2021 om 10:16, Nick_2019 zei: @Sigmasailor Keurig! Je zit met 80% al bijna op de wltp opgave. Maar ja, baas boven baas.... Vanochtend helemaal opgeladen voor een lange rit: Op 18-6-2021 om 14:26, Nick_2019 zei: Zeker wel. De tweede rit in de foto was bijna helemaal op de snelweg en aangezien het 34 graden was ook nog met de airco aan. Maar omdat ik te vroeg was en geen zin had om op de bestemming te wachten de hele tijd op de rechterbaan op de ACC gereden. De bovenste rit was inderdaad uitsluitend lokale wegen. Op 16-6-2021 om 09:20, Sigmasailor zei: Supernetjes hoor. De mijne kwam vanmorgen niet verder dan 433. Maar goed 100 kilometer op de snelweg helpt nu eenmaal niet echt mee voor een echt leuk gemiddelde. Serieus, hoe krijgen jullie dit voor elkaar? Ik rijd altijd op eco. Recuperatie op 3. Trek niet heel gek hard op ofzo, maar uiteindelijk altijd tussen de 14 en 16 kwh/100km. Ik doe iets helemaal niet goed als ik dat zo zie. Ik rij een beetje gemixt, meeste trips zijn zo'n 15-20km 70 a 80km/u en 30-35km 105km/u. Als iemand nog tips heeft om ook zo laag te komen hoor ik het graag Rijd trouwens wel altijd met airco op auto op 21 of 22 trouwens. Misschien maakt dat nog verschil. Quote
Nick_2019 Geplaatst 26 Juli, 2021 Geplaatst 26 Juli, 2021 Tja, hoe doe je dat. Mijn ideeën omtrent verbruik: snel optrekken is niet erg, zolang de banden maar niet slippen; snelheid is wel funest voor het verbruik dus onder de 100 blijven; anticiperen op het verkeer voor je (gas loslaten als je ziet dat je toch moet stoppen) uiteraard zonder anderen te hinderen; beter uitrollen dan regenereren ( dus standje 0) en bij eventueel afremmen linkerflipper gebruiken; vijf minuten vroeger vertrekken en realiseren dat je dus geen haast hebt; vaak zie ik het verbruik na zo'n 30-50 km dalen. Misschien omdat de batterij dan warmer en efficiënter wordt? airco gebruik ik alleen op warme dagen en die zet ik meestal op 24 graden gecombineerd met de stoelventilatie. banden op 2,6 En als schrale troost: ik heb ook wel eens ritten van 16-17 kwh/100km 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.